Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Vlaky pojedou rychleji, padesát přejezdů čekají rozsáhlé opravy

  8:00aktualizováno  8:00
Lokálky na tratích v kraji by měly o něco zrychlit. Pomohou tomu opravy železničních přejezdů, které chystá Správa železniční dopravní cesty. Jen v kraji by jich mělo být v příštích dvou letech kolem padesáti na většině lokálních tratí.

Regionální vlak z Hradce Králové do Pardubic | foto: Michal Klíma, MAFRA

"V prvním pololetí příštího roku se plánuje zvýšení bezpečnosti na železničních přejezdech na tratích Jaroměř - Trutnov a Chlumec nad Cidlinou - Trutnov, další budou následovat v druhém pololetí," uvedl mluvčí Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) Pavel Tesař.

Rekonstrukce nástupišť

  • Během dvou let dojde na první část rekonstrukce nástupišť v železniční stanici Týniště s celkovými náklady 200 milionů korun.
  • Začne se také s druhou částí rekonstrukcí kolejiště v Častolovicích a s úpravami nástupišť ve stanici Rychnov nad Kněžnou.
  • Tam se plánuje i oprava traťového a staničního zabezpečovacího zařízení. Celkové náklady se odhadují na 500 milionů, hotovo má být do tří let.

Jde o jednu z největších investic do rekonstrukcí přejezdů. Za téměř dvě miliardy korun se postupně opraví 385 přejezdů v celé zemi. Peníze na modernizaci přijdou z velké části od Evropské unie z operačního programu Doprava. Jde o prostředky, které ušetřila SŽDC na jiných stavbách oproti původně odhadované projektové ceně.

Opravy přinesou nejen zvýšení rychlosti ale i bezpečnosti vlaků. Na české železnici existuje přes osm tisíc přejezdů různých kategorií, více než polovinu však chrání jen výstražný kříž a vlaky před nimi musí zpomalovat. Na nepřehledných místech smějí jet jen desetikilometrovou rychlostí, aby se omezilo riziko případné srážky s autem. Takových přejezdů je kolem tisíce. Loni na přejezdech v zemi zemřelo 22 lidí, počet těchto úmrtí stále klesá.

Obnova přejezdů v kraji

1. vlna v roce 2013 až 2014

  • trať Jaroměř - Trutnov: 8
  • trať Chlumec n. C.
    - Trutnov: 7

2. vlna od 2. pol. 2013 až 2014

  • trať Hradec Králové
    - Turnov: 12
  • trať Trutnov - Teplice n. M.: 19
  • trať Týniště n. O.
    - Broumov: 5

Časté zpomalování vlaků výrazně snižuje konkurenceschopnost řady regionálních tratí, kde jsou takové nechráněné přejezdy nejčastěji. Cesta vlakem kvůli tomu trvá déle než autem. "Při zpomalování a zrychlování vlaků dochází k poměrně razantnímu zvýšení nákladů na energii," řekl ministr dopravy Pavel Dobeš.

Správa bude provádět modernizaci ve dvou vlnách, většinu přejezdů už má po dohodě s kraji a Drážní inspekcí vybránu. Například z Prahy do Čerčan se má díky výměně 23 přejezdů a na nich zlepšeného křížení zkrátit cesta až o 17 minut a ročně ušetřit kolem pěti milionů korun za naftu.

Správce tratí investuje v kraji i jinde. Až do jara opravuje železniční stanici ve Staré Pace, což umožní dálkové řízení provozu. V příštím roce zahájí dvě nákladné akce, jež by měly zvýšit kapacitu trati Týniště n. O. - Častolovice - Solnice.





Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.