Železniční trať mezi Hradcem Králové a Pardubicemi, vlak projíždějící...

Železniční trať mezi Hradcem Králové a Pardubicemi, vlak projíždějící Opatovicemi nad Labem (24.7.2013). | foto: Michal Klíma, MAFRA

Vysokorychlostní trať by mohla v roce 2050 vést i přes Hradec Králové

  • 22
Jestliže přes Hradec Králové někdy povede vysokorychlostní trať, která umožní vlakům jet rychlostí přes 250 kilometrů v hodině, nebude to dřív než v roce 2050. Podstatně blíž je ale další dvoukolejka, tentokrát z Velkého Oseku, a také přímé spojení s Moravou a Slovenskem.

Ministerstvo dopravy stvořilo plán „desetiletek“, podle nichž vysokorychlostní železniční trať (VRT) možná bude jezdit i přes Hradec Králové. Jako o počátku VRT v České republice se předběžně operuje s letopočtem 2030. Tehdy by mohla být dokončena dráha z Prahy do Drážďan a současně zahájena stavba tratě Praha–Brno, která by mohla finišovat o deset let později. A konečně do roku 2050 má být vybudována rovněž trať Praha–Wroclaw.

A právě o dráhu do Polska se může ucházet i Hradec Králové. Má však soupeře: jestliže analýza prokáže, že česko-polská superdráha má smysl, ve hře je kromě Hradce i Liberec.

Výrazně kvalitnějšího železničního spojení s Prahou se ovšem Hradec dočká již zanedlouho, díky plánovanému zdvoukolejnění trati z Velkého Oseku do Chocně (více čtěte zde). Ve hře je nejen zkrácení doby jízdy až o 25 minut, ale o „hradecké koleje“ již díky zrychlení až na 160 kilometrů za hodinu projevili vážný zájem soukromí dopravci RegioJet a Leo Express.

O trase vysokorychlostní trati rozhodne cena a přínos

Vysokorychlostní trať by umožnila podstatně vyšší rychlost než druhá kolej do Velkého Oseku - počítá se s cestovní rychlostí 250 kilometrů za hodinu a vyšší.

„Trať Praha–Wroclaw je pouze projekt, který se má teprve prověřit. SŽDC plánuje zadat územně technickou studii, která prověří možné vedení na území České republiky ve vazbě na polskou stranou navrhované hraniční body,“ řekl mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold.

Podle mluvčího Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) Marka Illiaše je dráha Praha–Wroclaw součástí nařízení Evropského parlamentu o hlavních směrech unie pro rozvoj transevropské dopravní sítě. O tom, zda povede přes Hradec, nebo Liberec, rozhodne až studie proveditelnosti.

„Ta dokáže vyčíslit všechny náklady a přínosy nové trati. O výsledné variantě vedení trati rozhodne Centrální komise ministerstva dopravy,“ upozornil Illiaš.

O tom, zda trať na Wroclaw vést přes Liberec, nebo Hradec, se pře i vedení Svazu cestujících ve veřejné dopravě.

„Podle mě by byla lepší trasa přes Liberec. Lépe obslouží sever Čech a je průchodnější než oblast Broumovska, kde by se vše nesmírně složitě projednávalo z hlediska ochrany přírody,“ upozornil prezident svazu Miroslav Vyka.

„Na druhou stranu by to přes Hradec bylo stavebně mnohem jednodušší, protože tudy již vede kvalitní trať,“ zmínil se člen prezidia Miloslav Zítka.

Rychlodráha by vedla podél dálnice D11

Uvažovaná rychlodráha by měla kopírovat dálnici D11 s odbočkou do Pardubic u Chlumce nad Cidlinou. Za Hradcem se VRT stáčí na sever, míjí Náchod a přes Walbrzych pokračuje do Wroclawi.

Sotva skončila první etapa projektu dvoukolejky mezi Hradcem Králové a Pardubicemi, už se mluví o budování druhé koleje i na trati do Velkého Oseku. Ministerstvo dopravy už schválilo studii proveditelnosti.

„Základem celého projektu je přestavba hradeckého nádraží, tedy vybudování nástupišť, předělání jižního a severního zhlaví, ale i střední části, aby stanice v souladu se státní politikou umožnila napojení na Polsko vyššími rychlostmi. Práce by mohly začít začátkem roku 2018,“ odhadl hradecký zastupitel Alois Havrda (KSČM).

Neřold doplnil, že modernizace bude znamenat možnost zavedení expresních vlaků mezi Prahou a Hradcem s jízdní dobou pouze mírně překračující jednu hodinu.

„Studie proveditelnosti schvaluje modernizaci v maximální variantě, což je jasný signál důležitosti a potřebnosti rozvoje tohoto spojení. Nyní je na řadě přípravná dokumentace,“ navázal Illiaš.

Z Hradce přímo na Slovensko?

Modernizací se pro město otevírá i zatím chybějící přímé spojení s Olomoucí, Ostravou nebo Slovenskem. Je tu však problém, úsek do Chocně zatím počítá jen s rychlostí 120 kilometrů v hodině, což je pro soukromé dopravce příliš málo.

„Taková rychlost je pro nás naprosto nedostačující,“ potvrdila mluvčí Leo Expressu Petra Valentová.

Zájem o Hradec podmíněný zrychlením potvrdil i mluvčí Student Agency Aleš Ondrůj: „Pokud by došlo k úpravě trati tak, že by poskytovala srovnatelnou rychlost a kapacitu spojení jako hlavní koridor přes Pardubice, určitě je pro nás zajímavé zabývat se myšlenkou napojení Hradce Králové a dalších měst na trase na naše vlakové spoje jezdící po trase Praha–Ostravsko–Slovensko.“

Iliaš však zdůraznil, že předmětem studie proveditelnosti není posuzování atraktivity pro některé dopravce za určitých teoretických podmínek. Současně však naznačil, že uvažovaná „stodvacítka“ by nemusela být konečnou. „V přípravné dokumentaci se zohlední také zvýšení traťové rychlosti až na 160 kilometrů v hodině,“ připustil.