"V prvním pololetí příštího roku se plánuje zvýšení bezpečnosti na železničních přejezdech na tratích Jaroměř - Trutnov a Chlumec nad Cidlinou - Trutnov, další budou následovat v druhém pololetí," uvedl mluvčí Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) Pavel Tesař.
Rekonstrukce nástupišť
|
Jde o jednu z největších investic do rekonstrukcí přejezdů. Za téměř dvě miliardy korun se postupně opraví 385 přejezdů v celé zemi. Peníze na modernizaci přijdou z velké části od Evropské unie z operačního programu Doprava. Jde o prostředky, které ušetřila SŽDC na jiných stavbách oproti původně odhadované projektové ceně.
Opravy přinesou nejen zvýšení rychlosti ale i bezpečnosti vlaků. Na české železnici existuje přes osm tisíc přejezdů různých kategorií, více než polovinu však chrání jen výstražný kříž a vlaky před nimi musí zpomalovat. Na nepřehledných místech smějí jet jen desetikilometrovou rychlostí, aby se omezilo riziko případné srážky s autem. Takových přejezdů je kolem tisíce. Loni na přejezdech v zemi zemřelo 22 lidí, počet těchto úmrtí stále klesá.
Obnova přejezdů v kraji1. vlna v roce 2013 až 2014
2. vlna od 2. pol. 2013 až 2014
|
Časté zpomalování vlaků výrazně snižuje konkurenceschopnost řady regionálních tratí, kde jsou takové nechráněné přejezdy nejčastěji. Cesta vlakem kvůli tomu trvá déle než autem. "Při zpomalování a zrychlování vlaků dochází k poměrně razantnímu zvýšení nákladů na energii," řekl ministr dopravy Pavel Dobeš.
Správa bude provádět modernizaci ve dvou vlnách, většinu přejezdů už má po dohodě s kraji a Drážní inspekcí vybránu. Například z Prahy do Čerčan se má díky výměně 23 přejezdů a na nich zlepšeného křížení zkrátit cesta až o 17 minut a ročně ušetřit kolem pěti milionů korun za naftu.
Správce tratí investuje v kraji i jinde. Až do jara opravuje železniční stanici ve Staré Pace, což umožní dálkové řízení provozu. V příštím roce zahájí dvě nákladné akce, jež by měly zvýšit kapacitu trati Týniště n. O. - Častolovice - Solnice.