Pec pod Sněžkou

Pec pod Sněžkou | foto: Tomáš Kučera, MF DNES

Krkonoše trápí málo parkovacích míst. Pomoci mohou i parkovací domy

  • 11
V krkonošských městech je zoufalý nedostatek parkovacích míst. Radnice hledají různé způsoby jak rostoucí počet automobilů uklidit. Pec pod Sněžkou a Janské Lázně chtějí stavět parkovací domy, Trutnov vybuduje síť jednosměrek. Dvůr Králové nad Labem má zájem o bývalou tržnici, kde chce vybudovat parkoviště.

Nejvyšší prioritu má vyřešení dopravní situace v Peci pod Sněžkou. Přestože hlavní středisko východních Krkonoš má parkovací kapacitu okolo 1 500 míst, náporu turistů v letní a zimní sezoně to nestačí. Radnice chce stavbou dvou parkovacích domů vytvořit dalších 800 míst. První vznikne v příštím roce ve Velké Úpě, druhou vícepatrovou garáž radnice plánuje postavit na parkovišti vedle čerpací stanice v Peci pod Sněžkou (více čtěte zde).

„V obou případech zpracováváme projektovou dokumentaci, která by měla být hotova do konce roku. Parkovací dům ve Velké Úpě se začne stavět v příštím roce,“ upřesňuje tajemník městského úřadu Michal Berger. Do obří garáže se vejde 350 aut. Město bude investici financovat ze svého rozpočtu a částečně z úvěru.

Druhý projekt, podle nějž bude parkovací dům součástí dopravního terminálu, radnice bude realizovat pouze v případě, že získá dotaci z Evropské unie. V roce 2018 má být také hotovo zastřešení dvou menších parkovišť v Peci (Bystřiny) a ve Velké Úpě (naproti Atlasu). Horské středisko na velké investice šetří tři roky, letos bude mít na účtu 120 milionů korun.

Parkování pod Černou horou

O parkovacím domě uvažují rovněž Janské Lázně. Přestože mají parkovací kapacitu pro 1 000 automobilů, v některých dnech to nestačí. Na začátku letních prázdnin doprava do východních Krkonoš dokonce kolabovala a policie musela silnici ve Velké Úpě uzavřít (psali jsme zde).

Parkoviště byla plná už dopoledne a kolony na silnicích do Janských Lázní a Pece pod Sněžkou dosáhly až 11 kilometrů. K lanové dráze na Sněžku v červenci přibyl další velký magnet pro turisty – stezka v korunách stromů u Hofmannových Bud (více o stezce čtěte zde).

„Předpokládali jsme, že turisté v prvních dnech po otevření přijedou ve velkém. Od té doby ale Janské Lázně nápor zvládají, i když samozřejmě nejde zajistit, aby parkovací místo měl každý návštěvník,“ uvádí starosta lázeňského města Jiří Hradecký.

Podle něj stávající parkovací kapacita na běžný provoz stačí, ale především pro exponované dny v zimní sezoně by ji Janské Lázně rády o 300 až 400 míst posílily.

„Jedinou možností je hnát to do výšky, tedy postavit parkovací dům na centrálním parkovišti. V současnosti připravujeme projekt a zjišťujeme, zda je vůbec šance na to získat dotaci,“ dodává Hradecký.

Z tržnice bude parkoviště

Nedostatek parkovacích ploch si uvědomuje také radnice ve Dvoře Králové nad Labem. Počet parkovacích míst v centru se snížil po rekonstrukci hlavního náměstí před šesti lety, dnes jich je v centru 300. Dalších sto má vzniknout v bývalé tržnici, která se nachází dvě minuty chůze od náměstí T. G. Masaryka. Radnice vyjednává s majitelem, společností Vánoční ozdoby, o odkoupení nevyužívaného areálu s rozlohou 5,5 tisíce metrů čtverečních.

Poslední nabídka se pohybuje kolem 9 milionů korun. „Vzhledem k tomu, že je v centru města okolo 300 placených parkovacích míst, zvýšení jejich počtu o sto by tak představovalo třicetiprocentní nárůst, což je velmi významné. Nové parkoviště by také mohlo sloužit pro potřeby návštěvníků knihovny, muzea nebo turistů,“ naznačuje dvorský starosta Jan Jarolím. Podle něj by v areálu kromě parkoviště mohl vzniknout prostor pro volnočasové aktivity. Jednou z možností je přesunutí Domu dětí a mládeže Jednička.

Jinou strategii zvolil Trutnov. Parkovací místa se snaží vytvořit zjednosměrněním ulic. Tento způsob si vyzkoušel na sídlišti Kryblice, v příštím roce se zaměří na Českou Čtvrť, kde podle dopravních expertů chybí stovky míst. Dnes tam je pouze 130 oficiálních parkovacích míst a dalších dvě stě pololegálních.

Radnice uvede do praxe studii, kterou vypracovali odborníci z dopravní fakulty na pardubické univerzitě. Jednosměrky vzniknou například v Janáčkově, Fibichově, Dvořákově a Sokolské ulici nebo v okolí Jiráskova náměstí.

„Dalo by se tak získat přibližně 1 300 parkovacích míst, což by v praxi bohatě dostačovalo,“ poznamenává autor dopravní studie František Haburaj.

Přidat další prostor pro vozidla se rozhodla také radnice v Hostinném, kde v létě po pěti letech příprav začala revitalizace sídliště. V něm žije zhruba čtvrtina všech obyvatel pětitisícového města. Dnešní podobu sídliště získalo v 70. letech, od té doby se zde téměř neinvestovalo. Parkovací kapacita proto současné situaci neodpovídá.

Namísto dnešních 150 míst jich budou v nejhustěji obydlené městské části po dokončení revitalizace čtyři stovky. Jen v první etapě rekonstrukce stavaři do konce listopadu vybudují 75 nových míst, dalších 70 zrekonstruují.