Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Jiří Meixner, iDNES.cz

Podezřelý odkup silnice prověří policie, hledá údajné vícepráce

  • 2
Opoziční zastupitelé Trutnova podali trestní oznámení kvůli nesrovnalostem při odkupu místní komunikace. Nelíbí se jim, že se město neřídilo rozhodnutím zastupitelstva a za neexistující silnici zaplatilo více peněz, než schválili zastupitelé.

S podivným odkupem silnice na Červeném kopci za více než tři miliony korun, které oproti projektu chybělo 200 metrů, se opoziční zastupitelé Trutnova nechtějí smířit. Podali proto trestní oznámení na neznámého pachatele. Podle jejich mínění město developerské firmě odpustilo stovky tisíc korun. Vedení radnice kritiku odmítá a kauzu považuje za snahu opozice se zviditelnit.

O co v kauze jde?

Trutnov se s developerskou společností New Dilac CZ dohodlo na vybudování a odkoupení infrastruktury v lokalitě, kde vyrostou rodinné domy. Investor však v loňském roce postavil silnici o metr užší, než jak předpokládala projektová dokumentace. Přestože tím výrazně ušetřil, chtěl po radnici původně domluvenou sumu 3,5 milionu korun.

Poté, co na nesrovnalost upozornila opozice, se město s developerskou firmou domluvilo na ponížení částky a zastupitelstvo to odhlasovalo. Radnice však místo půl milionu korun dostala zpátky pouze polovinu. Zbytek úředníci firmě „odpustili“, což vyargumentovali vícepracemi. Ty však podle kritiků v původním vyúčtování ani nebyly.

„Rozhodně nemáme zájem kriminalizovat řadové úředníky, na druhou stranu se ale nechceme smířit s tím, jak město zachází s penězi občanů, které zastupujeme, a jakým způsobem si účelově vykládá zákony,“ uvádí ve společném prohlášení zastupitelé Petr Sobotka (Strana zelených) a Iva Řezníčková (KSČM), kteří trestní oznámení podali.

Podvod, nebo bouře ve sklenici?

Opoziční zastupitelé tvrdí, že došlo k pokusu o podvod.

„Město celou záležitost bagatelizuje, developera omlouvá, nepožaduje ani zaplacení penále, na které má podle plánovací smlouvy nárok. Měla by to být radnice, která se bude bránit a podá trestní oznámení, ne zastupitelé,“ upozorňuje Sobotka, podle kterého je problém také v tom, že neexistují jednotná pravidla, za jakých podmínek má město od investorů infrastrukturu vykupovat.

„Město postupuje v podobných případech různě. Nahrává to dojmu, že některé firmy upřednostňuje na úkor jiných,“ kritizuje.

Podle vedení trutnovského úřadu je ale vše v pořádku a žádné peníze navíc developerská společnost nedostala.

„Zaplatili jsme pouze to, na čem jsme se od začátku domluvili. Vychází to z konkrétního stavu, nikomu jsme nic neodpustili,“ brání se starosta Ivan Adamec (ODS).

Celou kauzu označil za bouři ve sklenici vody a trestní oznámení považuje za snahu opozičních zastupitelů se zviditelnit. Upozorňuje zároveň na to, že konečné vyúčtování bude až v roce 2017. „I kdyby k nějakým nesrovnalostem došlo, přišli bychom na to,“ dodává.

Oněch 200 tisíc, které město podle opozice investorovi neprávem zaplatilo, tvořily práce, jež si objednala sama radnice.

„Vzhledem k tomu, že případ vyšetřuje policie, nebudu to v této chvíli komentovat,“ odpověděl vedoucí odboru rozvoje Miroslav Franc na dotaz, jaké práce navíc si město od developera vyžádalo.

Radnice argumentuje tím, že postavit sedm metrů širokou komunikaci by ani nemělo logiku. Cesta totiž přímo navazuje na šest metrů širokou silnici, kterou mezitím postavilo město.

„Regulační plán počítá s tím, že komunikace vybudovaná na Červeném kopci bude užší než sedm metrů. Sedm metrů je pouze prostor vymezený pro umístění komunikace,“ vysvětluje mluvčí městského úřadu Michaela Dědková. Zbývající metr mohou stavbaři v budoucnu využít pro vybudování parkovací plochy, což bude záležet na plánované zástavbě. V této části Červeného kopce zatím rodinné domy nestojí.

Pro město je mnohem výhodnější koupit už hotové cesty, než je realizovat ve vlastní režii. Trutnov v poslední době od společnosti New Dilac CZ získal infrastrukturu a pozemky za necelých 25 milionů korun. To je o více než polovinu méně, než jak majetek ohodnotil znalecký posudek. Neexistenci jednotných pravidel pro odkup infrastruktury vnímá trutnovský starosta jako výhodu.

„Zastupitelstvo není hlasovací stroj a mělo by se rozhodovat podle konkrétních případů. Infrastruktura je někdy v takovém stavu, že ji ani nechceme,“ dodává Adamec.