Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Vlaky místo zrychlení brzdí, na trati do Pardubic jsou zastávky natěsno

  9:30aktualizováno  9:30
Obnova stanice Opatovice-Pohřebačka způsobila kuriózní železniční problém na nové dvoukolejce. Namísto zrychlení vlaků nastal na trati z Hradce Králové do Pardubic opačný efekt. Osobní spoje mezi stanicemi jen popojíždějí.

Čím dál hlasitěji zní kritika první etapy zdvoukolejnění trati mezi Hradcem a Pardubicemi za téměř 800 milionů korun. Největším přínosem mělo být zrychlení železnice. Jenže druhá kolej mezi Opatovicemi a Stéblovou způsobila pravý opak - doprava se zpomalila.

Na vině je obnova stanice Opatovice-Pohřebačka, která je jen několik stovek metrů od úplně nové opatovické zastávky.

Druhá kolej na trati Hradec - Pardubice

  • Správa železnični dopravní cesty začala se zdvoukolejňováním trati mezi Hradcem a Pardubicemi v roce 2014 první etapou mezi Stéblovou a Opatovicemi nad Labem.
  • Etapa blíže Hradci začne v roce 2019 a měla by stát zhruba 3,8 miliardy korun
  • Třetí etapa mezi Pardubicemi a Stéblovou se uskuteční v letech následujících a bude stát 1,6 miliardy.
  • Součástí stavby budou částečná rekonstrukce hradeckého hlavního nádraží, a také zřízení nové zastávky Březhrad.

„Když dvě zastávky dělí jen kolem 700 metrů, vlak se mezi nimi nerozjede ani šedesátkou. Je to vyloženě nešťastné řešení, které navíc bylo hodně drahé. Přitom technické normy pro správce železniční cesty jsou obdobné jako na silnici či dálnici, kde rovněž neumožní po několika stovkách metrů sjezd a napojení silnice nižší třídy. Zastávky by od sebe měly mít nějakou normovou vzdálenost,“ stěžuje si radní pro dopravu Pardubického kraje Jaromír Dušek (SPO).

Stanici Opatovice-Pohřebačka si po loňském zrušení dokázali znovu prosadit obyvatelé Březhradu, protože k nejbližší opatovické zastávce to měli příliš daleko. Místní si stěžovali na hradecký magistrát a zapůsobili rovněž na obě hejtmanství (více čtěte zde).

„Kdybychom byli ticho, jsem přesvědčená o tom, že zastávku bychom si nevydupali,“ kvituje tlak na úřady jedna z obyvatelek Březhradu.

„Vzhledem k tomu, jak silně byla zastávka Opatovice-Pohřebačka občany Březhradu požadována, si myslím, že bude i velmi využívána,“ říká náměstek hradeckého primátora Jindřich Vedlich (TOP 09).

Přestože kritizovaná stanice bude sloužit pouze dočasně, cestující si na ni musí zvyknout až do roku 2020, kdy by měla být hotová i druhá kolej z Opatovic do Hradce a své vlastní zastávky se konečně dočkají i v Březhradě.

„Ke zřízení nové zastávky Březhrad dojde v navazující etapě zdvoukolejnění, kterou bychom rádi zahájili v roce 2019,“ potvrzuje mluvčí Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) Marek Illiaš.

„Vlak je luxus, čtvrť má MHD i linkové autobusy“

Zbytečně zhuštěné zastávky se nelíbí ani starostovi Opatovic Pavlu Kohoutovi.

„Aby vlaky mohly na dvoukolejce jezdit slibovaných 160 kilometrů v hodině, zastávky je nutné mít tam, kde mají být a nikoli tak blízko od sebe. Nechci se dotknout obyvatel Březhradu, ale oni mají MHD směrem na Hradec i autobusovou dopravu na Pardubice. Chápu, že vlak jede do Hradce i Pardubic mnohem kratší dobu, ale je to městská část, která má tři napojení. Například sousední Hrobice nemají o víkendu s krajským městem žádné spojení,“ poukazuje Kohout.

Podle radního Duška je však druhá opatovická stanice jen menším problémem dvoukolejky. Tím hlavním je prý nelogická etapizace stavby.

Fotogalerie

„Jako vždy se začíná na nejméně problémovém úseku, na kterém se dá co nejvíce vydělat a který má pro objednatele i cestující minimální přínos. Zásadní bude až poslední úsek, tedy hrdlo Pardubice-Rosice. Kdyby se postupovalo opačně, byly by vlaky daleko rychlejší, menší čekací doby a cestující by to okamžitě poznali,“ domnívá se Dušek.

„Já myslím, že stavba dopadla celkem dobře a dvoukolejka bude sloužit svému účelu. Ale až bude dokončená v celé délce,“ navazuje Kohout.

Kritika dvoukolejky se objevila ještě před začátkem budování. Byly slyšet názory o předraženosti, nekoncepčnosti, vadily i opakované odklady. Odhaduje se, že obě města budou druhou kolejí spojená za čtyři roky.

„Zahájení druhé etapy je plánováno nejdříve na druhou polovinu roku 2018 s dokončením do roku 2020 a odhadované celkové investiční náklady budou kolem 3,5 miliardy korun,“ řekla Jitka Hubatková ze SŽDC.





Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.