Dopravní situace je v Náchodě neúnosná, kolony mimo jiné způsobují zpoždění autobusů. Nespokojení lidé už kvůli tomu několikrát protestovali.

Dopravní situace je v Náchodě neúnosná, kolony mimo jiné způsobují zpoždění autobusů. Nespokojení lidé už kvůli tomu několikrát protestovali. | foto: Ondřej Littera, MAFRA

Ulicí Na Strži se do Náchoda nepojede, průjezdnost jiných ulic experti stále řeší

  • 2
Jednu vyřešenou otázku má na kontě po svém prvním středečním zasedání tým dopravních expertů, který starosta Náchoda Jan Birke pověřil úkolem co nejrychleji ulehčit kolonami aut přetíženému hlavnímu silničnímu průtahu městem. Doprava mířící od Hradce Králové nebude do Náchoda jezdit po ulici Na Strži.

Tuto variantu totiž vyškrtlo z možných řešení samo vedení města. Ulice Na Strži tak i nadále zůstane pro průjezd od Hradce uzavřena.

"Vedení města ujistilo, že o zprůjezdnění komunikace Na Strži na pravém břehu Metuje neuvažuje, a to kvůli nedostatečné nosnosti mostu. Navíc část cesty je v soukromém vlastnictví. Tato ulice slouží také jako cyklostezka, kterou však využívají třeba i matky s kočárky," uvedla mluvčí náchodské radnice Nina Adlofová.

Experti však mají zjistit, zda je reálné umožnit průjezd některými jinými ulicemi či provést dopravní opatření, jež by ulehčila průtahu na Pražské ulici.

Prověřit tak například možnost průjezdu částí ulice Českých Bratří, která je uzavřena pro podnik Rubena, či možnost otočení jednosměrky v ulici Volovnice. Ve hře je také úprava kruhové křižovatky U Slávie, která dnes nejvíc brzdí dopravu ve městě.

Tým odborníků má rovněž posoudit vybudování dalšího jízdního pruhu na silnici I/33 ve směru do Polska pro průjezd vybraných vozidel. Tím by z dnešní dvouproudé silnice vznikla tříproudá a ve třetím pruhu by jezdily autobusy nebo sanitky.

Starosta chce dát expertní skupině zhruba tři měsíce

Nyní totiž autobusy v kolonách v Náchodě nabírají velká zpoždění, někdy i půl nebo tři čtvrtě hodiny, a dopravci si se situací při tvorbě jízdních řádů neví rady (více čtěte zde). 

Kromě zmíněných řešení se zkoumá také možnost zprůjezdnit ulice Za Přádelnou, Rajmonovu a Pod Lipím. Kromě kruhového objezdu U Slávie další možnost vjezdu do centra Náchoda budou mít řidiči v místě, kde už existuje odbočení doleva do ulic Na Hamrech a Nerudovy. Tuto trasu budou moci využívat vozy do tří a půl tuny.

Mluvčí náchodské radnice uvedla, že o případném zprůjezdnění těchto silnic se rozhodne zhruba do tří měsíců. "Starosta řekl, že se nechce nechat natlačit do nějakých brzkých termínů, aby experti měli možnost vše dobře připravit a prověřit."

Tým pro řešení dopravy v Náchodě tvoří odborníci z řad Policie ČR, Správy a údržby silnic Královéhradeckého kraje, Ředitelství silnic a dálnic nebo z oboru mezinárodní kamionové dopravy (čtěte také Radní Náchoda chtějí řešit dopravu. Pomůže expertní skupina?)

Podle Bártových poradců není obchvat Náchoda nezbytný

Svou dopravní komisi má ale také ministr dopravy Vít Bárta, který má navštívit Náchod v pátek 28. ledna. Někteří členové Bártovy komise míní, že pokud by Náchod částečně řešil dopravní problémy na průtahu v Pražské ulici, drahý obchvat města se dvěma tunely a sedmnácti mosty by v budoucnu vůbec vzniknout nemusel.

Vít Bárta už totiž dal zelenou dalším přípravám stavby dálnice od Hradce Králové na Jaroměř a k polské hranici v Královci, která by měla odklonit velkou část aut, jež dnes míří do Polska právě přes Náchod a přispívají tak výrazně k dopravním zácpám ve městě.

Náchodské vedení však na středeční schůzce dopravních expertů opět deklarovalo jasnou podporu výstavbě obchvatu za zhruba tři miliardy korun. Kvůli urychlení výstavby obchvatu navíc vloni protestovali i obyvatelé města, když zablokovali průjezd městem.