Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Cestovatel objel vleže za 41 dní celé Polsko, na hřbitově spát nemusel

  12:42aktualizováno  12:42
Cestovatel z Náchoda ujel vleže přes 3 500 kilometrů a objel pohraniční trať kolem Polska. Na speciálním kole urazil denně v průměru 85 kilometrů, tábořil na benzínkách a v lese a po cestě zavítal i do Německa, Slovenska, Litvy a Ukrajiny.

Martin Adámek na kole | foto: Jan Strouhal, MAFRA

Martin Adámek na "lehokole" ujel kolem Polska celkem 3 544 kilometrů. Na cestu vyrážel 13. června z hraničního přechodu v Bělovsi.

Často jel i v noci a přespával ve stanu nebo pod širákem, vždy v lese, na poli nebo na louce. Přespal však i u svých polských přátel, kteří ho před několika lety při jiné z cest pozvali domů a nabídli mu nocleh.

Přestože je ostříleným poutníkem, při letošní cestě využíval možnost přespání na čerpacích stanicích. "Taková benzinka je poměrně komfortním místem. Můžu si tam dát nabít mobil a baterky do foťáku, záchody jsou tam někdy čistší než v kempech. A navíc tam je poměrně bezpečno. Někteří cestovatelé doporučují spát ve městě na dětských hřištích, hodně také přespávají na autobusových zastávkách. To jsem také zkusil, hlavně když pršelo. Jeden cestovatel také říká, že bezpečné je nocovat na hřbitově. To jsem ale ještě nezkoušel," smál se Adámek.

Na cestě potkal několik podobných dobrodruhů. "Jízda na lehokole je samozřejmě trochu pomalejší než na normálním kole. Člověk si také musí zvyknout, že při řízení na křižovatkách ve městě je ovládání komplikovanější. Musí se vjet víc do křižovatky, aby byl rozhled," popsal cestovatel.

Příště vyzkouší jiný způsob dopravy

Lehokolo je podle Adámka i zdravější. "Kloubí se tam zdraví a pohodlí. Zdravější je hlavně na ruce a záda. Ale dá hodně bádání a zkoušení, než člověk najde polohu, která mu nejlépe vyhovuje," popsal.

Největším zážitkem se stal zvláštní kolejový dopravník lodí na Elblongském kanálu na severovýchodě Polska.

"U nás máme pro lodě zdymadla. Tam však loď přepravuje zvláštní povoz, nad jehož vagon se loď dopraví a přiváže. Tím, jak vagon vyjíždí z vody po šikmém terénu nahoru, dosedne na dno vagonu a ten putuje do vyššího nebo nižšího místa kanálu. Dílo je z roku 1860 a překvapilo mne, že je stále v běžném provozu a převáží třeba i dvě jachty najednou nebo turistickou loď do padesáti tun," řekl Adámek.

Další cestu sice plánuje, ale její podobu nechce prozradit, aby ji nezakřikl. Určitě ale ví, že na cestě vyzkouší zase trochu jiný způsob dopravy.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Krajský soud v Hradci Králové.
Bulhar dostal 10 let za organizování převozu léků na výrobu drog

Deset let ve věznici s ostrahou si má odpykat Mihail Atanasov Angelov za dovážení léků k výrobě drog. Krajský soud v Hradci Králové označil Bulhara, který...  celý článek

Centrum Pece pod Sněžkou se má v příštích letech výrazně změnit.
Krkonoše trápí málo parkovacích míst. Pomoci mohou i parkovací domy

V krkonošských městech je zoufalý nedostatek parkovacích míst. Radnice hledají různé způsoby jak rostoucí počet automobilů uklidit. Pec pod Sněžkou a Janské...  celý článek

Rozhledna na Žaltmanu v Jestřebích horách zarůstá okolním lesem.
Rozhledna na Žaltmanu je bez výhledu, vyroste tam nová a vyšší

Nejvyšší vrchol Jestřebích hor Žaltman na Trutnovsku dostane v příštím roce novou dominantu. Ze současné dvanáctimetrové kovové rozhledny už není kvůli stromům...  celý článek

Děsivá nabídka módních řetězců
Děsivá nabídka módních řetězců

Kde najdete to nejhorší?

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.