Ocelový had se nepřetrhne, říká zaplétač nové lanovky na Černé hoře

  • 7
Ivo Dvořáček cestuje kvůli práci po celém světě. Jeho profesí je zaplétání lan u lanových drah. Nyní s partou pomocníků spojil dva konce ocelového hada dráhy Hofmanky Express, nové černohorské lanovky v Krkonoších. Za měsíc ji čekají první zkušební jízdy.

Stavba nejrychlejší dráhy svého druhu u nás jde v Janských Lázních do finále. Minulý týden dělníci natáhli na sloupy podél černohorské sjezdovky 2,3 kilometru dlouhé ocelové lano, dopoledne jej desetičlenný tým splétal dohromady.

Zhruba za měsíc čekají šestisedačkovou vyhřívanou lanovku s bublinami proti nepřízni počasí první testovací jízdy. Další lanovou dráhu Skiresort Černá hora-Pec, pod který spadá pět krkonošských areálů, dokončuje v Peci pod Sněžkou.

Ivo Dvořáček přesně mířenými ranami kladivem zatlouká jeden ze šesti ocelových pramenů do mohutného lana o průměru 42 milimetrů, jeho pomocníci seřazení v zástupu obtáčejí spletenec drátů okolo. Právě tento muž má celou akci na povel, na jeden den přijel do Janských Lázní, aby splnil asi nejdůležitější úkol z celé stavby lanovky. Finální práce u lanových drah dělá po celém světě, podepsán je například také pod novou kabinovkou na Sněžku.

Řemeslo u nás ovládá jen pár lidí

Tentokrát Lano zaplétali na více než padesátimetrovém úseku.

„Délka zápletu se odvíjí od průměru lana, je to 1200 násobek. Celý proces je úplně jednoduchý. Oba konce lana se přeloží přes sebe, v prostředku se polovina pramenů uřízne a potom se tři prameny z jedné strany vyplétají pryč, tři z druhé strany je potřeba zaplést dovnitř,“ popisuje Dvořáček, jenž pracuje pro švýcarskou firmu Fatzer.

Ocelový had se podle něj v zápletu nemůže přetrhnout. „Jeho pevnost je dokonce ještě větší než v nezapletené části. Není zkrátka možné, aby se to v tomto místě přetrhlo,“ dodává s jistotou. Životnost lana je dvacet až třicet let.

Ještě v neděli byl Ivo Dvořáček v Řecku, z Černé hory odjíždí na další pracovní misi do Švédska. Zaplést dva konce lana do sebe vypadá jednoduše, toto řemeslo však ovládá jen několik málo lidí u nás. Vyžaduje zručnost, velkou přesnost, maximální odpovědnost, ale také fyzickou zdatnost. Metr lana totiž váží téměř sedm kilogramů. „Někdy je to dřina, ale spíš to je takové šolíchání,“ říká s úsměvem zkušený řemeslník.

Na zapletení lana stačí desetičlenné partě jediný den. Její šéf používá několik speciálních nástrojů. Kromě vrtacích jehel a zařízení pro narovnávání ocelových drátů má v ruce nejčastěji kladiva s měděnými hlavami pro zatloukávání pramenů. „Používáme měděné hlavy z toho důvodu, aby se nepoškodily prameny lana. V případě poškození drátů může dojít k jeho zlomení a tím se samozřejmě snižuje pevnost lana,“ vysvětluje Ivo Dvořáček.

Sedačky lanovky už jsou na místě

Průměr pozinkovaného lana v místě zapletení se zvětší maximálně o pouhé tři milimetry. Lano, po kterém již brzy budou pendlovat na Černou horu šestimístné sedačky rychlostí šest metrů za sekundu, se skládá ze šesti pramenů, každý pak tvoří 25 drátů. Vyrobit lano v takovéto délce zabere podle Dvořáčka zhruba týden. Spletenec ocelových drátů určený pro janskolázeňskou lanovku vznikl ve Švýcarsku.

Lanovka Hofmanky Express se zanedlouho rozjede. Nyní budou řemeslníci pracovat na elektroinstalaci a provozních systémech, poté přijdou na řadu provozní a nakonec zátěžové zkoušky.

„Předpokládáme, že první testovací jízdy se uskuteční ve druhé polovině října,“ naznačuje ředitel Skiresortu Černá hora-Pec Petr Hynek. Lyžaře bude na vrchol dopravovat celkem 47 šestimístných sedaček, všechny už jsou uskladněné u dolní stanice lanové dráhy.

Začátkem prosince už bude šestisedačka připravená na zahájení zimní sezony. V ní největší krkonošský resort představí také novou čtyřsedačkovou lanovku v Peci pod Sněžkou, která v těchto dnech nahrazuje kotvový vlek u populární sjezdovky Zahrádky. „V Peci jsme zhruba o 14 dní pozadu, lano by se mělo táhnout a zaplétat příští týden,“ informoval Hynek.

Zdejší vlekaři přes léto utratili dohromady rekordních 250 milionů korun, což se projeví na ceně skipasů (více o investicích a novém ceníku čtěte zde).