Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Kraj oprášil záměr tunelu u Náchoda, který by zrychlil vlaky na Hradec

  9:40aktualizováno  9:40
Královéhradecký kraj oprášil letitý záměr takzvané Vysokovské spojky. Ta by napřímila železniční trať mezi Náchodem a Českou Skalicí a zrychlila cestování směrem na Hradec o dvacet minut, pro lidi z Broumova o víc než půl hodiny. I když je to zatím hudba budoucnosti, obce záměr podporují.

Díky tunelu by zrychlily vlaky mezi Náchodem, Jaroměří a Hradcem Králové. | foto: Martin Veselý, MAFRA

O napřímení trati se uvažuje skoro sedmdesát let. Před třinácti lety krajská územně-technická studie určila čtyři varianty tunelu, ale ty narážely na výstavbu v průmyslové zóně ve Vysokově, kde si firmy nakoupily pozemky a postupně tam staví haly. Nachází se tam benzinka, strojírenský podnik Mesa Parts, výrobce tažných zařízení SVC Group, sklady Primátoru a další.

Nakonec to řeší pátá varianta, která vede nejseverněji od zóny a obchází ji. Ústí tunelu by mělo být u přestavěného bývalého kravína, kde sídlí podnik Arca Trade. Asi kilometrový tunel by pak měl vést do oblouku skrz Vítův kopec. Na okraji vysokovského katastru by se měl napojit na trať vedoucí k Náchodu od Týniště.

Předpokládané cestovní doby vlaků z Hradce Králové po roce 2030.

Předpokládané cestovní doby vlaků z Hradce Králové po roce 2030.

Cestovní doby vlaků z Hradce Králové v roce 2017.

Cestovní doby vlaků z Hradce Králové v roce 2017.

„My jsme tuto variantu podědili po našich předchůdcích, v územním plánu ji máme dlouhodobě a koridor Vysokovské spojky nyní přebíráme i do nového územního plánu. Všechny firmy o tom věděly. Společně se starosty z Náchodska jsme se nyní rozhodli podpořit spojku, protože by zkrátila dobu cestování. Navíc je i výhled na propojení s Polskem. Pokud lidé začnou víc využívat železnici, ulehčilo by to automobilové dopravě. Když kolony postihnou Náchod, auta pak míří i do Vysokova,“ míní starostka Vysokova Renáta Sychrovská Fiedlerová.

Vysokovská spojka je zatím ve stavu úvah

Náchodský patriot Jiří Prokop říká, že teprve spojka a snazší cestování vrátí lidi do vlaků.

„Projekt se připravoval už před patnácti lety, ale tehdy nešlo čerpat peníze z Evropské unie. Byla však politická vůle,“ vzpomíná železničář Prokop na dobu, kdy tunel prosazoval místostarosta Náchoda Jaroslav Rohulán, byť bez výsledku.

Náchodští mají také zájem o napřímení trati, starosta to však bere zatím spíše jako vizi.

„Podporuji to za město Náchod ve vztahu k Broumovsku. Je ale třeba říct, že Vysokovská spojka je zatím ve stavu úvah a studií. Když se to posune blíž k realizaci, jsem ochoten pomoci. SŽDC má plombu na určité pozemky v mapách a územních plánech. Z mého pohledu má nyní vyšší prioritu silniční doprava, protože Náchodem prochází mezinárodní silnice do Polska,“ vysvětluje starosta Náchoda Jan Birke (o situaci v dopravě čtěte zde).

Aktuálně spíš řeší, aby město stihlo prosadit proražení nového podchodu pod stávající tratí z Poštovní ulice. V příštím roce to bude možné provést, protože na trati bude rozsáhlá výluka kvůli plánovaným opravám.

Trať z Jaroměře směrem na Trutnov i směrem na Náchod by se výhledově měla dokonce elektrifikovat. Krajský radní Martin Červíček avizoval, že by Vysokovská spojka včetně elektrifikace mohla vzniknout do roku 2030, zástupci SŽDC to však příliš komentovat nechtějí. Než mohou zadat studii proveditelnosti Vysokovské spojky, musí jim to nejprve schválit nadřízené ministerstvo dopravy.

Vrátí se přeshraniční vlak

„Následovat bude studie ekonomické návratnosti, studie vlivu na životní prostředí, vyhlášení veřejné zakázky na záměr projektu, projekt stavby, územní souhlas, stavební povolení, výběr zhotovitele. Příprava bude trvat roky,“ říká mluvčí SŽDC Marek Illiaš.

Královéhradecký kraj koncem roku pomohl vrátit po desetileté pauze přímý rychlík na trase z Meziměstí do Prahy, byť s určitými nedostatky. Teď hledá oporu pro Vysokovskou spojku i v jednání s Poláky.

Už od letní sezony 2018 by se mohly znovu objevit osobní vlaky na přechodu mezi Meziměstím a polským Mieroszówem, které tam jezdily pravidelně od roku 1993 do prosince 2003. Zatím se dá osobním vlakem vyjet v turistické sezoně pouze z Trutnova přes Královec a Lubawku do Jelení Hory.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Po bouři s derechem vznikl na Trutnovsku rozsáhlý lesní polom. Lidé se pustili...
Trutnovsko svolává po smršti brigády, v lese hrozí přemnožení kůrovce

Z lesů na pomezí Náchodska a Trutnovska je po nedávné bouři s jevem derecho pustina, následky pohromy odstraňují také vesnice kolem Úpice. Libňatov svolal...  celý článek

Jednaosmdesátiletá Doris Krausse z Trutnova se narodila v lednu 1936 v Liberci...
Příděl potravin? Jen když jsme šli na sovětský film, vzpomíná pamětnice

Jednaosmdesátiletá Doris Krausse z Trutnova se narodila v lednu 1936 v Liberci do rodiny válečného veterána, k její smůle s německým příjmením. Do pokojného...  celý článek

Nehoda dvou aut na Jičínsku, po které skončily v nemocnici tři ženy (19.8.2017).
Osmaosmdesátiletá řidička nedala přednost v jízdě, zraněny byly tři ženy

Osmaosmdesátiletá řidička nedala v sobotu na křižovatce u odbočky na Hořice na Jičínsku přednost v jízdě a narazila do auta jedoucího od Hradce Králové....  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.