Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Silničáři chtějí na kopci závory kvůli sjízdnosti, obce opět protestují

  9:35aktualizováno  9:35
Hranici náchodského a trutnovského okresu v kopci mezi Adršpachem a Chvalčí zřejmě znovu uzavřou závory. Krajský úřad nesvolil, aby silničáři udržovali cestu v zimě sjízdnou. Úřady ji tak mohou zavřít. Obce z Broumovska závory odmítají.

Silničáři uzavřeli pomocí závor kopec mezi Chvalčí na Trutnovsku a Adršpachem na Náchodsku na zimní období. Na snímku je uzamčená závora blíž k Adršpachu (10.3.2016). | foto: Štěpánka Tůmová, MF DNES

Uzavírka by pro lidi dojíždějící z Broumovska do Trutnova opět znamenala několikaměsíční objížďku. Trutnovští úředníci nechali zavřít silnici mezi Chvalčí a Adršpachem už začátkem roku, protože tam šoféři dříve často zapadli na sněhu a ledu.

Nyní se jedná, zda úřad sáhne po tomtéž opatření i pro příští měsíce. Krajský úřad Královéhradeckého kraje v těchto dnech rozhodl, že silnici nezahrne do aktuálního plánu zimní údržby.

„Nebyla splněna podmínka příslušného orgánu Policie ČR, která se týkala instalace svodidel k zajištění sjízdnosti nebezpečného úseku silnice v zimním období,“ zdůvodnila mluvčí krajského úřadu Martina Götzová.

Fotogalerie

O osazení závor teprve rozhodne silniční správní úřad v Trutnově. Už však předestřel obcím, že by serpentiny mohly být zavřené od 1. listopadu do 31. března.

„Silniční úřad to chce udělat jako loni. Navrhli uzamykatelné závory, ale klíče už prý nikomu dávat nechtějí, takže by to bylo zamčené po celé zimní období bez možnosti, že by se úsek mohl otvírat v době s příznivějším počasím. Nesouhlasíme a chceme, aby silnice byla otevřená a udržovaná, označená pro zimní provoz,“ uvedl starosta Adršpachu Bohuslav Urban.

Adršpašští hledali v září podporu u hejtmana a chtějí oslovit kvůli silnici i nové vedení kraje.

Petici podepsaly stovky lidí

Už minulou zimu protestovali proti závorám obyvatelé i obce z Broumovska, pro které je spojení směrem do Trutnova důležité. Požadují, ať kraj zařadí silnici do plánu zimní údržby. Objížďka prodlužuje cestování o 11 kilometrů, měsíčně tak lidé najedou do zaměstnání třeba až o 450 kilometrů víc. V adršpašské pobočce firmy Continental Automotive přitom pracuje kolem tisíce lidí.

Letos na jaře podepsalo petici proti uzavírce kolem čtyř stovek obyvatel z Teplic nad Metují a Adršpachu, chalupářů či horolezců. Od dosavadního hejtmana Lubomíra France, který si k tomu vyžádal stanoviska silničářů, hasičů i policie, jim však přišlo zamítavé vyrozumění (o minulém protestu jsme psali zde).

„Od nich zaznívají argumenty, že serpentiny nejsou vyhovující ani v létě kvůli šířce a chybějícím svodidlům. Teď jsem jel přes Jívku, kde vedla objížďka, a to je také úzká silnice. Kamiony se tam stěží vyhnou, nedá se tam předjíždět, je to zajížďka ne na deset minut, ale třeba na půl hodiny, když před sebou chytnete kamion, navíc přes tři vesnice, kde často ani nejsou chodníky,“ řekl podnikatel Lukáš Jánský z Dolního Adršpachu, který spolupořádal petici.

Podle něj by nemusel být takový problém udržet silnici sjízdnou i v serpentinách.

„Kopec v Chvalči je složitý na zimní údržbu, pokud byly tuhé zimy a napadl metr sněhu. To nešlo udržet, ale je to extrém. Jiné by to bylo, kdyby byla cesta zahrnuta do zimní údržby. Teď byly tři zimy mírné, tak mi to přijde, že si někdo chce ulehčit práci,“ mínil Lukáš Jánský a dával za příklad třeba silnici na krkonošské Mísečky, kam jezdí i linkové autobusy.

Pomáhal obecní traktor

Obec Adršpach i Dobrovolný svazek obcí Broumovska také žádaly o zimní údržbu kopce. Podle krajských úředníků by to však stálo příliš peněz na to, že jde o silnici malého významu. Navíc by tam bylo možné zimní podmínky spíš jen mírnit.

Chvalečský kopec je navíc v Chráněné krajinné oblasti Broumovsko, takže silničáři by tam mohli jen pluhovat a posypávat. Podle úřadu poslouží peníze lépe na údržbu silnice mezi Adršpachem, Radvanicemi a Chvalčí, kudy jezdí také linkové autobusy.

Starosta Chvalče kritizuje, že nespokojené obce nebyly aktivnější. Mohlo to prý už být vyřešeno. „Byli bychom pro, aby byl úsek otevřený, ale jedině za podmínky, že to kraj osadí svodidly a značkami Povinná zimní výbava a bude to udržovat. Pak je jen na řidičích, jak umějí nebo neumějí jezdit. Pokud to tam chybí, za sněhu nebo námrazy je to velice nebezpečné. Teď je tam část lesa vykácená, takže vyjedete ze zatáčky a také se můžete koulet sto metrů dolů pasekou. Chápu silničáře, že to za těchto podmínek mají raději zavřené,“ řekl starosta Chvalče Tomáš Prouza.

Když lidé v serpentinách v minulých zimách zapadli, volali na pomoc hlavně chvalečský obecní traktor. Jenže tamní zastupitelé odmítli poskytovat nechtěný servis, a tak poté řidiči volali hasičům.

Dopravní policisté z Trutnova potvrdili, že v předešlých letech se v kopci objevovalo velké množství nehod a havárií, protože řidiči nedodržovali dopravní značky a vydávali se do serpentin navzdory zákazu vjezdu a tabulce, že se silnice v zimě neudržuje.

Silnice byla zavřená od 2. února do 23. března. Kdosi pětkrát urazil zámky u závor a silničáři je na čas přidělali napevno. Podmínky však nedodrželi, nedali obcím klíče od závor a přes mírné počasí otevřeli vozovku jen na čtyři dny.







Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.