Vybodovaný šofér se při návštěvě psychologa musí připravit až na pětihodinové sezení. (Ilustrační snímek)

Vybodovaný šofér se při návštěvě psychologa musí připravit až na pětihodinové sezení. (Ilustrační snímek) | foto: Michal Sváček, MAFRA

Vybodovaní řidiči v péči psychologa: Snad nezjistí, že jsem rapl

  • 150
Pokud jste za svoje řidičské prohřešky nasbírali už 12 trestných bodů, neuniknete ztrátě řidičáku. Starost o to, jak se dostat do práce, ale nebude jediná, kterou pak bude třeba řešit. Při žádosti o vrácení průkazu musíte na přezkoušení do autoškoly a neuniknete ani povinnému psychologickému vyšetření.

Martin o sobě říká, že je silničním pirátem z povolání. Přiznává, že se svou bílou dodávkou padesátku v obcích většinou ignoruje, hlavu si neláme ani s jednosměrkami či zákazem zastavení. Má dobrý důvod, proč své příjmení tají: nasbíral už osm trestných bodů a je prý otázkou času, kdy bude muset řidičák odevzdat.

"Beru to jako fakt. Kdybych jezdil striktně podle předpisů, moc bych si nevydělal, protože jako řidič zásilkové služby mám fakt vražedné termíny," krčí rameny šofér, který má obavu ze ztráty zaměstnání.

Pokud skutečně nasbírá 12 trestných bodů, čeká ho nejen přezkoušení v autoškole, ale i psychologické vyšetření. "To mi ještě scházelo. Teď ještě, aby se nezjistilo, že jsem rapl," pokouší se o černý humor.

Trestné body jsou od roku 2006, jenže někteří o systému nevědí

Případů, kdy dopravní psycholog svému klientovi důrazně doporučí za volant už nesedat, je kolem čtyř procent. "Někteří řidiči byli v takovém stavu, že jsem jim musel doporučit odklad," potvrzuje dopravní psycholog Jiří Pavlát, jenž se v rychnovské ordinaci specializuje hlavně na řidiče z povolání.

"Nepřestane mě udivovat, že stále ještě jsou řidiči, kteří pořádně nevědí, že je tu nějaký bodový systém. Jenže neznalost neomlouvá," říká hradecká psycholožka Bohuslava Hájková. A dodává, že řidič Martin je učebnicovým příkladem jejího typického klienta.

"Kromě řidičů, jež přistihli s alkoholem za volantem, ke mně chodí nejčastěji právě kluci ze zásilkových služeb, kteří za své problémy ani pořádně nemohou. Jsou špatně nastavené limity, dokdy mají vše stihnout, a pak se v obci řítí klidně osmdesátkou."

Výhrady mají i psychologové

Vybodovaný šofér se při návštěvě psychologa musí připravit až na pětihodinové sezení. "Pro každou věkovou kategorii se vyšetření trochu liší, ale obvykle řidič absolvuje pohovor s psychologem, vyplní testy až se třemi sty otázek zaměřených na osobnost, udělá testy na koordinaci, koncentraci, vnímání barev, odhad vzdálenosti nebo schopnost reagovat na rušivé podněty," řekl člen Asociace dopravních psychologů Martin Kořán.

Podle Bohuslavy Hájkové se osvědčil bič na řidiče kamionů: "Ti u nás dřív převládali, ale díky elektronickým kartám, které je kontrolují, jich poslední dobou ubylo. Zato řidiči zásilkových společností jsou vlastně tlačeni, aby limity překračovali," tvrdí psycholožka.

Dodává také, že většina vybodovaných řidičů je z hlediska schopností v pořádku. Jen si někdy neuvědomují riziko ztráty řidičáku. "Když člověk celý rok nesmí jezdit, je to sám o sobě velký trest," říká.

Nařízení o nutném psychologickém vyšetření pro všechny dvanáctibodové šoféry platí teprve od loňského roku, proto prý má ještě mezery. Asociace například upozorňuje, že testy paradoxně nemusí projít řidiči, kteří sice nenasbírají plný počet trestných bodů, ale o průkaz přijdou kvůli jízdě v opilosti.

"Pomohl by efektivnější bodový systém. K jeho současné podobě mám velké výhrady," přiznává předseda Asociace dopravních psychologů Alois Hudeček, který upozorňuje i na národní sport českých řidičů: věčné výmluvy. "My Češi jsme na to specialisti. Američan to neudělá, Němec potřebuje zákon, aby věděl, jak se má správně chovat, a Čech má zákony k tomu, aby je mohl obcházet."