Dálnice D11 u Chýště

Dálnice D11 u Chýště | foto: Ondřej Littera, MAFRA

Výkupy půdy pro D11 se pohnuly, zbývá přesvědčit už jen devět majitelů

  • 3
Příslib až šestnáctinásobku odhadní ceny za půdu výrazně pohnul s výkupy pozemků pod dálnicí D11 u Jaroměře i silnice R35 od Opatovic. Stavět by se v obou případech mohlo začít příští rok.

Přestože dálnice D11 ve skutečnosti stále ještě končí v polích před Hradcem Králové, velmi výrazně se pohnul její sedmikilometrový úsek ze Smiřic do Jaroměře. Sice jen na papíru, ale i tak je posun značný.

Ještě loni se výkupy půdy pro dálnici táhly šnečím tempem, Ředitelství silnic dálnic (ŘSD) začalo připravovat přes třicet návrhů na vyvlastnění a prosakovaly zprávy, že zahájení stavby už v příštím roce je spíš z kategorie sci-fi. Jenže naštěstí zafungovala novela zákona a až šestnáctinásobek odhadní ceny za půdu.

Teď už je v celém úseku jen devět vyvlastňovacích návrhů. „Novela vyřešila 15 případů, na další pak neměla vliv,“ řekla mluvčí ŘSD Nina Ledvinová.

Když dostal Petr Musil vůbec první nabídku na odkup své půdy u Zaloňova, stát se vytasil s cenou 12 korun za metr čtvereční. Po prvním odmítnutí mohl dostat 24 korun, před rokem se díky novele cena za jeho pozemky vyšroubovala na 120 korun, ale nejnovější dohoda zní 165 korun.

Stejnou sumu za metr čtvereční nakonec dostal i Jaromír Pošva. „Nabízel jsem, že prodám za 100 korun, ale oni na to nepřistoupili. A podívejte se, kde jsme dneska, na 165 korunách. Ano, jsem spokojený,“ přiznal Pošva, jenž státu navrhoval i směnu půdy, ale nepochodil.

Důvodem neúspěšných výkupů je cena

„Případné vyvlastňování pozemků je naprosto až poslední krok, ke kterému bychom sáhli,“ ubezpečil mluvčí ŘSD Jan Rýdl, podle kterého je prioritou dohoda. Oslovení majitelé půdy mají na reakci devadesátidenní lhůtu, až poté je na řadě odejmutí a také vidina menší ceny, než jak zněla poslední nabídka.

Ve většině případů je důvodem neúspěšných výkupů nesouhlas s nabízenou cenou.

„Ta záleží na umístění pozemku nebo na bonitě půdy,“ pokračovala Ledvinová. Podle stavebního úřadu v Jaroměři však v trase dálnice stále ještě existují vlastníci půdy, kteří jsou přes veškerou snahu nedohledatelní.

Přestože současné souhlasy majitelů s prodejem nahrávají domněnkám, že alespoň část zbývajících devíti vyvlastňovacích řízení se podaří vyřešit smírem, ministr dopravy Dan Ťok by se rád inspiroval německým vzorem, kde je systém takzvané předčasné držby a pokud stát rozhodne o stavbě ve veřejném zájmu, pozemky nejprve vyvlastní a až poté se začne řešit majetkové vypořádání.

„Potřebujeme připravovat stavby, to znamená rozběhnout projektovou přípravu a také územní přípravu, to jest získávat pozemky do naší držby a možnost na nich stavět,“ zdůraznil Ťok.

Tempo výkupů se díky novele zrychlilo rovněž v případě druhé klíčové silnice pro Královéhradecký kraj - R35. Při nedávné inspekční cestě se o tom přesvědčil i premiér Bohuslav Sobotka. 

„Na úseku mezi Opatovicemi nad Labem a vesnicí Časy i mezi Časy a Ostrovem se úspěšně vykupují pozemky. V tom prvním je vykoupeno více než 80 procent potřebných pozemků, v druhém více než 50 procent pozemků. Je intenzivní komunikace s vlastníky a je šance na to, že by oba tyto úseky, pokud to půjde dobře, mohly být zahájeny ještě do konce roku 2016,“ řekl Sobotka.