Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Speciální vyprošťovací tank pomáhá odklidit vykolejený vlak s uhlím

  11:26aktualizováno  14:57
Speciální tank vyprošťuje nákladní vlak, jenž vykolejil v neděli večer u Převýšova na Královéhradecku. Těžká technika musela být nasazena především na dva vagony, které se při nehodě převrátily na bok. Policie nehodu vyšetřuje pro podezření z obecného ohrožení z nedbalosti.

Vyprošťovací tank z Prahy dostal povel vyrazit na místo nehody v úterý odpoledne, v Michli ho proto naložili i s další technikou na valník a během noci absolvoval čtyřhodinovou cestu ke zdemolované trati mezi Převýšovem a Choťovicemi. 

Fotogalerie

S vyprošťováním dvou vagonů, které skončily po nehodě na boku a vysypalo se z nich uhlí, začal ve středu dopoledne. Čety s autogenem rozřezávaly zkroucené vykolejené vagony od sebe, aby je tank mohl vyprostit.

„Jednotka z Prahy s vyprošťovacím tankem vzoru 72B dorazila před devátou hodinou po polní cestě až na místo. V tuto chvíli vytahuje druhý z vagonů,“ informoval z místa krátce po poledni mluvčí Správy dopravní železniční cesty (SŽDC) Jakub Ptačinský. 

I druhý převrácený vagon posunul tank mimo trať tak, aby nepřekážel plánovaným opravám kolejí. „Tam už se o ně postarají specializované firmy, které si nasmlouvá ČD Cargo. Jestli je budou rozřezávat, nebo jiným způsobem odvážet, je jejich volba,“ dodal Ptačinský. 

Zhruba 350 metrů trati zůstalo po nehodě v dezolátním stavu. Z patnácti vykolejených vozů jich na místě zůstává uvězněných ještě jedenáct. Některé vagony se podařilo pomocí jeřábu dostat zpět na koleje, takže je lokomotivy postupně odvážejí do nejbližší stanice. Zbytek vagonů nejspíše nepůjde zachránit, takže se převrátí na bok a odtáhnou mimo trať.

Na místo dorazí další tank

„Byl poslán speciální podvěs pro další tank, který dorazí během odpoledne z Havlíčkova Brodu. Práce tak budou probíhat rychleji, dorazí i další sada autogenů,“ řekl Ptačinský.

Náhradní doprava

Nedělní nehoda úplně uzavřela trať mezi Chlumcem nad Cidlinou a Velkým Osekem, mimo koleje se dostalo 15 z celkových dvaatřiceti vagonů. Dva z nich se převrátily na bok, jejich vyproštění a následná oprava kolejí má pokračovat do neděle (více najdete zde).

V úseku mezi Poděbrady a Chlumcem nad Cidlinou jezdí místo vlaků autobusy. České dráhy doporučují lidem, kteří cestují mezi Prahou a Hradcem Králové, aby využili pravidelných vlaků, které jezdí přes Pardubice a Kolín (kompletní informace najdete zde).

„Je to komplikované, protože tank překonává kvůli terénu relativně velké přetížení a nestačí přímý tah zhruba 30 tun, který tank dokáže vyvinout. Musí se proto používat kladky, přes které se síly násobí a tank tahá silou kolem 90 tun,“ vysvětlil mluvčí SŽDC.

Četa bude pracovat na vyproštění čtyřiadvacet hodin, i během noci. Na místě jsou také vyšetřovatelé, dvě jednotky drážních hasičů, připraveni jsou elektrikáři a mechanizace SŽDC. ČD Cargo pokračuje v překládání uhlí z havarovaných vozů.

Podle prvních odhadů dosahuje škoda na trati 2,5 milionu a dalších milion korun na vlaku. Výluky na trati jsou plánované do neděle.

Policisté nyní prověřují technický stav trati i samotného vlaku. Zjišťují, zda odpovědné osoby prováděly všechny potřebné kontroly a revize. Pochybení strojvedoucích nákladního vlaku už vyloučili.

„Kriminalisté zahájili úkony v trestním řízení pro podezření z obecného ohrožení z nedbalosti, aby vyvrátili, případně potvrdili zavinění týkající se kontroly technického stavu kolejiště či vlaku,“ uvedla mluvčí krajské policie Ivana Ježková.





Hlavní zprávy

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.