Na záchytném parkovišti P+R by mělo parkování přijít na 10 korun i s jízdenkou na MHD. Ilustrační foto

Na záchytném parkovišti P+R by mělo parkování přijít na 10 korun i s jízdenkou na MHD. Ilustrační foto | foto: Radek Cihla, MAFRA

V Hradci vznikne parkoviště P+R, stání ve městě nezlevní

  • 8
Parkovací společnost ISP, která čelí kritice za výši poplatků, představila vize pro Hradec Králové na příštích pět let. V plánu je záchytné parkoviště pro motoristy přijíždějící od Pardubic či nové parkovací domy. Levnější parkování v centru krajské metropole ale nebude.

Z parkování se v Hradci stalo silné předvolební téma. V podstatě každá strana slibuje, že smlouvu s ISP (dříve Atol) vypoví nebo změní. Každá ale musí také jedním dechem dodat, že by to stálo 200 milionů korun, které budou chybět jinde. (více o slibech čtěte zde)

A tak je na koni spíš firma samotná. Představila výsledky studie společnosti Empirica, která srovnávala parkovací systémy ve 12 středně velkých českých městech.

Z výzkumu vyplynulo, že průměrná cena první hodiny parkovaní je v Hradci Králové 15 korun a je ve srovnávaných městech čtvrtá nejnižší.

Parkování za 10 korun i s jízdenkou

Cenový průměr by mělo snížit i desetikorunové parkovné na první ploše P+R (park and ride, zaparkuj a jeď) v krajském městě. Vyrůst má příští rok u výpadovky na Pardubice v městské části Pražské Předměstí.

Blízko plánovaného parkoviště je točna autobusů MHD linek 12 a 14 do centra. Celodenní parkovné by mělo být deset korun včetně jízdenky na městskou hromadnou dopravu.

"S dopravním podnikem zatím jednáme. Důležité je, jestli bude podnik akceptovat to, že za jednu jízdu nedostanou plnou cenu podle tarifu. Ta je čtrnáct korun," řekl předseda představenstva společnosti ISP Dušan Čížek. ISP podle něj z provozu žádný příjem mít nebude.

Budoucí parkoviště by mělo pojmout až 400 automobilů. Přes den by sloužilo hlavně pro návštěvníky města a v noci by na něm parkovali místní.

"Pro zdejší lidi bude parkování na kartu. Ta by měla být v cenové relaci jako jedna rezidentní karta," uvedl Čížek. Firma už zažádala o posouzení vlivu stavby na životní prostředí.

Parkovací domy vyrostou pod zemí

Když firma uzavírala s městem smlouvu o správě parkovišť na 30 let, slíbila vytvoření tisícovky nových parkovacích míst. Zatím splnila polovinu a P+R prý z celkové sumy nic neukrojí.

Do pěti let chce proto ISP začít stavět nové parkovací domy, které doplní loni otevřenou Katchnerku s 500 místy. Mohly by vzniknout na náměstí 5. května a na Ulrichově náměstí.

Oproti Katchnerce by to ale měly být domy s přibližně poloviční kapacitou, ale za více peněz. Firma totiž vybuduje parkovací místa pod povrchem.

Většímu parkovišti na Ulrychově náměstí také podle Čížka brání fakt, že pod povrchem se nalézá centrální horkovod.

Dvanáct kol místo jednoho auta

Parkovací firma se chce zviditelnit také u cyklistů. "Rozhodli jsme se vytipovat si některá málo využívaná parkovací místa a nahradit je stáním pro kola. My tomu říkáme dvanáct kol místo jednoho auta," informoval obchodní ředitel ISP Pavel Řezáč.

Podle něj je v Hradci Králové kolo dopravním prostředkem číslo jedna, ale dopravní infrastruktura tomu neodpovídá.

"Teď již máme všechno schvalování za sebou a už jen nainstalujeme stojany, ohrazení a značky." To vše v průběhu jednoho měsíce. Investice se podle Čížka pohybuje řádově kolem dvou set tisíc, ale peníze nepůjdou z poplatků v parkovacích automatech.