Dopravní společnosti v Královéhradeckém kraji mají v takzvaném jednacím řízení bez uveřejnění týden na to předložit svoji nabídku. K tomuto kroku musel kraj přistoupit poté, co mu Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) zrušil šestimiliardový tendr na zajištění autobusové dopravy v regionu na roky 2017 až 2026 (více čtěte zde).
Dokud kraj nevypíše tendr nový a nevysoutěží ho, musí se s dopravci dohodnout právě formou jednacího řízení. Dopravci musí své nabídky předložit do konce srpna.
„Předpokládám, že do zářijového zasedání zastupitelstva budeme mít podepsány všechny smlouvy, nebo jejich velkou část. Pokud se v některých oblastech nedohodneme, budeme muset oslovit další dopravce,“ uvedl hejtman Královéhradeckého kraje Lubomír Franc (ČSSD). Region je totiž rozdělen na 13 oblastí, na nichž operuje stejný počet dopravců. Právě jim kraj nabídl spolupráci na přechodnou dobu, než vyřeší tendr.
Růst mezd řidičů
Podmínky jsou zhruba stejné jako dosud, novinkou je však takzvaná indexace mezd. Tou hejtmanství reaguje na připomínky řidičů autobusů, kteří už od loňského roku drží stávkovou pohotovost a protestují kromě jiného také proti nízkým mzdám (více čtěte zde).
„Nárůst průměrné mzdy v oboru doprava činil 4,47 procenta. To by se mělo také promítnout do růstu mezd řidičů ve veřejné autobusové dopravě,“ řekl hejtman. Kraj proto uvolní na příští rok částku mezi pěti až sedmi miliony, díky níž by měli autobusoví dopravci nárůst mezd pokrýt.
Tendr
|
Kraj zároveň v podmínkách ve prospěch dopravců snížil sankce a také požadavky na kvalitu poskytovaných služeb. „Ty se týkaly například vybavení nebo stáří vozidel,“ dodala mluvčí kraje Martina Götzová.
Mezi sankcemi je například i pokuta za to, když spoje nevyjedou, k čemuž by mohlo dojít například v případě stávky, kterou odboráři již měsíce hrozí.
Vedení hejtmanství zároveň u dopravců sondovalo, jak jsou na tom s počtem autobusů pro případ, že by se s některými oslovenými firmami nedohodlo a neobsazené oblasti by musel obsloužit jiný dopravce.
Provizorium na rok?
„Zjistili jsme, že v kraji jsou dvě až tři firmy, které dokážou nabídnout desítky vozidel navíc, kdyby se nám nepodařilo všechny oblasti vysoutěžit,“ uklidňoval hejtman.„Uplatnění sankcí je pro nás tím posledním. Není to tak, že bychom na nich chtěli vydělávat. Jde nám spíš o to, aby se firma snažila zajistit obsluhu odjinud, pokud by stávkující řidiči odmítli vyjet,“ uvedl Franc.
Jak dlouho bude provizorium trvat, si nikdo netroufá odhadnout. „Odhaduji to na rok, protože věřím, že nové vedení kraje vyhlásí výběrové řízení po Novém roce. Ale třeba v Libereckém kraji takhle fungují už dva roky,“ pokrčil rameny Franc. Kraj si proto po vzoru Libereckého již nechává zpracovat studii možného vlastního dopravního podniku, kdy by si autobusovou dopravu organizoval sám. I to však bude záviset na novém vedení, které vzejde z říjnových voleb.