Před 4 lety Hradec plánoval až 70 radarů v ulicích, teď by byl projekt skromnější. Ilustrační foto

Před 4 lety Hradec plánoval až 70 radarů v ulicích, teď by byl projekt skromnější. Ilustrační foto | foto: Jiří Benák, iDNES.cz

V Hradci ožil nápad prošpikovat ulice radary, podporují ho obě policie

  • 15
V Hradci Králové roste chuť vrátit se k projektu řady pevných radarů na měření rychlosti v ulicích. Pokud začne platit novela, která už nenutí strážníky označovat místa měření rychlosti dopravní značkou, chtějí se k radarům vrátit obě policie, státní i městská.

Záleží na tom, zda Senát schválí novelu silničního zákona, která kromě jiného upravuje pravomoci městské policie. A pak samozřejmě i na postoji nové politické garnitury na radnici.

"Jsem příznivcem pevných kamer," netají se zástupce vedoucího dopravního inspektorátu v Hradci Králové Jaroslav Šebek.

"Pevné kamery jsou nesmírně efektivní, což potvrzují zahraniční zkušenosti," tvrdí ředitel hradeckých městských strážníků Miroslav Hloušek.

Pravda je, že piráti silnic to teď mají v Hradci příliš jednoduché a pokutu za rychlost, ohrožování chodců na přechodech nebo jízdu na červenou dostanou jen opravdoví smolaři.

Kamerový systém by dokázal přestupky zaznamenat, vyfotografovat a ve finále i předat přestupkovému oddělení, které by si jednotlivé viníky jen popořadě zvalo na kobereček.

Radarů mělo být 70

Podle čtyři roky starého záměru za 700 milionů mělo v Hradci viset kolem 70 pevných kamer.

"Nemusí to být v tak masovém měřítku. Můžeme začít třeba jen se čtyřmi kamerami a tuto síť pomalu rozšiřovat za peníze z vybraných pokut," míní Hloušek, který odmítá názor, že jde o omezování všech šoférů:

"Nechceme buzerovat slušné řidiče. Finanční přínos z pokut by byl až na druhém místě za pozitivním ovlivněním dopravy v celém městě. Peníze z pokut by zůstávaly v městské pokladně nebo by putovaly třeba na prevenci kriminality."

Také dopravní experti dávají za pravdu tvrzení, že pevné kamery a radary jsou užitečné a Hradec je potřebuje jako sůl.

"Nápad je to velmi dobrý, ale měly by být pouze tam, kde mají opodstatnění, například před školami, nemocnicemi a v ulicích, kde dochází k ohrožení chodců. Vytipovali jsme, že vyloženě užitečné by byly třeba na Pospíšilově, Benešově či Brněnské třídě nebo v Koutníkově ulici. Nesouhlasím ale s jejich umístěním na městském okruhu, kde dopravu celkem úspěšně organizují semafory," říká bývalý šéf hradeckého dopravního inspektorátu Lubomír Šitina.

Široké ulice lákají k rychlé jízdě

Poměrně široké hradecké bulváry přímo vybízejí k sešlápnutí plynového pedálu, předjíždění i jízdě na červenou. Kompletní kamerový systém by však uměl daleko víc než jen odhalovat a trestat.

"Stacionární kamery neměří jen rychlost. Umí třeba spočítat auta, rozlišit nákladní od osobních vozů a kdyby kamery byly opravdu celoplošně po celém městě, mohla by se podle nich upravovat rychlost, a dokonce i semafory na různých křižovatkách," jmenuje výhody Hloušek.

Ten své muže vloni vyslal monitorovat předem vytipované světelné křižovatky a dočkal se alarmujících výsledků: "Jen za jednu hodinu naši strážníci napočítali mezi devíti až patnácti průjezdy na červenou!" Podle Šitiny je právě nerespektování semaforů ještě větším problémem než vysoká rychlost.

"Je to opravdu velký problém, protože při jízdě na červenou dochází k mnohem většímu ohrožení chodců i ostatních řidičů. Když to přeženu, překročení rychlosti dejme tomu o pět i deset kilometrů neznamená takovou potíž jako jízda na červenou. Náraz z boku může mít fatální následky."