Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Lávka na Labi nebude jen cesta z břehu na břeh, říká vítězný architekt

  7:00aktualizováno  7:00
Vítězné návrhy na novou královéhradeckou lávku přes Labe jsou na světě. První místo obsadil architekt Libor Kábrt, jenž ji s kolegy navrhl železobetonovou tak, aby se křížila s cyklostezkami u Aldisu. Stát má 34 milionů.

Vítězný návrh nové lávky přes Labe v Hradci Králové architekta Libora Kábrta. | foto: Archiv města

Po dlouhých deseti letech se Hradečáci dočkali vítězných návrhů na lávku přes Labe, která propojí centrum se zónou u kongresového centra Aldis. Nejdříve plány kvůli ohroženému dubu červenému zhatili ekologové, pak do diskuze vstoupili ornitologové, že další problém je startovací dráha ptactva.

Nyní už mají pěší i cyklisté téměř vyhráno, rada města v úterý schválila výsledky soutěže a potvrdila první tři vítězné návrhy i ocenění dalších tří projektů. Definitivně rozhodnou zastupitelé, pravděpodobně na červnovém zasedání.

První místo odborná porota udělila návrhu od akademického architekta Libora Kábrta z Chrudimi, který pracuje pro architektonickou kancelář Romana Kouckého a podílel se například na projektu unikátního mostu v pražské Tróji.

"Zaměřili jsme se hlavně na okolní prostor, aby lávka byla nejen lávkou, ale aby smysluplným způsobem doplnila celé prostředí. Není to cesta jen od břehu na břeh," vysvětlil architekt a dodal, že nejsložitější bylo řešení komplikovaného dopravního napojení na obou březích Labe.

"Jsou tam stezky pro chodce i cyklisty, na Smetanově nábřeží je téčková křižovatka a i na druhé straně se chystá výstavba, takže jsme to museli vymyslet tak, abychom tyto tepny nepřerušili a žádným způsobem neomezili plynulost dopravy," dodal Kábrt, který na návrhu spolupracoval s architekty Martinem Elichem ze Lhoty u Potštejna, Gabrielou Elichovou z Frýdku-Místku a mostařem Jiřím Jachanem.

Pohodlí pro kolaře i pěší

Sto metrů dlouhou lávku z betonu a oceli posadili do takové výšky, aby ji cyklisté mohli pohodlně podjet. U Aldisu tak bude cyklistická stezka pokračovat bez přerušení a chodci budou moci využít zvýšený nástup na lávku, který kopíruje stávající terén.

"Na druhé straně jsme se snažili vymyslet klidnější část. Vznikne tam jakési náměstí s nástupem na lávku," vysvětluje spoluautor vítězného návrhu.

"Architektura lávky nic neskrývá, nic nepředstírá. Všechny použité prvky jsou její součástí. Jde o kombinaci lanové konstrukce s ocelovými žebry doplněné plochou s předpjatého železobetonu," zhodnotila návrh odborná komise.

Podklady si původně vyzvedlo celkem 125 zájemců a do soutěže se nakonec přihlásilo 33 uchazečů, z nichž dva museli porotci vyřadit.

"Strop byl 40 milionů korun a vítězný návrh počítá s cenou 34 milionů. Počítáme, že projektování bude trvat minimálně rok, pak se bude vybírat dodavatel a samotná stavba by mohla trvat také asi rok," řekl náměstek hradeckého primátora Jindřich Vedlich.

V červnu 2012 se v Hradci otevřela také lávka přes Orlici, která propojila břeh mezi zimním stadionem a kampusem hradecké univerzity. Navrhl ji architekt Mirko Baum a získal za ní ocenění krajské stavby roku.

Uvažuje se i o dalším přechodu přes Orlici, a to mezi fotbalovým stadionem a areálem Slavie v Malšovicích. Jiné nejméně dvě nové lávky mají vyrůst přes slepá ramena Labe jako součást plánované "cyklostezky mechu a perníku" do Pardubic.





Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.