Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Lidé z Březhradu přišli kvůli dvoukolejce o zastávku. Byl to šok, tvrdí

  9:05aktualizováno  9:05
Obyvatelé hradecké okrajové části Březhrad byli léta zvyklí jezdit do Hradce Králové nebo Pardubic vlakem, protože několik minut chůze od domovů měli nádraží Opatovice nad Labem-Pohřebačka. Jenže s první dokončenou etapou zdvoukolejňování trati mezi dvěma krajskými městy o „svoji“ zastávku přišli.

O jeden a půl kilometru dál totiž vznikla nová zastávka přímo pro obyvatele sousedních Opatovic. Zrušení zastavování vlaků zasáhlo ty, kteří z něho často cestovali do Hradce Králové či Pardubic. Nová zastávka v Březhradě má stát nejdříve za tři roky, proto tamní komise místní samosprávy jedná s krajem o dočasném obnovení zastávek vlaků na původní stanici, kterou nyní jen projíždějí.

Fotogalerie

Březhradští o návrat zastavování vlaků na původní stanici usilují už od poloviny loňského prosince, kdy o něj přišli.

„Vždyť je to nesmysl! Vlak tady využívalo hodně lidí a nejen místních. V létě tady vystupovalo i hodně lidí, kteří se jezdili z Hradce koupat na Opaťák, ten je vlastně téměř u nádraží,“ mávla rukou starší obyvatelka Březhradu, když čekala na zastávce hradecké městské hromadné dopravy, jež do této části zajíždí.

Do práce i do školy

Na rozdíl od vlaku však nejezdí tak často a je i pomalejší. „Na terminál hromadné dopravy to od nás jede asi dvacet minut. Lidi, kteří pracují třeba na Slezském Předměstí, tam musí přestupovat a cesta se jim kolikrát protáhne až na hodinu. Vlakem byli v Hradci do tří minut,“ říká předseda březhradské komise místní samosprávy Dušan Ferčák.

Proto spolu s představiteli města i kraje už druhý měsíc jedná o obnovení zastávek vlaků na původní opatovické stanici, která však de facto stojí v Březhradě.

Stanici podle něj využívala řada lidí pro dopravu nejen do práce, ale také do školy. Nejvíc to komplikuje život studentům, kteří jezdí na univerzity do Prahy či Brna.

Trať Hradec - Pardubice

  • Správa železnični dopravní cesty začala se zdvoukolejňováním trati mezi Hradcem a Pardubicemi v roce 2014, a to první etapou mezi Stéblovou a Opatovicemi nad Labem.
  • Etapa blíže Hradci začne v roce 2019 a měla by stát zhruba 3,8 miliardy korun. Třetí etapa mezi Pardubicemi a Stéblovou se uskuteční v letech následujících a bude stát 1,6 miliardy.
  • Poté na území Pardubic SŽDC plánuje ještě za 2,5 miliardy korun vystavět Ostřešanskou spojku, která zjednoduší cestování do Chrudimi.
  • Součástí stavby budou částečná rekonstrukce hradeckého hlavního nádraží, kde SŽDC plánuje vybudovat mimoúrovňová bezbariérově přístupná kolejiště, a také zřízení nové zastávky Březhrad.

„Jezdili odtud vždy do Pardubic, kde přestupovali na koridorní vlaky. Do Pardubic od nás jezdilo i dost středoškoláků,“ říká šéf komise. Studenti jsou teď odkázáni na autobusy, jichž však mezi Březhradem a Pardubicemi mnoho nejezdí. Místní obyvatelé se o změnách dozvěděli z cedulí, které pracovníci stanice na budovu vylepili. Změna to pro ně byla nečekaná.

Kdyby se Březhradští neozvali

„Byl to pro nás šok, protože při předchozích jednáních nám zástupce Správy železniční dopravní cesty přislíbil, že vlaky budou na této zastávce stavět do doby, než vybudují plánovanou zastávku Březhrad,“ popisuje Ferčák.

To se však nestalo a kdyby se neozvali, zůstali by Březhradští bez vlakového spojení několik let. „Ke zřízení nové zastávky Březhrad dojde v navazující etapě zdvoukolejnění trati v úseku z Opatovic nad Labem do Hradce Králové, kterou bychom rádi zahájili v roce 2019,“ říká mluvčí SŽDC Marek Illiaš (více o nové trati čtěte zde).

Kde budou jaké vlaky zastavovat, rozhoduje podle něj objednavatel dopravy, tedy kraj nebo v případě rychlíků ministerstvo dopravy. „My pouze na základě objednávky státu zpracujeme jízdní řád,“ dodává.

Situaci trochu zkomplikovalo i umístění zastávky. Opatovice nad Labem i se svým nádražím jsou totiž v katastru Pardubického kraje. V záležitosti znovuobsluhování stanice proto musel Královéhradecký kraj, do něhož patří Březhrad, oslovit kraj Pardubický.

Oba kraje se nakonec dohodly a je šance, že se Březhradští vlakového spojení opět dočkají. „Předpokládáme, že v původní stanici by měly vybrané osobní vlaky zastavovat od letošního dubna,“ říká mluvčí Královéhradeckého kraje Martina Götzová.





Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.