Značka Kiss and Ride neboli Polib a jeď už se v Česku používá dva roky (ilustrační foto).

Značka Kiss and Ride neboli Polib a jeď už se v Česku používá dva roky (ilustrační foto). | foto: Martin Pinkas, MAFA

Polib a jeď. Hradec uvažuje o značkách, které povolí krátké parkování

  • 4
Zastupitelka Hradce Králové přišla s návrhem, který by mohl učinit trochu snesitelnějším tolik kritizované parkování ve městě. U některých škol, sportovišť nebo úřadů by se mohly objevit značky K+R, u nichž by se pár minut nemuselo platit.

Aleš Dančák z Hradce Králové má dvě děti. Karolínu a Jakuba každý den rozváží do škol nebo na odpolední lekce kytary a na fotbal. Když však potřebuje v centru města jen na pár minut zaparkovat, má velký problém.

Kiss and Ride aneb Polib a jeď

Dopravní značku K+R znají česká dopravní pravidla už dva roky. Dodnes se však používá pouze u zastávek hromadné dopravy, nejčastěji v Praze u stanic metra, kde řidiči potřebují rychle vysadit nebo vyzvednout pasažéra.

Podle ministerstva dopravy by pro vyzvedávání dětí u škol byla nutná speciální verze této značky, ale dopravní resort na její podobě zatím nepracuje, protože prý na silnicích máme více značek, než je třeba.

Vyhláška praví, že: "Tato značka označuje parkoviště, na kterém lze zastavit za účelem vystoupení a nastoupení osob, které dále využívají prostředek hromadné dopravy."

"Na mnoha místech před úřady nebo školami se zastavit nedá nebo je parkování placené. Já však chci pouze vysadit kluka a dovést ho na stadion nebo se na skok zastavit na úřadě. Přijde mi to nesmyslné," říká.

Jemu i dalším řidičům by však mohla pomoct drobná úprava systému parkování. Používá se i jinde ve světě a nese chytlavý název Kiss and Ride (K+R) neboli Polib a jeď. Funguje tak, že u úřadů, školek nebo sportovišť město vyvěsí značky, u kterých může auto na 10 až 15 minut bezplatně zastavit.

Parkování je hradecký evergreen

"Signálů, že by lidé chtěli takovou věc v Hradci mít, je hodně. Lidé jsou s parkováním ve městě nespokojeni, připadá jim příliš drahé. Toto je cesta, jak ušetřit lidem peníze, aby nemuseli platit kvůli několikaminutovému zastavení," argumentuje zastupitelka a autorka návrhu Tereza Nyklíčková z ČSSD, která se teď novinku snaží prosadit.

Nové značky by tak mohly podle obhájců návrhu vzniknout například u Biskupského gymnázia, Stadionu Slavia nebo u ZUŠ Jitro.

"Už před dvěma lety jsem říkal, že hřiště Slavia v Orlické kotlině je nesmyslný případ, kde není ani pořádné parkoviště, a přesto se tam musí platit. Rodiče, kteří si sem jezdí pro děti a chtějí třeba jen prohodit slovo s trenérem, musí hned vytáhnout peněženku," stěžuje si zastupitel Jiří Kocourek.

Radnice projektu moc nefandí

Návrh podpořili na dubnovém zasedání i další zastupitelé Hradce Králové a většinou 24 hlasů ho přijali.

"Zavedení značky Kiss and Ride v Hradci Králové, kde parkovací systém ovládá kritizovaná firma ISP, může být alespoň drobným ulehčením pro místní obyvatele. Bylo by dobré, aby značka byla umístěna nejen u nádraží, ale i u sportovišť nebo u škol, kde rodiče doprovází a vyzvedávají své děti," míní Martin Hanousek ze Změny pro Hradec.

Jestli se značky ve městě objeví, je však stále nejasné. Vedení města totiž projektu nakloněné příliš není. Vyřešit se také musí otázka, kde mohou být podle zákona značky umístěné a kde nikoli.

"Osobně si myslím, že parkování před školami lze řešit i jinými způsoby. Zřizování celého systému K+R by bylo velmi nákladné. Muselo by dojít ke zpracování projektů pro každé zařízení, stavebním úpravám, nákupu nových značek a otázkou by bylo také vyjednávání s ISP. Projekt máme nyní částečně ukotvený v koncepci cyklodopravy a mohla by se jím zabývat například komise pro dopravu," uvádí náměstek pro rozvoj města Jindřich Vedlich.

Zastupitelé, kteří hlasovali pro zavedení bezplatného parkování, jsou však optimisté. "Zbraně rozhodně neskládáme. Návrh jsme předložili radě, aby ho realizovala," uvedl zastupitel Kocourek.