Nádraží v Hradci Králové.

Nádraží v Hradci Králové. | foto: Martin Veselý, MAFRA

Cestující potrápí nové výluky, místo vlaků vyjedou po kraji autobusy

  • 8
Nejen do Pardubic či na Prahu, dlouhé tři měsíce budou výluky trápit cestující v Královéhradeckém kraji také na hlavní železniční trati z Hradce Králové do Liberce. Stovky lidí musí na jaře kvůli opravám kolejí denně cestovat náhradními autobusy, výjimkou nejsou zpoždění, zmatky a nervozita.

A bude ještě hůř. Královéhradecký kraj má patřit mezi „nejpostiženější“ regiony. Kromě výluk kvůli stavbě hradubické dvoukolejky bude celkem tři měsíce stát hlavní „liberecká“ trať, dokonce ještě o měsíc déle nebude v provozu populární turistická železnice do Adršpašských skal Trutnov - Teplice nad Metují. 

Výluky neznamenají jen přesedání do autobusů, ale často i nezajištěné přípoje na další vlaky nebo výrazně jinou dobu oproti jízdě po kolejích.

Špatný vtip připomíná výluka na „pražské“ trati. Opravy do Velkého Oseku sice potrvají jen do neděle, jenže už v pondělí začíná další etapa a až do 25. května se bude přesedat do autobusů v úseku mezi Chlumcem nad Cidlinou a Velkým Osekem.

„Do Prahy a zpět jezdím dvakrát týdně a téměř vždy vlakem, který je pohodlnější než autobus. Přesedání je nekomfortní, dost lidí na to pokaždé nadává, ale snad to nebude trvat věčně, stejně jako zhruba čtvrthodinová zpoždění,“ říká hradecký student Dominik Vilímek.

Výluka na trati Hradec - Pardubice trvá už od 4. dubna, podle Českých drah se vše daří bez problémů. Přestože také v tomto případě jedna etapa oprav v úseku Opatovice - Stéblová v neděli končí, hned v pondělí začíná další, desetidenní omezení dopravy, při kterém bude autobusy nahrazena pouze část vlaků. 

Nejkomplikovanější výluka začne příští týden

„Nemáme hlášené žádné větší komplikace, na náhradní autobusovou dopravu navazující spoje odjíždějí bez výraznějšího zpoždění,“ zdůrazňuje Kateřina Šubová z tiskového oddělení Českých drah.

S velkou pravděpodobností nejkomplikovanější výluka letošního roku začíná v úterý a bude trvat čtvrt roku. Kvůli opravám v úseku mezi Jaroměří a Starou Pakou nasadí České dráhy šest různých autobusových linek. 

„K dispozici budou rychlé autobusy mezi Hradcem Králové a Starou Pakou, zrychlené spoje mezi Jaroměří, Dvorem Králové nad Labem a Starou Pakou i zastávkové spoje do všech stanic na trati. Výluka bude trvat až do 22. června,“ uvádí přepravce. 

Ještě tři týdny potrvá rekonstrukce železniční tratě mezi Doudlebami a Letohradem, kde dráhy všechny vlaky nahrazují třemi autobusovými linkami.

Současné opravy nekritizují jen cestující, kterým ujel spoj, ale nezřídka i odborníci.

Například hradubická dvoukolejka teoreticky umožní i 160kilometrovou rychlost, ale úsek Stéblová - Opatovice je tak krátký, že vlaky takové tempo ani nenaberou. „Kdybych měl hodnotit stavbu samotnou a nedoufal bych, že na ni navážou další, její přínos se blíží nule,“ říká pardubický radní dopravu Jaromír Dušek.

Kritika se opírá také do jen nepatrného zrychlení v porovnání s dlouhými opravami. Třeba mezi Malou Skálou a Starou Pakou přinese oprava úseku dlouhého třicet kilometrů zrychlení vlaků maximálně o pět minut.