Sudy s pivem testují novou lanovku na Sněžku, za měsíc sveze turisty

  • 24
Kabinková lanovka na Sněžku prochází od pondělí zátěžovými zkouškami a ještě před Vánocemi by mohla svézt první cestující. Zatím vozí sudy s pivem Paroháč, které vyrábí minipivovar na Luční boudě na hřebenech Krkonoš. Jde o poslední z technických testů, než lanovku převezme pecká radnice.

V pondělí technici naložili do nových čtyřmístných kabinek šestatřicet sudů s pivem, aby testovali brzdy. Kvůli silnému větru se dělají zátěžové zkoušky zatím jen na dolním úseku lanovky.

"V každé kabince je šest sudů, které váží přes 60 kilogramů, takže celkem zkoušíme 360 kilogramů zátěže," vysvětloval generální ředitel stavební firmy BAK Dušan Čížek. Váha je podle něj záměrně naddimenzovaná, čtyřmístné kabinky mají nosnost 320 kilogramů.

Nová kabinková lanovka by mohla svézt první cestující na nejvyšší českou horu už za měsíc, oproti původním plánům o čtvrt roku dříve. Stavba přijde na více než 300 milionů korun.

Lanovka bude tišší a pohodlnější

Ač někteří s nostalgií vzpomínají na nejstarší českou lanovku, která na Sněžku jezdila až do loňska dlouhých 63 let, ta nová je dvakrát rychlejší, tišší, pohodlnější a odolá většímu větru.

Oba úseky z Pece na Růžovou horu a z mezistanice až na vrchol už jsou hotové, dokonce o čtyři měsíce dříve, protože podle plánů měla lanovka začít vozit cestující až na jaře 2014.

Se starou lanovkou, ze které sice lidé v létě mohli snáz obdivovat krajinu, ale v zimě doslova přimrzali k otevřeným sedačkám, se nové kabiny se zatmavenými skly nedají srovnávat. Lidé už nebudou muset na Růžové hoře přestupovat a především do nových kabin pohodlně nastoupí i imobilní cestující, protože zastavují na úrovni podlahy.

"Všech 35 kabin je bezbariérových. Jejich strany jsou zkosené, takže když se podíváte z boku, zjistíte, že nevidíte podlahu, ale vidíte pod sebe a máte nádherný výhled," řekl Čížek. Jeho stavební firma BAK z Trutnova spolupracovala ve sdružení s italskou lanovkářskou firmou Leitner.

Z dřívějšího zprovoznění jsou nadšení hlavně místní podnikatelé, protože nová lanovka přitáhne návštěvníky do Pece už letos v zimě.

"To, že za čtyři pět měsíců vznikly tři stavby od sebe vzdálené až čtyři kilometry v nadmořské výšce 1 600 metrů v extrémních klimatických podmínkách, zaslouží klobouk dolů," řekl starosta Pece pod Sněžkou Alan Tomášek.

Lanovka zdraží, pro začátek nabídne lákadla

Nová lanovka podle něj stála zhruba 311 milionů korun, z toho většinu zaplatí evropské dotace, kolem 70 až 80 milionů doplatí město.

"Zhruba 20. prosince bychom chtěli udělat první oficiální jízdu pro místní občany a všechny, kteří se na stavbě lanovky podíleli. O víkendu 21. a 22. prosince chceme nabídnout lidem, kteří se ubytují v Peci, dva dny jízdy na Sněžku zdarma," láká návštěvníky starosta a dodává, že ostrý provoz lanovka pravděpodobně zahájí 23. prosince.

"Prvních sto cestujících dostane každý den k jízdence až na vrchol voucher na naše pivo Paroháč," dodává Klára Sovová, spolumajitelka Luční boudy. Do té doby ale lanovku čeká ještě série testů. Začátkem prosince pak chce město požádat Drážní úřad o vydání povolení k předčasnému provozu.

Jízdné na nové lanovce zdraží asi o deset procent na 210 korun, zpáteční jízdenka bude stát 390 korun. Přepravní kapacita zůstane stejná, lanovka sveze 250 lidí za hodinu. Co se ale změní, je kvalita zázemí pro cestující a hlavně rychlost lanovky se zdvojnásobí.

"Stará lanovka jezdila 2,5 metrů za vteřinu pevnou rychlostí, kdežto u nové máme regulovanou rychlost od nuly do 5 metrů za vteřinu," říká ředitel lanové dráhy Jiří Martinec.

Lanovka je podle něj také mnohem tišší a odolá silnějšímu větru: "Zatím neumíme říct přesnou hranici, ale vydrží jezdit zhruba do 18 metrů za vteřinu, zatímco stará lanovka musela stát už při rychlosti větru 15 metrů za vteřinu."