Třetí pruh znají řidiči z úseků s prudkým stoupáním. Ilustrační foto.

Třetí pruh znají řidiči z úseků s prudkým stoupáním. Ilustrační foto. | foto: Radek Miča, MAFRA

Na silnice míří třetí pruh, v pilotní lokalitě jsou všichni proti

  • 21
Vytížené silnice prvních tříd by měly podle silničářů dostat třetí pruh pro bezpečné předjíždění. Jako první ho chtěli vybudovat na Rychnovsku, ale narazili na odpor místních. Proti je radnice v Týništi i zemědělci, kteří se prý nevytočí na pole.

Před sedmi lety opravený úsek silnice I/11 mezi Třebechovicemi a Týništěm nad Orlicí se má podle plánů Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) opět modernizovat. Silnice v minulosti dostala kvalitní podloží a rozšířila se na 10,5 metru s velkorysými odstavnými pruhy. Teď ji chtějí silničáři roztáhnout o další téměř tři metry, aby se na ni vešel střídavý třetí pruh, který má sloužit pro bezpečné předjíždění pomalejších vozidel (o záměru čtěte také zde).

„Bezpečnostní studie prokázala, že dnes se tu řidiči proti předpisům vyhýbají do odstavných pruhů, aby pustili rychlejší auta před sebe. My chceme toto řešení zlegalizovat pomocí středového pruhu určeného pro předjíždění,“ vysvětluje ředitel hradecké pobočky ŘSD Marek Novotný.

V praxi by měl středový pruh vést zhruba 700 metrů v jednom a dalších 700 metrů v druhém směru. Bezpečnost provozu má také zvýšit středová bariéra mezi protisměry tvořená plastovými sloupky. Takzvané balisety už dnes stojí na některých křižovatkách (o balisetech jsme psali také zde).

Silnice I/11 má být prvním projektem na východě Čech, kde chce ŘSD střídavý pruh zavést. Další se plánují na silnici I/16 mezi Jičínem a Trutnovem, na třiatřicítce do Náchoda nebo na silnici I/35 na Jičín (více zde).

Opatření má zvýšit bezpečnost v místech, kde se neplánuje stavba čtyřpruhu a doprava se tam blíží hranici 15 tisíc aut denně. To je i případ silnice na Ostravu. Kolem Týništěm teď projíždí asi 12 tisíc aut za den. Oprava má vyjít na 90 milionů korun a ŘSD ji plánuje ve dvou etapách letos a příští rok.

„Úprava silnice I/11 je relativně jednoduchá, proto s ní začínáme. Cena přesto není malá, protože se jedná o dlouhý úsek a musejí se na něm vyměnit krajní pásy, které teď mají malou nosnost,“ říká Novotný. ŘSD bude stavět z 90 procent jen na svých pozemcích.

Proč ničit dobrou silnici? Ptá se město

Podle radnice v Týništi je však modernizace jedné z nejlepších silnic v kraji zbytečná. Peníze potřebují jiné úseky. Třeba navazující obchvat Třebechovic je výrazně užší a je na něm řada výtluků. Řidiči v Týništi by uvítali spíše připojovací pruhy u výjezdů z města.

„Byli bychom velice rádi, kdyby se tento pilotní projekt nejprve vyzkoušel v jiných částech republiky. Silnice je opravená sedm let, je to poměrně přehledný úsek, jeho rozpruhování způsobí spíše problémy,“ upozorňuje starostka Týniště nad Orlicí Jana Galbičková (Změna pro Týniště).

Na silnici I/11 poblíž Týniště se po modernizaci stalo jen několik nehod, hlavně díky nadstandardní šířce vozovky.

Naráží na celou řadu připomínek, které v posledních týdnech dorazily na radnici od místních spolků i od zemědělců. Ti kritizují hlavně středové balisety, kvůli nimž půjde téměř ze všech sjezdů odbočit jen v jednom směru. Silnice je jedinou přístupovou cestou na pole, do okolních lesů nebo areálu týnišťských rybářů.

„Odbočení z areálu směrem na Týniště nebude možné. Vozidlo bude nuceno odbočit doprava a otočit se v Petrovicích, což cestu prodlouží o dva kilometry. Na otáčení vozidel tam navíc není prostor,“ popisuje jednatel rybářů Stanislav Štěnička.

Stejně argumentují i obyvatelé Petrovic, kteří se obávají zvýšené nehodovosti na jediném přechodu v obci. Oficiální obratiště má být navíc až v Třebechovicích. Přesto se hovoří o tom, že by se měla technika otáčet průjezdem Petrovicemi. To však radnice odmítá.

„Silnice v obci na to není stavěná, navíc je úzká. Protože patří městu, mohli bychom tam zakázat vjezd větších vozidel,“ uvažuje zastupitelka Týniště a bývalá poslankyně Vladimíra Lesenská (ČSSD).

Kombajny se nevejdou, cesta se bude ucpávat

„Disponibilní šířka jízdního pruhu se zužuje na 3,5 metru, což je pro přepravu kombajnu o šířce 3,8 metru nedostatečné,“ varuje v dopisu adresovaném stavebnímu úřadu soukromý zemědělec Vladislav Vrátil.

Kvůli středové zábraně a zúžení krajnic se navíc do pravého pruhu nevejdou kombajny a potíže bude mít technika také s odbočením na sjezdech. I přes jejich rozšíření projedou například k rybářům jen vozidla do sedmi metrů délky nebo traktory s valníkem. Na dalších místech mohou mít problémy stroje se žací lištou.

„Délka souprav dosahuje běžně 16 metrů. Vzhledem k poloměru odbočení nebude možné zajistit vjezd na pozemky,“ píše v obdobném dokumentu šéf Orlické zemědělské Vladimír Tichý, který odmítá i otáčení těžké techniky v Petrovicích.

„Kombajny tam vyjedou několikrát za rok. Měly by mít jeden sjezd a obslužnou komunikaci. Je třeba si uvědomit, že jde o tranzitní kapacitní komunikaci. Když budeme omezovat bezpečnostní prvky, které vyšly z auditu, je tu otázka, zda modernizaci neodložit, protože ztrácí efekt,“ říká Marek Novotný.

ŘSD se však námitkám brání a upozorňuje na příliš časté sjezdy, kterých je na pětikilometrovém úseku 27. Výpadovka na Ostravu je jedinou alternativou silnice I/35 na Moravu.

Nejednotné názory panují i u oplocení. Dopravní inspektorát si vyžádal oplocení lesního úseku z Třebechovic do Petrovic. Město zábrany proti zvěři vítá, souhlasí i silničáři. Proti se však paradoxně postavili myslivci, podle nichž jsou srážky se zvěří v daném úseku minimální.

„Spárkatá zvěř bude mít tendenci na této krátké vzdálenosti plot obejít, na jeho konci bude přecházet silnici a s největší pravděpodobností dojde k nehodám ve větší míře než doposud,“ upozorňuje myslivecký hospodář Jiří Sedláček z Petrovic.

O záměru jednalo v pondělí týnišťské zastupitelstvo, které projekt jednohlasně odmítlo. Radnice chce podniknout vše, aby realizaci zabránila. Na jednání padla i další výtka: pokud se v úzkém pruhu nějaké vozidlo porouchá, nebou jej ostatní kvůli balisetům moci objet a silnice se zcela ucpe.