Přechod přes skalní hřebínek ve Vlčí rokli je uzavřen, žebříky a schody jsou v

Přechod přes skalní hřebínek ve Vlčí rokli je uzavřen, žebříky a schody jsou v havarijním stavu. | foto: Luboš Němeček

Skalní města na Broumovsku opět propojí Vlčí rokle, nejspíš už letos

  • 2
Kvůli shnilým dřevěným chodníkům, lávkám a žebříkům je turisticky oblíbená Vlčí rokle v Adršpašsko-teplických skalách už skoro rok zavřená. Správci chráněné oblasti by však už brzy měli z ministerstva dostat peníze a začít opravovat.

Už loni v srpnu musela Správa Chráněné krajinné oblasti Broumovsko shnilé dřevěné části odstranit a stezku mezi rozcestím Pod sedmi schody a Adršpašským jezírkem uzavřít.

Teď je ale šance, že se trasa stihne opravit ještě letos. Nový ministr životního prostředí Tomáš Jan Podivínský totiž podepsal už delší dobu připravený program na podporu návštěvnické infrastruktury českých národních parků a chráněných krajinných oblastí (CHKO).

Vlčí rokle

Vlčí roklí vede 440 metrů chodníků, 9 lávek, 12 žebříků, 75 protierozních schodů a 5 dalších protierozních přehrážek, ty všechny je nutné obnovit. Celková suma, kterou vyčíslili projektanti, je 2,3 milionu korun.

Přes dva miliony korun by tak v následujících týdnech měly přitéct i do skalních měst na Broumovsku. Správa CHKO se do oprav necelého půlkilometru dřevěných chodníků chce pustit co nejdříve.

"Stav ve Vlčí rokli nás tíží už od minulého roku. Máme připravenu projektovou dokumentaci na obnovu chodníků, žebříků a lávek. Ve chvíli, kdy dorazí příslib peněz na naše ředitelství, zahájíme výběrové řízení. Když se nikdo neodvolá a vše půjde dobře, v září bychom mohli mít soutěž uzavřenu a pak by už nic nebránilo tomu, abychom začali stavět," uvedla vedoucí Správy CHKO Broumovsko Hana Heinzelová.

Zároveň ale upozornila, že konkrétní termín může sdělit až tehdy, kdy budou ministerské peníze ležet na účtě a administrativa bude vyřízena. Vedení správy původně doufalo, že by se chodníky měly začít opravovat už letos na jaře, to se však nepodařilo.

Turisté, kteří chtějí navštívit obě skalní města během jednoho dne, mezi nimi tak zatím musí přejet vlakem, autem či na kole.

Populární dřevěné chodníky doposud správa CHKO budovala ze smrkové kulatiny, kterou získávala z okolních lesů.

"Rádi bychom ji nahradili odolnějším modřínovým dřevem, aby stezky byly pro návštěvníky bezpečnější. Modřínové dřevo oproti smrkovému v tak extrémním prostředí, jakým Vlčí rokle je, vydrží déle," vysvětluje Heinzelová.

"Peníze, které ministerstvo životního prostředí v minulých letech ušetřilo, si letos a příští rok může dovolit investovat právě do povalových chodníků, informačních cedulí, rozhleden, pozorovatelen, stojanů na kola nebo přístřešků proti dešti. Národní parky, chráněné krajinné oblasti a jeskyně tak svým návštěvníkům nabídnou lepší komfort," podotkl nový ministr životního prostředí Tomáš Jan Podivínský.

Agentura pro ochranu přírody a krajiny, pod niž CHKO Broumovsko spadá, z ministerské podpory získala přes 67 milionů korun. Ty využije na opravy v letošním a příštím roce.