Dosavadní cesta vlakem z Náchoda do České Skalice, Jaroměře a dál na Hradec je zatím spíš kodrcání se do Václavic a do Starkoče spojené s přesedáním a změnou směru jízdy vlaku. A právě tento problém studie řeší takzvanou vysokovskou spojkou, tedy tunelem pod Vysokovem.
Pokud by se postavil, z trasy vlaků směřujících z Náchoda na Hradec by ubyla nejen stanice Václavice, ale i přestupní stanice Starkoč. Kilometrový tunel by cestu podstatně zkrátil a vlaky by nemusely šplhat do vysokovského kopce.
Odborníci ze společnosti OREDO, která se zabývá organizací dopravy v regionu, spočítali, že tunel a menší modernizace úseku železnice od Jaroměře by cestu z Náchoda do Hradce Králové zkrátily na pětatřicet minut.
Vlakům by ulevilo, kdyby nemusely šplhat do vysokovského kopce |
"Přibližně za takovou dobu ujede tuto vzdálenost automobil v noci, kdy jsou silnice prázdné," říká dopravní expert společnosti OREDO Pavel Matouš. Taková rychlost by podle něj mohla směle konkurovat silniční dopravě a mnozí lidé by rádi vyměnili auta za vlak.
Vlak je pro mnohé pohodlnější
"Jedním z takových úseků je dnes železniční trať mezi Prahou a Pardubicemi, kterou statisticky využije pro přepravu více lidí než dopravu po silnici. Na této trati je běžné, že ve vlacích jezdí lidé s kravatami, protože se do zaměstnání v Praze dostanou dřív, než kdyby jeli auty. S tunelem pod Vysokovem by se trať z Náchoda do Hradce tomuto příkladu mohla přiblížit," míní Matouš.
Modernizace trati mezi Náchodem a Českou Skalicí má několik variant. Další počítá s novou tratí, která by ze Starkoče pokračovala obloukem přes Vysokov do Náchoda.
Zajímavým řešením, které by zrychlilo cestu vlakem z Náchoda do Hradce, by bylo vybudování trati z Jaroměře míjející přehradu Rozkoš a končící v Novém Městě nad Metují.
Tu před časem rozpracoval jako diplomovou práci dopravní expert Marek Pinkava. "Vedle o něco vyšší ceny je však jejím velkým problémem také množství pozemků, které by bylo třeba vykoupit," upozorňuje Pinkava.
"Požadovaný obchvat Náchoda všechno nevyřeší. Městu samozřejmě pomůže, ale celkově dopravě v oblasti ne. Městům v okolí dokonce může uškodit a na silnice na Náchodsku přilákat i ty, kteří dnes cestují jinudy nebo jinak než autem. Nabídka totiž zvyšuje poptávku a průzkumy ukázaly, že podobná dopravní řešení, jako je obchvat Náchoda, leckde přilákala na silnici spoustu nových aut. Je to třeba případ Libišan, přes které dnes tisíce řidičů směřují k dálnici od Hradce na Prahu," míní Matouš.