Nově budovaná Komenského lávka v Jaroměři procházela zátěžovým testem...

Nově budovaná Komenského lávka v Jaroměři procházela zátěžovým testem (29.1.2015). | foto: Ivana Vejvodová, Městský úřad Jaroměř

Jaroměř oslavuje novou lávku, důležitou spojku přes Labe vzala povodeň

  • 2
V sobotu se v Jaroměři oficiálně otevřel nový Komenského most, který nahradil historický most poškozený při povodni na Labi v červnu 2013. Lávka od architekta Mirko Bauma představuje důležitou spojnici mezi historickým náměstím Československé armády a sídlištěm, školou Na Ostrově a jižní částí města.

Lávka je sice přístupná už několik týdnů, přesto v sobotu v Jaroměři nechyběly tradiční přípitky a proslovy, posvěcení mostu, bubenická show, fontána i závěrečný ohňostroj (více o zřícení starého mostu čtěte zde).  

Nová lávka má šířku 4,5 metru, dlouhá je 61,5 metru. Ocelová konstrukce je žárově pozinkovaná a podle autorů bude odolávat korozi osmdesát let. V případě nutnosti se přes most dostanou i hasiči s cisternou nebo sanity. 

Pod mostovkou z pororoštů vede kolektor se sítěmi. V architektonické soutěži mezi víc než padesáti návrhy vyhráli Mirko Baum s Davidem Barošem a Vladimírem Janatou. Inspirovali se lidskou páteří (o návrzích čtěte více zde) .

„Pokoušeli jsme se o minimalizaci zásahů, v konstrukci, nákladech za materiál i vůči městskému panoramatu. Cesta minimalizace je daná i mým přesvědčením architekta a čím mi přibývá let, tím je hlubší: To, co tam nebude, mi za pět let určitě nepůjde na nervy,“ řekl architekt Baum, který působil v šedesátých letech ve Školce libereckého SIAL a od sedmdesátých let se prosadil v Německu. 

Lávka přišla na 27,2 milionu, větší část pokryje dotace na povodňové škody. Sdružení firem Chládek a Tintěra a Eurovia začaly na lávce pracovat v druhé polovině srpna. Na podzim dělníci opravili původní nábřežní pilíře, ocelová konstrukce vznikla v dílnách jako skládačka. 

Koncem prosince ji firma smontovala přímo v Jaroměři a konstrukci vážící 55 tun pomocí obřího jeřábu usadila za šest hodin.

,