VIDEO: Na Černé hoře rostou sloupy nové nejrychlejší lanovky Hofmanky

  • 7
Úpatí Černé hory v Krkonoších se proměnilo ve staveniště. Stavbaři na krkonošský svah umístili první sloupy expresní šestisedačkové lanovky Hofmanky Express. Lyžaře vyveze za tři a půl minuty.

Stavbaři zahájili práci na horní a dolní stanici, nedaleko které navíc vznikne parkoviště pro 250 automobilů. Do poloviny října bude nejrychlejší lanová dráha svého druhu u nás hotová včetně testovacích zkoušek. Novou lanovku vlekaři během léta postaví také v Peci pod Sněžkou a ve Špindlerově Mlýně.

Vyhřívaná šestisedačka s bublinou proti nepřízni počasí vzniká nedaleko 1,4 kilometru dlouhé sjezdovky Hofmanky. Stejně jako osmimístná kabinková lanovka bude končit na vrcholu Černé hory. Za hodinu vyveze na kopec 2400 pasažérů rychlostí 6 metrů za sekundu. To z ní bude činit nejrychlejší lanovku svého druhu u nás.

„Jízda bude trvat tři a půl minuty. Standardní dopravní rychlost sedačkových lanovek je pět metrů za vteřinu,“ upozorňuje Petr Hynek, jednatel SkiResortu Černá hora-Pec, který je s pěti areály největším v Krkonoších. Ve východních Čechách dosud žádná šestisedačková lanovka nejezdí.

Ukotvení každého sloupu zabere okolo dvou hodin

Stavbaři začali usazovat sloupy pomocí jeřábu ve čtvrtek. Během prvního dne postavili tři desetitunové podpěry z celkem devíti. O víkendu nebo v pondělí instalují zbývající stožáry. Nejdelší měří přes 16 metrů, ukotvení každého sloupu zabere okolo dvou hodin.

„Vlastní podpěra se skládá ze dvou dílů tubusu, na ten se dává hlava, jako poslední se přidělávají dvě baterie. Každý sloup se tak dělá napětkrát,“ vysvětluje Hynek.

Po instalování sloupů se firma zaměří na vybudování horní a dolní stanice lanovky, zároveň s tím bude usazovat dopravní lano na jednotlivé podpěry. Zatěžkávací zkoušky před ostrým provozem zaberou zhruba dva týdny. V polovině října by zařízení mělo být kompletně hotové a připravené na zimní sezonu.

Na úpatí Černé hory přibudou nové pokladny a také velkokapacitní parkoviště pro 250 aut. Vznikne zde tak druhé nástupní místo, především pro návštěvníky přijíždějící směrem od Vrchlabí. 

„Prioritou je pro nás zvýšit komfort návštěvníků. Jedním z impulzů vytvořit druhé nástupní místo bylo to, že u kabinkové lanovky vznikaly v exponovaných dnech zimní sezony fronty. Pohyb lyžařů po středisku by se tak měl více rozprostřít. Od nové sezony se bude navíc lyžovat na umělém sněhu také na sjezdovce Hofmanky, která dosud nebyla tolik využívaná,“ poznamenává mluvčí resortu Zina Plchová. Od nástupiště budou rovněž odjíždět skibusy do Černého Dolu.

Nová lanovka vyjde na 150 milionů korun, celkem skiresort přes léto utratí rekordní částku - více než 250 milionů. Další významnou investicí je výměna vleku u sjezdovky Zahrádky v Peci pod Sněžkou za odpojitelnou čtyřsedačkovou lanovku.

„Už pracujeme na stanicích lanové dráhy, příští týden začneme budovat trasu lanovky, na které bude také devět sloupů. Jejich usazení plánujeme na polovinu září. Kvůli těžko přístupnému terénu budeme muset některé sloupy instalovat pomocí vrtulníku,“ uvedl obchodně-technický ředitel SkiResortu Černá hora–Pec Marek Lambert.

Středisko před zimní sezonou investuje také do zasněžování a otevře nové sjezdovky. Dále vylepší systém skibusových linek. Návštěvníci mezi areály čím dál častěji přejíždějí a některé spoje byly v loňském roce přetížené.

Masivní investice ve výši okolo 250 milionů korun

„Pro nadcházející zimu jsme na tento nový trend zareagovali posílením linek a zkrácením intervalů mezi skibusy,“ dodává Petr Hynek. Ke změnám dojde na páteřní červené lince mezi Pecí pod Sněžkou a Janskými Lázněmi i na červené lince z Janských Lázní do Černého Dolu. Od dolní stanice lanovky Hofmanky Express skibus dopraví návštěvníky do sousedního střediska za pouhých 10 minut.

Masivní investice ve výši okolo 250 milionů korun se promítnou do cen skipasů. Dospělí za celodenní lístek v hlavní sezoně dosud platili 650 korun. O kolik permanentky půjdou nahoru, vlekaři zatím tají. „Je jasné, že investice se musí odrazit v cenách. Ceník upřesníme na konci srpna, nicméně už v tuto chvíli je jasné, že uděláme tři sezony: takzvanou mimosezonu, vedlejší a hlavní sezonu,“ říká jednatel skiresortu.

Nové lanovky se v zimě dočkají také návštěvníci Špindlerova Mlýna, stávající lanovou dráhu ve Svatém Petru z roku 1992 nahradí během následujících týdnů vyhřívaná šestisedačka s bublinou. Její přepravní kapacita bude 2400 osob za hodinu.

Nové lanovky chtěl skiareál původně stavět až příští rok v souvislosti s plánovaným propojením Medvědína a Svatého Petra. Březnová nehoda, při níž se zřítila konstrukce nástupiště lyžařů na lanovku, vlekaře přiměla k zásadnější investici.