Železnice by mohla usnadnit cestu z Náchoda do Hradce. Ilustrační foto

Železnice by mohla usnadnit cestu z Náchoda do Hradce. Ilustrační foto | foto: Pavel Kutek

Ucpanou silnici v Náchodě by mohl uvolnit tunel pro vlaky pod Vysokovem

  • 2
Obyvatelé Náchoda, jimž vadí, že jejich město je denně ucpané kolonami aut, dnes podruhé zablokují tamní hlavní silniční tah. Chtějí tak urychlit výstavbu obchvatu. Přitom dopravní experti už delší dobu mají rozpracovanou studii, která počítá s železniční dopravou do České Skalice, Hradce a dalších měst.

Dosavadní cesta vlakem z Náchoda do České Skalice, Jaroměře a dál na Hradec je zatím spíš kodrcání se do Václavic a do Starkoče spojené s přesedáním a změnou směru jízdy vlaku. A právě tento problém studie řeší takzvanou vysokovskou spojkou, tedy tunelem pod Vysokovem.

Pokud by se postavil, z trasy vlaků směřujících z Náchoda na Hradec by ubyla nejen stanice Václavice, ale i přestupní stanice Starkoč. Kilometrový tunel by cestu podstatně zkrátil a vlaky by nemusely šplhat do vysokovského kopce.

Odborníci ze společnosti OREDO, která se zabývá organizací dopravy v regionu, spočítali, že tunel a menší modernizace úseku železnice od Jaroměře by cestu z Náchoda do Hradce Králové zkrátily na pětatřicet minut.

Vlakům by ulevilo, kdyby nemusely šplhat do vysokovského kopce

"Přibližně za takovou dobu ujede tuto vzdálenost automobil v noci, kdy jsou silnice prázdné," říká dopravní expert společnosti OREDO Pavel Matouš. Taková rychlost by podle něj mohla směle konkurovat silniční dopravě a mnozí lidé by rádi vyměnili auta za vlak.

Vlak je pro mnohé pohodlnější

"Jedním z takových úseků je dnes železniční trať mezi Prahou a Pardubicemi, kterou statisticky využije pro přepravu více lidí než dopravu po silnici. Na této trati je běžné, že ve vlacích jezdí lidé s kravatami, protože se do zaměstnání v Praze dostanou dřív, než kdyby jeli auty. S tunelem pod Vysokovem by se trať z Náchoda do Hradce tomuto příkladu mohla přiblížit," míní Matouš.

Modernizace trati mezi Náchodem a Českou Skalicí má několik variant. Další počítá s novou tratí, která by ze Starkoče pokračovala obloukem přes Vysokov do Náchoda.

Zajímavým řešením, které by zrychlilo cestu vlakem z Náchoda do Hradce, by bylo vybudování trati z Jaroměře míjející přehradu Rozkoš a končící v Novém Městě nad Metují.

Tu před časem rozpracoval jako diplomovou práci dopravní expert Marek Pinkava. "Vedle o něco vyšší ceny je však jejím velkým problémem také množství pozemků, které by bylo třeba vykoupit," upozorňuje Pinkava.

"Požadovaný obchvat Náchoda všechno nevyřeší. Městu samozřejmě pomůže, ale celkově dopravě v oblasti ne. Městům v okolí dokonce může uškodit a na silnice na Náchodsku přilákat i ty, kteří dnes cestují jinudy nebo jinak než autem. Nabídka totiž zvyšuje poptávku a průzkumy ukázaly, že podobná dopravní řešení, jako je obchvat Náchoda, leckde přilákala na silnici spoustu nových aut. Je to třeba případ Libišan, přes které dnes tisíce řidičů směřují k dálnici od Hradce na Prahu," míní Matouš.