Cyklisté budou mít místo, kam schovat kola. Ilustrační snímek

Cyklisté budou mít místo, kam schovat kola. Ilustrační snímek | foto: Radek Cihla, MAFRA

Vedení hradeckého magistrátu plánuje postavit parkovací dům pro kola

  • 10
Cyklisté v Hradci Králové by se mohli přestat bát o svá kola. V budoucnu by si je mohli uložit do speciálního parkovacího domu pro bicykly. První by mohl vzniknout už příští rok na Brněnské třídě. Jen do konce července letos zmizelo z hradeckých ulic asi pět set kol.

Až v čínské Šanghaji by se Hradec chtěl inspirovat, aby zabránil častému řádění zlodějů kol. Revoluční novinku nejenže nevlastní žádné jiné české město, neznají ji dokonce v celé Evropě a nejbližší podobný systém je právě až v Číně. Hradec naopak zřejmě ustupuje od myšlenky zřízení městské půjčovny kol.

Princip cyklistického parkovacího domu je prý prostý. Člověk přijede s kolem, do přihrádky vloží požadovaný obnos, automat mu kolo odebere a vloží do volného zásobníku. Poté jen stačí počkat na lístek s čárovým kódem, na který si kolo vyzvedne zpět.

Parkovací dům pro kola

Cena jednoho parkovacího cyklodomu se prý pohybuje kolem 7,5 milionu korun a první z nich by měl pojmout až 123 kol. Kolik lidé za úschovu zaplatí, sice zatím není známo, ale prý to nebudou velké částky. Měsíční provoz se pohybuje kolem dvou až tří tisíc korun. Iminimální poplatek by to bohatě uhradil.

Vracení kola netrvá ani půl minuty, je tedy rychlejší než hledání klíčů po kapsách a odemykání zámku. "Tento parkovací dům chceme otevřít už příští rok. Jednalo by se o sklo-ocelovou konstrukci se základnou zhruba osm na osm metrů a výškou jedenácti metrů. Teď rozhodujeme, kde se objeví první," řekl hradecký primátor Zdeněk Fink.

S umístěním domu poradí architekti

Podle Finka to zatím vypadá, že prvním "parkhausem" se v příštím roce pochlubí nákupní zóna na Brněnské třídě. "Máme ale vytipovány i další lokality," uvedl primátor a upřesnil, že by další podobné zařízení mohlo vyrůst u hlavního nádraží, kde prý dělají zaparkovaná kola městu ostudu.

"O tomto místě se ale budeme muset poradit s architekty. Ti s tím sice počítají, ale mají požadavek, aby budova měla spíš kulatý tvar než uvažovaný osmihran," pokračoval Fink.

Plánovaný a zcela originální systém by mohl ulehčit hradecké silniční dopravě: "Mohlo by to ulehčit rozhodování lidem, kteří nechtějí využívat městskou dopravu či auto a na kole nejezdí jen proto, že se o něj v centru města bojí."

Fink v parkovacích domech vidí pomocníka k tomu, aby se o Hradci zase mohlo říkat, že je městem cyklistů. "Lidé by se zase vrátili ke kolům, jak tomu bylo v minulosti zvykem."