Silnice první třídy vede už léta přes historické novoměstské náměstí. | foto: Pavel Bednář, MF DNES

V Novém Městě vyhrává zatím přeložka silnice, ale čeká ji referendum

  • 0
Už je jasněji, kudy by mohla vést tranzitní doprava v Novém Městě nad Metují. Vyhledávací studie porovnala šest tras a vyhrála přeložka silnice, kterou stát připravuje už roky. Část lidí však proti ní už dříve protestovala. Čeká se na referendum.

Léta připravovaná stavba přeložky silnice I/14 v Novém Městě nad Metují je lepší než pět novátorských variant obchvatu. Takový je výsledek vyhledávací studie, kterou si objednalo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD). Její závěry nedávno zveřejnila novoměstská radnice.

Přeložka dostala ze všech tras nejvíc bodů. Když odborníci posuzovali v užším srovnání náklady na stavbu, vyšla jim jako nejlevnější. Proudy aut však neodvede zcela mimo město, nová silnice se jen o něco posune. To někteří lidé kritizují.

Technická a vyhledávací studie zpracovaná pro Ředitelství silnic a dálnic ČR řešila vedení tranzitní dopravy kolem Nového Města nad Metují.

„Myslela jsem si, že pojem obchvat znamená vyloučit dopravu z města. Neznám pochopitelně všechno, ale vést dopravu i jen částí města se mně nelíbí. Nadřízeným orgánům je to naprosto jedno, oni tu nebydlí, ale rozhodují,“ glosovala závěry studie obyvatelka města Eva Tatoušková.

Jiní za tím vidí hlavně peníze. „Obchvat nebude, protože to nikdo nezaplatí. Několik let se to omílá stále dokola. Takhle nebudeme mít nic, a až se stane v Krčíně u školy nějaký malér, nakonec toho budeme litovat,“ míní Luboš Rott.

Ač studie nahrává stavbě přeložky, silničáři musí počkat do podzimu příštího roku na referendum. V něm si Novoměstští vyberou mezi přeložkou a trasou obchvatu kolem Nahořan, jak o ni usiluje petiční výbor. „Výsledek studie mě nepřekvapuje. Pochybná byla už metodika pro výběr šesti variant, proto jsme odmítli před rokem účast v hodnoticí komisi. My se nyní budeme zabývat tím, abychom to zastavili pomocí referenda,“ uvedl Václav Zilvar z petičního výboru.

Kolik by stála nová silnice?

* 778 milionů korun: varianta „přeložka“ připravovaná ŘSD, podle dokumentace k územnímu rozhodnutí (DÚR)
* 1,456 miliardy: varianta „přeložka“ podle DÚR, s tunelem
* 1,562 miliardy: varianta alternativní 3
* 1,672 miliardy: obchvat podle petičního výboru, tj. podle připomínek k územnímu plánu, o kterém se bude hlasovat v referendu.

Pozn.: Ekonomické posouzení staveb podle odhadu stavebních nákladů včetně rezervy ve výši 10%.

Nezamlouvá se mu například, že jimi navrhovaný obchvat přišel o body kvůli tomu, že připravovaný územní plán už počítá se zástavbou kolem Krčína. Naproti tomu přeložka bodovala tím, že vede městem jen sedm set metrů kolem nádraží a pak už dál volnou krajinou k Vrchovinám, i když právě tam by se Nové Město podle něj mělo rozrůstat.

Doprava roste i kvůli automobilce

Město se v posledních letech potýká s problémy hlavně kvůli nákladním autům. I kvůli zamýšlenému zdvojnásobení výroby ve Škodě Auto v Kvasinách se dá čekat, že to bude spíš horší. Silnice I/14 od Rychnova nad Kněžnou do Náchoda dosud vede přes historické Husovo náměstí, byť nákladní auta jezdí z obce Spy do Krčína po krajské vozovce a přes zúžený viadukt.

Firma AF-Cityplan seřadila šest tras podle 25 kritérií. Posuzovala dopravní a stavební hlediska, ekonomiku, vliv na životní prostředí, koncepci návrhu a rizika projektu.

Nejvíce připravená je trasa přeložky za necelých 800 milionů korun v délce 6,3 kilometru od Spů, podél železniční trati v Novém Městě a ve Vrchovinách s napojením na silnici I/14. Zatím však přeložka nemá územní rozhodnutí, ŘSD o něj žádalo od roku 2008 třikrát.

Petiční výbor referenda uvažoval s auty po trase Spy, Vladivostok, Osma, Nahořany a dál s napojením na I/33 u České Skalice. Třetí je trasa podle krajské studie Brána k sousedům.

K nim projektanti přidali tři nové alternativy obchvatu, které vedou kolem Provodova-Šonova. Uvažovali i o tunelu nedaleko novoměstského nádraží, kde má chystaná přeložka problém se splněním hlukových limitů.

Peníze by dali jen na přeložku, je nejlevnější

Podle silničářů není myslitelné zaplatit jinou variantu než přeložku. „Na základě výsledků ekonomického hodnocení pomocí programu HDM-4 lze doporučit pro další přípravu stavby pouze variantu dokumentace k územnímu rozhodnutí. Ostatní varianty ekonomická kritéria výrazně neplní a nelze je tak schválit,“ uvedlo ŘSD ve svém vyjádření ke studii, o nějž požádala radnice.

ŘSD bude čekat, jak dopadne referendum a aktualizace hlukového posouzení přeložky. Na jejím zpracování se ředitelství letos dohodlo s ministerstvem dopravy. Je však otázka, co se stane, když lidé přeložku odmítnou.

„Další postup v přípravě přeložky bude projednán se zástupci města a se zřizovatelem ŘSD, což je ministerstvo dopravy. V tuto chvíli bychom neradi předjímali výsledky referenda, aktualizaci hlukového posouzení a dalších navazujících jednání,“ řekla mluvčí ŘSD Nina Ledvinová.

Vedení radnice tlačí na opravy nynějších silnic. „Jsme rádi, že se řeší rekonstrukce současného průjezdu městem, který by měl být hotov během tří let,“ řekl starosta Petr Hable.

Před půldruhým rokem krajští silničáři opravili významnou tepnu Náchodskou ulici v Krčíně a už letos v dubnu začnou s opravou klíčového úseku necelých tří kilometrů od Spů do Krčína zhruba za 52 milionů korun z peněz určených pro rozvoj okolí průmyslové zóny Solnice–Kvasiny. Bude to znamenat objížďky a zřejmě i větší nápor aut přes náměstí. Na rok 2018 zbývá úsek silnice od Ammannu po Vrchoviny, ulice 1. máje či nový viadukt v Havlíčkově ulici. Další silnice přijdou na řadu v roce 2019, na ́myší díru ́ pod viaduktem v Dobrušské ulici se dostane roku 2020.

Studie seřadila 6 tras podle 25 kritérií:

609,24 bodů
Varianta „přeložka“ I/14, podle dokumentace k územnímu rozhodnutí (Spy - Vladivostok - mostem přes Metuji k nádraží, ulicí gen. Klapálka k mostu u Ammannu, po loukách nad Vrchoviny, s napojením na I/14) – v mapě trasa č. 1

566,68 bodů
Varianta alternativní 3 (Spy - Vladivostok - mezi Krčínem a Osmou, mezi Krčínem a Nahořany - po pravém břehu Rozkoše mezi nádrží a Provodovem-Šonovem - napojení na silnici I/33 u benzinové pumpy ONO) - v mapě trasa č. 6

565,90 bodů
Varianta alternativní 2 (Spy - mezi tratí a Osmou - mezi Krčínem a Nahořany - po pravém břehu Rozkoše mezi nádrží a Provodovem-Šonovem - napojení na silnici I/33 u benzinové pumpy ONO) - v mapě trasa č. 5

493,99 bodů
Varianta obchvatu podle petičního výboru, tj. dle připomínek k územnímu plánu, bude se o ní hlasovat v referendu (Spy - Vladivostok - mezi Krčínem a Osmou - napojení na silnici do Nahořan - po levém břehu Rozkoše k silnici I/33 u České Skalice) - v mapě trasa č. 2

484,04 bodů
Varianta Brána k sousedům (Spy - vlevo od existující silnice - přes železnici mezi tratí a Osmou - mezi Nahořany a Lhotou se napojí na stávající silnici - po levém břehu Rozkoše k silnici I/33 u České Skalice) - v mapě trasa č. 3

461,11 bodů
Varianta alternativní 1 (Spy - Vladivostok - mezi Krčínem a Osmou - za Krčínem obchází Luštinec - stoupání mezi Vrchovinami a Šonovem - na horizontu se napojí na I/14) - v mapě trasa č. 4