Správa od začátku letošního roku zrušila v kraji už tři přejezdy, u Třebechovic pod Orebem, Hořic a Hodkovic u Adršpachu. A další budou mizet dál. "V okolí Trutnova a Adršpachu projednáváme zrušení dalších čtyř železničních přejezdů," potvrdil mluvčí Správy železniční dopravní cesty Pavel Halla.
Důvodů pro rušení je několik. Mimo jiné se zvýší jízdní rychlost vlaků a ušetří se peníze. "Na prvním místě je zvýšení bezpečnosti železničního i silničního provozu. Často se v blízkosti nachází vhodnější přejezd, nebo dokonce nadjezd či podjezd," pokračoval Halla.
Jenže rušení přejezdů vyvolává vlnu nevole. "Vlastníci pozemků se brání s tím, že mají do budoucna zájem o využívání těchto přejezdů nebo že je v minimální míře už využívají," připustil mluvčí.
Nesouhlas majitelů okolních pozemků bývá problémem
To potvrzuje i starosta obce Jívka Jiří Gangur, který neúspěšně protestoval proti zrušení přejezdu u Hodkovic. „Dával jsem k tomu zamítavé stanovisko, protože pozemky za kolejemi nemají ještě kompletně dořešené vlastnické vztahy a za čas by tam mohly být problémy s přístupem,“ uvedl.
Zrušení železničního přejezdu je však složitý proces a souhlas majitelů dotčených pozemků je potřeba. "Správní řízení vede Drážní úřad, správce kolejí je pouze jedním z účastníků. Nesouhlas majitelů okolních pozemků nebo komunikace bývá problémem," řekl Halla.
Přejezdy se často ruší pro nadbytečnost, česká železniční síť je jimi doslova protkaná. Česká republika má jednu z nejhustších železničních sítí na světě. V průměru připadá přibližně jeden přejezd na jeden kilometr trati. Vloni správa železnic evidovala 8 161 přejezdů, letos jich má asi 200 zmizet.