Při tragické nehodě u Týniště zemřel cyklista (17.8.2016).

Při tragické nehodě u Týniště zemřel cyklista (17.8.2016). | foto: HZS Královéhradeckého kraje

Třípruh z Hradce na Ostravu se odkládá, proti byli rybáři a zemědělci

  • 60
Silničáři odložili výstavbu třetího pruhu pro předjíždění na hlavním tahu z Hradce Králové na Ostravu. Takzvaný střídavý pruh měl vyrůst na silnici I/11 mezi Třebechovicemi pod Orebem a Týništěm nad Orlicí. Plán ale narazil na silný odpor, hlavně kvůli dělicím sloupkům uprostřed silnice.

Když v zimě silničáři přišli s nápadem vybudovat na osmikilometrovém úseku vytížené silnice třetí pruh pro předjíždění, zvedla se proti návrhu vlna odporu. Střídavý pruh se nelíbil radnici v Týništi, rybářům ani zemědělcům (o odporu místních jsme psali zde).

K návrhu vydali záporná stanoviska a výrazně tak zkomplikovali plány na rozšíření cesty, která před osmi lety prošla kompletní rekonstrukcí.

Silničáři původně plánovali, že hlavní tah na Rychnovsko a dál na Ostravu rozšíří v letošním a příštím roce. Jenže kvůli odporu nedostali stavební povolení a projekt za 90 milionů korun proto museli odložit.

„V tuto chvíli je stavební řízení přerušené do doby, než se nám podaří získat kladná vyjádření vlastníků okolních pozemků. Budeme o tom dál jednat, ale nelze říct, kdy a jestli vůbec dojdeme ke shodě,“ řekl krajský šéf Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Marek Novotný.

Kritikům se nelíbilo, že na vozovce měla vyrůst zábrana z takzvaných balisetů, tedy nízkých sloupků oddělující jednotlivé směry dopravy (o balisetech čtěte také tady).

Třetí pruh by byl uprostřed vozovky a každému směru by v něm patřilo vždy 700 metrů, poté by se doprava otočila. Sloupky měly podle ŘSD zvýšit bezpečnost dopravy, aby neukáznění řidiči nepředjížděli pruhem, kterým v daném místě vede opačný směr.

Jenže třeba rybáři z Týniště nad Orlicí namítali, že by kvůli tomu nemohli od chovného rybníku zabočit do města, ale museli by vyjíždět vpravo a otáčet se v sousedních Petrovicích.

„Cestu to prodlouží o dva kilometry. Na otáčení vozidel tam navíc není prostor,“ popsal jednatel rybářů Stanislav Štěnička.

Podobně reagovali i zemědělci, kteří by si při jízdě na pole zajeli ještě více. Navíc upozorňovali na fakt, že by se s technikou v jednoproudové části vozovky nevytočili při odbočování. I kvůli tomu dostalo ŘSD od dopravních policistů nesouhlasné stanovisko.

„Rozhodnutí stavebního úřadu vnímáme jako vítězství všech, kteří se na tom podíleli. Proti bylo město, soukromí zemědělci, vlastníci pozemků a také spolky. Jsme štastní, že to tak dopadlo, ale je to dočasné. Kdykoliv to mohou zkusit znova,“ upozornila starostka Týniště nad Orlicí Jana Galbičková (Změna pro Týniště).

Jednoduché odstranění balisetů z projektu by podle silničářů spor nevyřešilo. Zemědělci by se sice na pole již vytočili, stále by však zůstal problém se zákazem odbočit na nájezdech vlevo.

Město chce raději bezpečný nájezd na hlavní tah

„Když jsou na silnici tři pruhy, musí jednotlivé směry oddělovat dvojitá plná čára. Přes tu se nesmí přejíždět ani při nájezdu na komunikaci, takže zemědělci, nebo v tomto případě i rybáři, by museli stejně odbočit vpravo a pak se otočit na nejbližší křižovatce,“ uvedl Zdeněk Kos z krajské pobočky ŘSD.

To však není technicky možné a Týniště nesouhlasí ani s variantou, že by se stroje otáčely průjezdem přes místní část Petrovice. Jedinou možností k vyřešení problému by tak byla stavba obslužné zemědělské komunikace nebo změna zákona.

Řidiči z Týniště nad Orlicí by raději než třípruh uvítali rozšíření křižovatky na výjezdu z města na Hradec Králové. V místě je sice pruh pro odbočení vlevo, ale lidé volají po tom, aby tam silničáři vybudovali také připojovací pruh pro auta vjíždějící na frekventovanou silnici první třídy. K tomu se zatím ŘSD nemá.

„O vybudování připojovacího pruhu rozhoduje intenzita dopravy v dané lokalitě. Vždy vyhodnocujeme, jestli je to ekonomicky efektivní. Primární jsou pro nás pruhy pro odbočení vlevo, aby nevznikaly kolony na hlavních tazích,“ vysvětlil Kos.

Návrhem občanů už se zabývalo i týnišťské zastupitelstvo. Městu by mohlo pomoci, že se v lokalitě bývalého Elitexu rozvíjí průmyslová zóna. Stojí v ní například obalovna asfaltové směsi, továrna výrobce zámků Assa Abloy nebo sklad prodejce elektroniky HP Tronic.

„Minulý týden jsme o tom hovořili, jestli si neuděláme nějaký průzkum, jak často tam vyjíždějí kamiony se štěrkem a obalovou směsí, protože ta křižovatka začíná být vytížená čím dál více,“ dodává starostka Galbičková.