Už za dva roky by mohla být plovárna v provozu u hráze na dohled od supermarketu Interspar na Slezském Předměstí a elektrárny, která vloni oslavila už 90. narozeniny.
S projektem přišel sportovní klub vodního slalomu a plán se radnici zalíbil natolik, že pětičlenná koalice ho dokonce začlenila mezi své priority. A co víc: našel se také soukromý investor, který je prý připraven revitalizaci Slezské plovárny zaplatit.
"Zákaz vstupu, soukromý pozemek!" píše se výhružnou červenou barvou na plotě. Přestože někdejší "akvapark" z jedné strany chrání voda a ze všech zbývajících plot, dostat se na bývalou pláž mezi mohutné kaštany a lípy není těžké.
Vstup do vody většinou znesnadňuje rákosí, některá dvířka šaten nesou jasné stopy po vloupání, na dvoře jsou chaoticky rozmístěné chátrající papundeklové buňky, které teď slouží jako vodácké klubovny či šatny. Před 80 lety tu byly nejen písečná pláž, ale také široká dřevěná opalovací plata, půjčovna loděk, skokanský můstek nebo bufet.
Vodáci už na plovárně pracují
Když se před několika lety neuchytil bláznivý nápad městské pláže na břehu Labe u Tyršova mostu, Hradec přišel o poslední venkovní koupaliště. Ještě v první polovině 20. století v Hradci zanikly nejprve vojenská plovárna poblíž Malšovického mostu, stavba Gočárova okruhu pak definitivně pohřbila i městkou plovárnu vedle dnešního Orlického mostu.
Slezská plovárna sloužila nejdéle a podle vodáků, města i prozatím utajeného investora na Orlici patří.
"Je to krásné místo v přírodě a přitom v dosahu veřejné dopravy. My projekt, který by měl plovárnu zachránit, jednoznačně podporujeme," uvádí předseda sportovního klubu vodního slalomu Oldřich Renčín, podle kterého přípravné práce už začaly: "Dávají se dohromady finance i sousedské vztahy, jednáme také o kanalizaci."
Plovárny v HradciJako první v Hradci Králové v roce 1845 vznikla vojenská plovárna v blízkosti mostu vedoucího k Moravské pevnostní bráně a dnešní hasičské zbrojnici. Po regulaci řeky byla přemístěna k Malšovickému mostu a později na jejím místě vznikla loděnice. V roce 1891 byla vedle dnešního Orlického mostu založena městská plovárna, která však musela ustoupit Gočárovu okruhu. Nejdéle se udržela Slezská plovárna z roku 1925. |
Kromě rekonstrukce fotbalového stadionu či podpory bruslařské dráhy u koupaliště Flošna se také revitalizace Slezské plovárny dostala až do textu programového prohlášení koalice.
"Za první republiky tam plovárna byla a na Orlici patří," míní náměstek hradeckého primátora Jindřich Vedlich (TOP 09), podle něhož není v plánu jen obnova pláže: "Investor počítá s tím, že tam zachová loděnici a kromě plovárny vybuduje na etapy třeba i sportovní kurty. Měl by tam vzniknout prostor s multifunkčním využitím."
Získá zpět svou popularitu?
Proti nejsou ani ochránci přírody. "V tom místě je velmi kvalitní zeleň, takže záleží na chování projektantů. Z hlediska řeky však celý projekt považuji za bezproblémový," říká sympatizant ekologů a hradecký zastupitel Adam Záruba (Změna pro Hradec).
Podle Vedlicha se nyní radnice postará o příjezdové komunikace z ulice Na Mlejnku. "Některé totiž nejsou v majetku města a povedeme o nich jednání. Jakmile se to vyřeší, chtěli bychom přistoupit k zadání dokumentace. Podle mě by se vše mohlo stihnout v tomto, nejpozději však v příštím roce. Pak bude záležet na investorovi," líčí náměstek primátora.
I když od vstupu na bývalou plovárnu odrazuje plot a cedule se zákazem, v létě tam každý den rozloží deky desítky lidí. "Na sterilní a přecpané koupaliště Flošna mě nikdo nedostane. K Orlici se chodím koupat skoro 40 let a neměnila bych," říká Anna Drahokoupilová z Malšovic, podle které je řeka čistá, díky mírnému proudu i bezpečná a přímo uprostřed koryta je jen asi metr pod hladinou poměrně velký písečný ostrůvek.