Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Kvůli přetížené silnici jde na náměstí o život, náprava je v nedohlednu

  14:10aktualizováno  14:10
Vančurovo náměstí v Hradci Králové je noční můrou řidičů a hlavně chodců. Vede přes něj hlavní silniční průtah městem a jen zázrakem tam ještě nikdo nepřišel o život. Jenže řešení je příliš komplikované, pomohl by jen obchvat nebo přeprogramování semaforů v celém městě.

Vančurovo náměstí v Hradci Králové je kvůli krátkým intervalům zelené pro chodce a cyklisty nebezpečné. | foto: Martin Veselý, MAFRA

Když chce pomalý cyklista na hradeckém Vančurově náměstí přejet přes ulici Antonína Dvořáka a za jeho zády blikne oranžová, má problém. Interval je příliš krátký a čtyřproudá silnice se ve vteřině mění v past. Než dosáhne cíle, rozjedou se kolony vozidel.

To je však pouze jedna z nepříjemností, která nejen cyklisty, ale i na chodce či motoristy na Vančurově náměstí čeká. Časté jsou kolony kamionů, kvůli kterým nelze křižovatku projet, ale i jízda na červenou.

„Přes Vančurovo náměstí vede tranzitní průtah s mezinárodním provozem. Je to extrémně zatížené místo v Hradci,“ potvrdila mluvčí hradecké policie Lenka Burýšková.

Fotogalerie

Na hlavním tahu přes přetížené náměstí jsou jen pár desítek metrů od sebe dvě exponované křižovatky - jedna s ulicí Průmyslovou a druhá s ulicemi Sadovskou a Kydlinovskou. Na hlavním tahu u odbočky do Průmyslové ulice řidiči ve směru z města často přehlížejí semafory, projíždějí na červenou a ohrožují chodce. Druhá křižovatka je zase nebezpečná krátkým intervalem na průjezd křižovatkou i na přechod chodců.

„V tomto úseku je kvůli plynulé průjezdnosti městem preferován tranzit, tedy hlavní tah. S ohledem na to jsou semafory seřízené tak, aby těžká nákladní doprava mohla pokud možno plynule projíždět bez nežádoucího prodlení. Co se týče modernizace v souvislosti s bezpečnou jízdou nejen cyklistů, policie uvítá jakékoliv řešení, které přispěje ke zlepšení stávající situace,“ uvedla Burýšková.

Denně přes křižovatku hlavního tahu s ulicemi Sadovskou a Kydlinovskou projedou desetitisíce vozidel včetně kamionů. Například 21. června jich bylo 35 311 a po hlavní silnici včetně odbočovacích pruhů 29 757. „Počínaje rokem 2012 až do současnosti evidujeme na této křižovatce 15 dopravních nehod, z nich jedna postihla cyklistu,“ uvedl Radek Bauer z krajského policejního ředitelství v Hradci Králové.

O tom, že statistika nemusí vždy vystihovat problém, se přesvědčil i autor článku, jenž byl svědkem několika situací, v nichž jen zázrakem nedošlo ke zranění na přechodu pro chodce. Například nedávno při odbočování z Kydlinovské ulice do ulice Antonína Dvořáka řidič přehlédl mladou ženu s dítětem, která přecházela po přechodu, uskočit projíždějícímu vozidlu stačila až na poslední chvíli.

V místě mají současně zelenou chodci i vpravo odbočující auta. Na nedalekém přechodu u odbočky do Průmyslové ulice kamion přejel přes přechod na červenou, když už chodcům svítila zelená a několik jich bylo ve vozovce.

Řidiči nedávají přednost a lepí se na sebe

Jako hlavní příčiny dopravních nehod na Vančurově náměstí policie vyhodnotila nedání přednosti v jízdě či nedodržení bezpečné vzdálenosti za vozidlem. Řešení problému však nezáleží na policii, která má pouze doporučující hlas. Semafory má na starost město a vše, co souvisí se silnicí první třídy Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD).

„O problému víme, ale není to jen otázka Vančurova náměstí. Aby se to dalo vyřešit, je potřeba přijmout komplexní opatření na celém průtahu městem,“ uvedl vedoucí střediska veřejného osvětlení a světelné dopravní signalizace na hradeckých technických službách Jakub Dušek.

Na mysli má světelnou signalizaci. Třeba jen prodloužit interval, aby cyklisté stačili pohodlně přejet hlavní silnici, podle něho je možné, ale není to nic jednoduchého.

„Když se jedna křižovatka změní, je třeba vytvořit celý nový signální plán. Musela by se přepočítat celá tangenta. Vždy od křižovatky ke křižovatce je to spočítané tak, aby fungovala zelená vlna. Provoz je už tak velký, že kapacita semaforů a celého průtahu přestává stačit. Na křižovatce u Gumovky a Šimkových sadů je to podobné,“ řekl Dušek.

Kritický je sice celý městský silniční okruh včetně výpadovek z města, Vančurovo náměstí však patří k místům nejhorším. „Tu lokalitu nelze řešit izolovaně, je nezbytně nutné přijmout příslušná opatření na celém území města a jeho okolí, o čemž se vedou v současné době odborné diskuse. Ke zklidnění situace nejen na Vančurově náměstí by zásadně přispěla plánovaná výstavba jižní spojky a severní tangenty, tedy komunikací, které by odvedly značný díl tranzitní dopravy mimo centrum,“ uvedla Burýšková.

Za diskutované opatření považuje především inteligentní dopravní systém na hlavním průtahu Hradcem, který by mohl začít fungovat již do pěti let.Moderní technologií nabité semafory v kombinaci s dalšími opatřeními mají ve finále přispět k lepší průjezdnosti města a také ke zvýšení bezpečnosti (o inteligentním systému jsme psali zde).

Na rozdíl od již připravovaného inteligentního dopravního systému je účinnější řešení v podobě výstavby obchvatu Hradce hudbou daleké budoucnosti. O jižním a severním obchvatu se mluví už téměř dvacet let a ani v současnosti se nezdá, že by se situace zlepšila.

Plánovaná jižní spojka je zkratkou od křižovatky Bláhovka k výpadovce na Pardubice a severní tangenta má vést od křižovatky u ČKD přes Plotiště a přes Kladskou ulici směřovat k Blešnu. Řešení problému na Vančurově náměstí se tedy v dohledné době neočekává.





Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.