Osvětlení křižovatky bude na vrcholcích koruny.

Osvětlení křižovatky bude na vrcholcích koruny. | foto: Architekti Chmelík a partneři

Nákladnou křižovatku Koruna v Hradci postaví za provozu za rok a půl

  • 11
Na začátku července začne v Hradci Králové stavba okružní křižovatky Koruna za téměř 130 milionů korun. Znamená to dopravní komplikace, velké změny v provozu MHD i zvýšený hluk, které potrápí místní obyvatele po dobu roku a půl.

Ve středu 1. července v Hradci začne stavební akce srovnatelná minimálně s generálkou Orlického mostu, která už od loňského jara výrazně komplikuje dopravu na Gočárově okruhu.

Stavaři nejspíš až do konce roku 2016 obsadí křižovatku Koruna. Po jejich odchodu tu má být velkorysá okružní křižovatka připomínající korunu a s fontánou uprostřed za bezmála 130 milionů korun, která vyvolává velké emoce, přestože je zatím pouze na papíře.

I když se rekonstrukce dotkne obrovské plochy kolem 20 tisíc metrů čtverečných, jednou z podmínek stavebního povolení bylo zachování průjezdu vozidel i při budování díla.

„Stavba při zachování provozu je vždy náročná,“ říká Irena Bubeníková, mluvčí společnosti M-silnice, jež se na rozsáhlé akci podílí spolu s firmou Sovis CZ.

„Přesto práce budeme koordinovat tak, aby omezení byla pouze v rozsahu nezbytně nutném,“ ubezpečuje.

Křižovatka spíš přitíží dopravě, míní obyvatelka

Obyvatelé nejbližšího okolí ale neskrývají strach. „Už několik měsíců nám pod okny rachotí stovky náklaďáků, které jezdí na stavbu obchodního domu Aupark. Teď máme jistotu, že to bude ještě podstatně horší, a navíc se bojím, že nová křižovatka dopravě spíš přitíží, než pomůže,“ soudí Jiřina Kollerová z Gočárovy třídy a sdílí tak poměrně časté obavy lidí z Kuklen a okolí.

První etapa stavby roku začne na Gočárově třídě a podle harmonogramu potrvá až do konce listopadu.

„Pracovat se bude na pravé polovině komunikace hlavní třídy a přilehlých prostor od kuklenského podjezdu až k Čedoku. Po Gočárově třídě bude zachován obousměrný provoz s rychlostním omezením na jízdních pruzích šírokých tři metry,“ ubezpečuje Bubeníková.

Až poté se začne budovat samotná čtyřramenná křižovatka o průměru 44 metrů. Nakonec se stavaři přesunou na levou polovinu, aby napojili Všehrdovu a Zamenhofovu ulici.

Trolejbusy při přestavbě neprojedou

„Přestavba křižovatky, která potrvá jeden a půl roku, se zásadně dotkne i provozu hradecké MHD. Důvodem je především to, že po dobu stavby bude z křižovatky odstraněno trolejové vedení a nebudou moct projíždět trolejbusy,“ upozorňuje František Meduna, vedoucí marketingu dopravního podniku.

Největší změny se týkají hlavně linek číslo 2, 3 a 6. Cestující „trojkou“ budou na Riegrově náměstí přesedat do autobusů, „dvojka“ a „šestka“ budou jezdit po třídě Karla IV. a linka číslo 12 musí do Habrmanovy ulice najíždět po Všehrdově a Nerudově ulici.

„Jelikož je zatím odsouhlaseno dopravně inženýrské opatření pouze na první etapu, je omezení provozu známo jen do 30. listopadu,“ informuje Bubeníková, jež nezná případné dopravní komplikace pro další etapu stavby.

Ke zbrusu nové křižovatce budou patřit i přechody, chodníky, cyklostezky i zeleň. Velmi náročné bude nové uspořádání trakčního vedení trolejbusů.

Kritizují cenu i pohyb pěších a cyklistů

Koruna však schytává jednu kritickou ránu za druhou. Radnice sice prohlašuje, že podobu křižovatky konzultovala s mnoha experty, ale opozice se trefuje do rizika výrazného zpomalení dopravy a nové náboje dostala změnou ceny, která má vzrůst z původně plánovaných 65 milionů až na 127,9 milionu bez započtení DPH (o hlasování zastupitelů čtěte zde).

„Je to pomník neschopnosti vedení radnice reagovat na skutečné potřeby města či mrhání veřejnými prostředky,“ tvrdí například zastupitel Alois Havrda (KSČM).

Nejnověji s kritikou Koruny vystoupila rovněž pracovní skupina primátora pro cyklodopravu.

„Vzniknou nebezpečná místa, která nesplňují normy, a ta křižovatka bude z pohledu pohybu pěších a cyklistů špatná. Máme k dispozici dopravně bezpečnostní audit, který posuzoval projektovou dokumentaci, měli jsme možnost návrh konzultovat s českými i zahraničními odborníky na dopravu, a proto chystáme materiál, ve kterém na nedostatky upozorníme,“ říká člen skupiny, vědecký pracovník Centra dopravního výzkumu Zbyněk Sperat.

„Bohužel ta část politiků, kteří jsou zodpovědní za investice a rozvoj města, se spíš vidí v absurdních projektech za desítky i stovky milionů typu fontána uprostřed křižovatky, na které si můžou umístit fangličku o dotaci a vyfotit se pro Radnici,“ přidává se ke kritikům hradecký aktivista Aleš Dohnal.