Převodovky z vrchlabské automobilky

Převodovky z vrchlabské automobilky | foto: ČTK

Jen převodovky vyrábět nestačí, bojí se pracovníci vrchlabské Škodovky

  • 13
Zaměstnanci automobilového závodu Škoda ve Vrchlabí se strachují o práci. Vrásky jim prohlubuje úzké zaměření továrny. Bojí se, že by mohli velmi tvrdě pocítit případný propad odbytu automobilů, pro které vyrábějí převodovku DQ200. Jde totiž o jediný výrobní produkt.

Spolu s jednou německou filiálkou je závod Škoda Auto ve Vrchlabí dodavatelem převodovky DQ200 pro celý koncern Volkswagen. V současnosti se v něm vyrobí přes tisíc kusů za den.

Problémem je, že na tomto jediném produktu nyní stojí celý závod. Začátkem letošního roku se totiž ve vrchlabské továrně úplně přestal vyrábět model Škoda Roomster.

Přestože výrobek pohání statisíce aut v celé Evropě, zaměstnanci Škodovky mají obavy, že kdyby v případě propadu ve výrobě koncern začal odebírat převodovek méně, neměla by továrna možnost přejít na výrobu jiného produktu, a lidé by tak mohli přijít o práci.

"Závod by neměl stát na jednom produktu, protože nám tak chybí potřebný polštář pro případné výkyvy odbytu," svěřil své obavy předseda podnikové rady Jaroslav Povšík odborovému periodiku, časopisu Škodovácký odborář.

Odboráři jednají s vedením společnosti

Stejné obavy má i předseda vrchlabských odborů Jaromír Kobrle. On a jeho kolegové se v současnosti snaží s vedením vyjednat, aby se ve Vrchlabí montoval pro německý koncern ještě další produkt, který by při dočasném snížení nebo výpadku výroby převodovky DQ200 zajistil lidem práci. Ve vrchlabské Škodě Auto momentálně pracuje zhruba 800 lidí.

"S vedením stále jednáme, žádné výstupy ale ještě nemáme. Kdy budeme vědět něco víc, nedokážu posoudit. Snažíme se udělat maximum pro budoucnost závodu," říká šéf vrchlabských odborů.

Jestli firma zavede i výrobu dalších automobilových komponentů, je zatím ve hvězdách. "Možné rozšíření produktového portfolia o další typy převodovek do budoucna nevylučujeme, ale žádné konkrétní plány v tomto ohledu zatím nejsou," poznamenal mluvčí Škodovky Jozef Baláž.

Zaměstnanci s odboráři se ale nevzdávají, věří, že mají co nabídnout. "Máme tady prázdné zakonzervované haly a nabízíme kvalifikované a flexibilní zaměstnance. Jsem přesvědčen, že neexistuje důvod neposkytnout do této oblasti nějaký další produkt z oblasti automobilových komponentů," říká šéf vrchlabských odborů.

Ty teď s vedením vyjednávají i možnost, že by se počet denně vyrobených převodovek zvýšil ze současně vyráběných 1 150 kusů o třetinu. Tento plán potvrzuje i mluvčí Baláž: "Závod ve Vrchlabí se nyní plně koncentruje zejména na dosažení plné výrobní kapacity až 1 500 moderních automatických převodovek za den."

Chtějí spolupracovat s německou konkurencí

Převodovku DQ200 kromě Vrchlabí vyrábí i závod v německém Kasselu. Zástupci tamních odborů se proto nedávno sešli s vrchlabskými, aby dohodli, jak dál postupovat. "Výsledek je pro nás velmi pozitivní. Dohodli jsme vzájemnou spolupráci na podpoře výroby převodovek v obou lokalitách," prozradil Kobrle.

Německá a česká továrna si nechtějí konkurovat a na případný rostoucí počet automobilů vyráběných v celém koncernu VW budou oba závody reagovat společně.

Škodovka ve Vrchlabí snižovala počet zaměstnanců naposledy letos začátkem roku, kdy ji muselo opustit 200 zaměstnanců. Ti měli na výběr buď odejít úplně, nebo přejít na pracoviště do Kvasin či Mladé Boleslavi.

"Personální stav ve Vrchlabí je nyní stabilizován. Závod a jeho zaměstnanci bravurně zvládli jeho přestavbu s investicí přesahující čtyři miliardy korun," uklidňuje obavy zaměstnanců mluvčí.