Městská hromadná doprava v Hradci Králové přidá novou linku zdarma. | foto: Michal Klíma, MAFRA

Úspory v dopravě v Hradci odnesou staří lidé a děti, míní cestující

  • 5
Za dva týdny začnou platit velké změny v hromadné dopravě v Hradci Králové. Problémy budou mít hlavně ti, kteří cestují z okrajových částí Hradce na nádraží.

Zatímco hradecký dopravní podnik si libuje, jak po změnách od 15. července v jízdním řádu ušetří, cestující kroutí hlavou (více o plánovaných změnách čtěte zde).

Zároveň si stěžují, že od města ani dopravního podniku nedostali prostor se ke změnám vyjádřit. Do redakce MF DNES přišla řada e-mailů od čtenářů, kterým kvůli změnám vzniknou potíže při cestě do práce nebo školy.

Příliš velkou šanci na změnu nové koncepce hromadné dopravy však nemají.

Linka 28 od půli července v Hradci Králové zanikne.

"Všichni jsme byli postaveni před hotovou věc. Jen nám rozeslali oznámení a tím je pro ně věc vyřízená," rozčiluje se Daniela Hesová ze Svinar, která je členkou tamní komise místní samosprávy.

"A kdo konzultuje s lidmi zdražení vody nebo elektřiny? Nám prostě chybí miliony a tato změna přináší úsporu. Řádně jsme ji projednali se všemi zainteresovanými orgány, které na to kývly," argumentuje ředitel dopravního podniku Miloslav Kulich.

Obyvatelé Svinar bez přestupování nepojedou

Právě Svinary změna trasy některých autobusových linek postihne hodně citelně. Linky číslo 11 a 17 budou jezdit jen část trasy, buď přes Slezské Předměstí, nebo přes Malšovu Lhotu. Oba spoje budou končit v centru města u Adalbertina.

Lidé ze Svinar a Malšovy Lhoty tak už nebudou mít možnost dojet na terminál hromadné dopravy bez přestupu.

"A co starší lidé nebo školáci? Úspory se odrazí na lidech, kterým má městská doprava sloužit," říká Hesová.

Změny na linkách 5, 11 a 17 v Hradci Králové.

"Změny začnou platit o prázdninách a v době dovolených. Cestující tak budou mít dost času naplánovat si cestu do školy, eventuálně najít jinou linku," argumentuje ředitel Kulich.

Dopravní podnik v současnosti sbírá na svůj e-mail podněty cestujících k novým jízdním řádům, které začnou platit od 15. července. Podle ředitele se zaměstnanci podniku budou zabývat všemi, ale reálnou šanci uspět mají jen ty hromadné.

"Nazýváme se hromadná doprava a budeme řešit hromadné připomínky, ale reagovat na ně můžeme v rámci ekonomiky. Nejsme schopni lidi vozit ode dveří ke dveřím, jak jsou zvyklí," míní ředitel.

Lidé z okolí se bojí dojíždění za prací v Hradci

Problémy nová změna neudělá jen Hradečákům, ale i lidem, kteří do města dojíždějí za prací z okolních obcí.

Toho, jak se dostane do práce, se bojí i Miroslav Jiravský z Chlumce nad Cidlinou, který se brzy ráno po příjezdu na hlavní nádraží musí dostat až na druhý konec města.

Vyjádřete se!

Jak se vás dotkne úprava městské dopravy? Způsobí vám velké problémy při cestě do práce či školy? Jsou změny dostatečně promyšlené? Měly by spoje jezdit jinudy? Vaše názory nás zajímají. Pište na redhk@mfdnes.cz.

"Do práce jezdím linkou 11R a z práce 17, obě spojení mi teď změní a já nevím, jestli se od července dostanu včas na šestou do práce," zhrozil se Jiravský.

Dopravní podnik se rozhodl ke změnám a rušení linek zejména proto, aby nemusel zdražovat jízdné. Pro lidi z některých částí města se však cestování po Hradci prodraží i tak.

"Oni nechtějí zdražovat jízdné přímo, tak je zdraží nepřímo - přestupováním. Pocítí to i lidé bydlící v okolí Intersparu, kde je docela dost paneláků. Nejede tam nově od nádraží ani pětka a ani jedenáctka, bude se muset přestupovat," míní Hana Ulrychová v diskusi na iDNES.cz.