Městská hromadná doprava v Třebechovicích pod Orebem zahájila zkušební provoz...

Městská hromadná doprava v Třebechovicích pod Orebem zahájila zkušební provoz 1. října 2014. | foto: Martin Veselý, MAFRA

Město betlémů s necelými 6 tisíci obyvatel zavádí pravidelné spoje MHD

  • 1
Třebechovice pod Orebem mají další unikát. Návštěvníky láká slavný Proboštův betlém, nyní se mohou v obci s ani ne šesti tisíci obyvateli svézt MHD. Malokapacitní bezbariérový autobus má ve zkušebním provozu sloužit hlavně dětem a seniorům.

Přestože mají Třebechovice pod Orebem jen necelých šest tisíc obyvatel, zabírá obec poměrně velkou plochu a školákům nebo seniorům trvá i několik desítek minut dostat se do centra do školy nebo na nákup.

I proto ještě stihli současní zastupitelé schválit před volbami zkušební provoz autobusu městské hromadné dopravy, který je vzhledem k velikosti obce poměrně unikátní záležitostí.

MHD v Třebechovicích

  • Dvě linky obslouží kromě centra i místní části Nepasice, Krňovice, Štěnkov a Polánky, zastavovat bude po cestě například na zastávkách Železniční stanice, Heldovo náměstí, Masarykovo náměstí, Škola, Bor a Trčkova.
  • Na konci trasy se otočí a jede zpět. Celková trasa obou linek je dlouhá přes 11 kilometrů.
  • Cestující zaplatí u řidiče 8 korun, děti do 15 let to mají za polovic.
  • Spoje pojedou od 5:09 do 15:43 hodin, a to pouze v pracovní dny. Co nejméně by se navíc měly střetávat s autobusy veřejné linkové dopravy.

Ráno po páté hodině vyjel první spoj. Do malokapacitního autobusu si sedne 14 lidí a dalších osm míst je na stání. Mercedes je bezbariérový, vejdou se do něj minimálně dva kočárky a jezdí skrz město až do okolních okrajových částí.

Zkušební provoz skončí v lednu

„Začíná zkušební provoz, který potrvá až do ledna. Pokud uvidíme, že mají lidé v obci o dopravu zájem, zavedeme ji v první polovině příštího roku do ostrého provozu,“ vysvětluje starosta obce Jiří Němec.

„V odlehlejších částech obce jsme zjišťovali, jestli by o to byl zájem a byl. Takovým vzorem je pro nás Týniště nad Orlicí, které je zhruba tak velké jako Třebechovice a městská doprava tam dobře funguje. Věříme, že to tak bude i u nás,“ říká starosta.

Pokud budou chtít třebechovičtí linky příští rok protáhnout, aby mohl autobus zastavit i u hřbitova nebo v ulici Šárovcova, čeká je stavba dalších šesti zastávek. Jedna stojí zhruba 50 tisíc, z rozpočtu by tedy radnice vyčlenila dalších asi 300 tisíc korun. Náklady na samotný provoz ji přitom nyní vyjde asi na půl milionu ročně.

Dopoledne jel autobus ještě prázdný, lidé o něm buď nevědí, nebo spoj zatím nepotřebují. Samotného řidiče to však první den v práci nijak nevzrušovalo. Zkušeně kličkoval v centru obce mezi stojícími auty a na každé zastávce sledoval, jestli přece jen někdo nepřistoupí.

Městská hromadná doprava v Třebechovicích pod Orebem zahájila zkušební provoz...

„Jedinou nepříjemností na trase jsou frekventované křižovatky, kde provoz ráno hodně houstne. Musím dávat velký pozor. O půl sedmé ráno mě příjemně překvapily dvě studentky, které chtěly na vlak. O hodinu později se pak přišla podívat jedna důchodkyně, jestli to skutečně jede. Vzkázala, že zítra přijde i s kamarádkami a pojedou se projet. Lidé na ulici si mě ráno i všimli a mávali na mě,“ prozradil řidič Jindřich Řehák. 

Děti mají problém dostat se ze školy

A pro koho by měl být městský spoj nejvíc užitečný? „Hlavně pro děti. Ráno se sice docela dobře dostanou do školy jinými autobusy, ale odpoledne nastává problém,“ líčí starosta.

Město muselo získat licenci a nechat si schválit jízdní řády. O provoz se bude starat společnost Audis Bus, která provozuje městskou hromadnou dopravu třeba v Rychnově nad Kněžnou.

„Zejména pro menší obce a pro hendikepované máme vypracovaný specifický model dopravní obslužnosti. V Třebechovicích je cílem, aby spoje nabídly dopravu seniorům na nákupy, cestujícím k vlakům a dětem rozvoz zejména po skončení vyučování. Tento autobus značky Mercedes je to nejlepší, co v tuto chvíli můžeme nabídnout. V nízkopodlažní sekci má sklopené sedáky, vejde se tam i víc než jeden kočárek,“ poznamenává jednatel firmy Milan Cedidla.

Poprvé si trasu projel i jeden z obyvatel, který se představil jako Josef. „Krásně se do toho nastupuje. Já bydlím v centru, takže to moc nevyužiju, ale pro lidi z okrajových částí to bude dobrý,“ uznal.

Radnice i provozovatel doufají, že je lidé zahltí připomínkami, aby podle nich mohli MHD ještě upravit a zlepšit. Prozatím se radnici na hradeckém krajském úřadu nepodařilo prosadit záměr protáhnout linku až do vzdálenějších Jeníkovic a dalších částí tohoto mikroregionu.