Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Ucpanou silnici v Náchodě by mohl uvolnit tunel pro vlaky pod Vysokovem

  8:29aktualizováno  8:29
Obyvatelé Náchoda, jimž vadí, že jejich město je denně ucpané kolonami aut, dnes podruhé zablokují tamní hlavní silniční tah. Chtějí tak urychlit výstavbu obchvatu. Přitom dopravní experti už delší dobu mají rozpracovanou studii, která počítá s železniční dopravou do České Skalice, Hradce a dalších měst.
Železnice by mohla usnadnit cestu z Náchoda do Hradce. Ilustrační foto

Železnice by mohla usnadnit cestu z Náchoda do Hradce. Ilustrační foto | foto: Pavel Kutek

Dosavadní cesta vlakem z Náchoda do České Skalice, Jaroměře a dál na Hradec je zatím spíš kodrcání se do Václavic a do Starkoče spojené s přesedáním a změnou směru jízdy vlaku. A právě tento problém studie řeší takzvanou vysokovskou spojkou, tedy tunelem pod Vysokovem.

Pokud by se postavil, z trasy vlaků směřujících z Náchoda na Hradec by ubyla nejen stanice Václavice, ale i přestupní stanice Starkoč. Kilometrový tunel by cestu podstatně zkrátil a vlaky by nemusely šplhat do vysokovského kopce.

Odborníci ze společnosti OREDO, která se zabývá organizací dopravy v regionu, spočítali, že tunel a menší modernizace úseku železnice od Jaroměře by cestu z Náchoda do Hradce Králové zkrátily na pětatřicet minut.

Vlakům by ulevilo, kdyby nemusely šplhat do vysokovského kopce

"Přibližně za takovou dobu ujede tuto vzdálenost automobil v noci, kdy jsou silnice prázdné," říká dopravní expert společnosti OREDO Pavel Matouš. Taková rychlost by podle něj mohla směle konkurovat silniční dopravě a mnozí lidé by rádi vyměnili auta za vlak.

Vlak je pro mnohé pohodlnější

"Jedním z takových úseků je dnes železniční trať mezi Prahou a Pardubicemi, kterou statisticky využije pro přepravu více lidí než dopravu po silnici. Na této trati je běžné, že ve vlacích jezdí lidé s kravatami, protože se do zaměstnání v Praze dostanou dřív, než kdyby jeli auty. S tunelem pod Vysokovem by se trať z Náchoda do Hradce tomuto příkladu mohla přiblížit," míní Matouš.

Modernizace trati mezi Náchodem a Českou Skalicí má několik variant. Další počítá s novou tratí, která by ze Starkoče pokračovala obloukem přes Vysokov do Náchoda.

Zajímavým řešením, které by zrychlilo cestu vlakem z Náchoda do Hradce, by bylo vybudování trati z Jaroměře míjející přehradu Rozkoš a končící v Novém Městě nad Metují.

Tu před časem rozpracoval jako diplomovou práci dopravní expert Marek Pinkava. "Vedle o něco vyšší ceny je však jejím velkým problémem také množství pozemků, které by bylo třeba vykoupit," upozorňuje Pinkava.

"Požadovaný obchvat Náchoda všechno nevyřeší. Městu samozřejmě pomůže, ale celkově dopravě v oblasti ne. Městům v okolí dokonce může uškodit a na silnice na Náchodsku přilákat i ty, kteří dnes cestují jinudy nebo jinak než autem. Nabídka totiž zvyšuje poptávku a průzkumy ukázaly, že podobná dopravní řešení, jako je obchvat Náchoda, leckde přilákala na silnici spoustu nových aut. Je to třeba případ Libišan, přes které dnes tisíce řidičů směřují k dálnici od Hradce na Prahu," míní Matouš.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Unikátní výrobna řas v Mostku na Trutnovsku.
Světově unikátní továrna v Podkrkonoší pěstuje řasy v bioreaktorech

V areálu bývalé podkrkonošské textilky v Mostku funguje unikátní hi-tech závod, kde pěstují sladkovodní řasy. Mikroorganismy 24 hodin denně cirkulují v...  celý článek

Pozůstatky vesnice Debrné u Trutnova.
Debrné u Trutnova je vesnicí duchů, obyvatele vyhnala válka i odkaliště

Ještě před 70 lety bylo Debrné u Trutnova pulzující obcí, po odsunu sudetských Němců začala devastace. Přítomnost lidí v současnosti připomínají už jen...  celý článek

Po bouři s derechem vznikl na Trutnovsku rozsáhlý lesní polom. Lidé se pustili...
Trutnovsko svolává po smršti brigády, v lese hrozí přemnožení kůrovce

Z lesů na pomezí Náchodska a Trutnovska je po nedávné bouři s jevem derecho pustina, následky pohromy odstraňují také vesnice kolem Úpice. Libňatov svolal...  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.