Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Krajská vláda je přesně v půlce. Zlepšit musí opravu silnic

  9:23aktualizováno  9:23
Koalice ČSSD s KSČM v Královéhradeckém kraji byla v pátek přesně v polovině své vlády. Za tu dobu se jí dařilo dobře čerpat dotace. Problém však stále má s údržbou krajských silnic, které polykají čím dál víc peněz. A náchodské nemocnice na přestavbu také ještě čeká.

Sídlo Krajského úřadu v Hradci Králové | foto: Jan Strouhal, MAFRA

Protesty studentů, bývalých politických vězňů, zemědělců či mladých konzervativců nezabraly a přesně před dvěma lety se vlády nad Královéhradeckým krajem s vítěznými sociálními demokraty chopili komunisté. 

Ve svém druhém poločase by krajská vláda chtěla hlavně pokračovat v přestavbě náchodské nemocnice, rekonstrukcích krajských silnic a také v úspěšném čerpání evropských dotací.

„Jako skutečnou prioritu do dalších dvou let vidím maximální nastartování dalšího dotačního období, které je před námi. V tom předchozím jsme byli jedním z nejúspěšnějších krajů,“ říká náměstek hejtmana Otakar Ruml (KSČM).

Ukázkově fungující podle něj byl například operační program Českopolská spolupráce, který se podařilo vyčerpat téměř do poslední koruny.

Na kraj se obrací starostové z regionů

Nové vládě se podařilo stabilizovat situaci v Zoologické zahradě ve Dvoře Králové, které s novým ředitelem Přemyslem Rabasem začali znovu přibývat návštěvníci.

Za velký úspěch dvouleté levicové vlády považuje Ruml také to, že se na něj obrací stále více starostů obcí z regionu. „Myslím, že se nám podařilo získat důvěru veřejnosti reprezentované starosty, kteří za námi se svými problémy chodí čím dál častěji,“ pochvaluje si náměstek. Velmi si váží i navázání dobré spolupráce s hradeckým magistrátem.

To jeho protějšek z magistrátu Jindřich Vedlich (TOP 09) potvrzuje: „Když odhlédnu od politické roviny a budu hovořit o té odborné, musím říct, že spolupráce mezi krajem a městem je nyní velmi dobrá, a to například při budování cyklostezky Mechu a perníku či při přípravě čerpání evropských peněz z ITI.“

Kraj společně s městem za jeden provaz budou muset táhnout, aby spolu s pardubickými partnery v následujících letech vyčerpali až 11 miliard korun.

Stav silnic II. a III. třídy se stále zhoršuje

Společně s magistrátem krajská vláda v posledních dvou letech úzce spolupracuje i na přípravách dostavby dálnice D11, kterou má v moci Ředitelství silnic a dálnic. Městu i kraji se však daří na ředitelství tlačit.

„Dokázali jsme je vyprovokovat k iniciativě,“ říká s nadsázkou Ruml. Jako příklad uvádí stavbu rychlostní silnice R11 od Jaroměře až k polskému Královci. „Nyní se jako reálné jeví zahájení prací už v roce 2018, o tom se nám před lety ještě vůbec nezdálo,“ upozorňuje náměstek hejtmana.

Co se týká silnic, má však současná krajská vláda také problémy: nedaří se jí zastavit zhoršování stavu silnic II. a III. třídy, které jsou v majetku kraje. Zatímco před čtyřmi lety by jejich kompletní oprava potřebovala 8 miliard korun, nyní už by to bylo 9,5 miliardy.

„V posledních letech se nám trend zhoršování stavu silniční sítě daří výrazně zpomalit až zastavit. Není to jen otázkou investic, ale i rozsahu běžné údržby,“ argumentoval nedávno hejtman Lubomír Franc (ČSSD).

K chlubení zatím není ani největší krajský investiční projekt, přestavba náchodské nemocnice. „Bohužel za problémy, které nám tam vznikly v zadávání veřejných zakázek, sami nemůžeme. Vše ale směrujeme k tomu, abychom v příštím roce stavbu dokázali naplno zahájit,“ uklidňuje Ruml.





Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.