Železniční trať mezi Hradcem Králové a Pardubicemi, vlak projíždějící...

Železniční trať mezi Hradcem Králové a Pardubicemi, vlak projíždějící Opatovicemi nad Labem (24.7.2013). | foto: Michal Klíma, MAFRA

Vlak mezi Hradcem a Pardubicemi jede 160 km/h, zatím jen na zkoušku

  • 76
Po železnici mezi Hradcem Králové a Pardubicemi ve středu poprvé v historii vyrazí vlak rychlostí 160 kilometrů za hodinu. Zatím sice jen testovací, ale cestující se zrychlení dočkají už začátkem prosince.

Dosud nejzásadnější změnou v 158leté historii železniční tratě z Hradce Králové do Pardubic byla elektrizace v roce 1965. Další mezník se do historie zapíše už ve středu. Díky čerstvě dokončené druhé koleji tu speciální testovací souprava poprvé vyvine rychlost až 160 kilometrů za hodinu.

Pokud zkouška dopadne podle očekávání, už v prosinci bude cesta mezi oběma městy podstatně pohodlnější, ale i rychlejší: zkrátí se na pouhých 17 minut.

Vlak, který se na kolejích mezi Hradcem Králové a Pardubicemi bude pohybovat ve středu a ve čtvrtek, sem jen stěží přitáhne takové davy fanoušků, jako když letos v červenci v Praze přistálo největší dopravní letadlo světa Airbus A380, ale i tato železniční souprava vyráží jen při výjimečných příležitostech.

Odpadnou nepříjemné zvuky a lomcování

„Je to vlak tažený dieselovou lokomotivou s několika vagony prošpikovanými speciálními zařízeními. Nejzajímavější je však poštovní vůz s prosklenou kukaní, ve kterém naši pracovníci monitorují jakékoli odchylky a kontrolují stav vedení při velmi vysoké rychlosti,“ řekl mluvčí Správy železniční a dopravní cesty (SŽDC) Marek Illiaš.

Jestliže test bez cestujících na osmikilometrovém úseku Stéblová - Opatovice dopadne dobře, už od 1. prosince zrychlí cesta všech spěšných vlaků mezi krajskými městy z 25 jen na 17 minut. Nová dvoukolejka nejenže umožní vyšší rychlost, ale odpadnou také nepříjemné zvuky a lomcování jako na „běžné“ trati.

Mezi Stéblovou a Opatovice se vlaky vrátily 3. listopadu, zatím však jezdí maximálně 120kilometrovou rychlostí. Poslední výluku museli cestující přetrpět ještě o víkendu, ale již bez otravných přestupů do autobusů a zpoždění.

To však neznamená, že modernizace za 770 milionů korun končí. Stavaři budou v jednom kole až do jara: dokončí podchody a protihlukové stěny, opravit musí také některé silnice. SŽDC tak plní slib, či spíš kompenzace za hluk, špínu i rozbité chodníky a komunikace, na které si už od začátku stavby stěžovali lidé z Čeperky (více čtěte zde).

Na nádražích rovněž přibudou nové informační panely, rozhlas a kamery, součástí oprav je také montáž elektrického ohřevu výhybek.

Výluky sice na trati mezi Hradcem a Pardubicemi končí, avšak paradoxně i cestující by si měli přát, aby co nejdříve pokračovaly. Chystá se totiž druhá etapa stavby druhé koleje a modernizace úseků z Opatovic do Hradce a ze Stéblové do Pardubic, které cestování zkrátí o další minuty.