O tom, že zastupitelé čekali bouřlivé jednání, svědčí i příhoda z jeho úvodu. Krajské vedení v obavě z protestů omezilo vstup do budovy krajského úřadu a na jednání se tak dostalo jen kolem 60 lidí. Většina se snažila zastupitele přesvědčit, aby pro variantu nehlasovali. Neuspěli.
Rozhodnutí ještě není definitivní, schválený návrh je jen doporučením ministerstvu dopravy, kudy koridor pro silnici vést.
Ochránci protestují
Studie proveditelnosti, kterou zpracovala společnost Valbek, severní variantu doporučila jako nejvýhodnější. Ostatním přisoudila nevýhody (viz box).
VARIANTY R35 PODLE STUDIESuperseverní varianta měla vést z Jičína do Lomnice nad Popelkou, kolem Semil (které nyní mají špatnou dopravní obslužnost) a přes Železný Brod do Rychnova u Jablonce nad Nisou. Podle studie by byla varianta příliš drahá (37 mld. korun podle cenové úrovně roku 2008) zejména kvůli komplikovanému terénu. Severní varianta částečně vede podle stávající silnice I/35, která dělí dvě části CHKO Český ráj. Mířila by z Jičína přes Rovensko pod Troskami a Turnov do Ohrazenic, kde se spojuje s R10 od Prahy. Vyšla by (opět podle cen z roku 2008) na 20 miliard korun. Jižní varianta Český ráj míjí (vede z Jičína přes Sobotku k Mnichově Hradišti) a stála by 15 miliard korun, ale její nevýhodou je, že by dopravu mezi Jičínem a Libercem prakticky nezkrátila. |
Odpůrci severní varianty ale studii odmítají. "Jsme přesvědčeni o tom, že severní varianta silnice R35 je špatná, už sedm let požadujeme kvalitní vyhodnocení všech známých variant, výsledkem je studie obsahující řadu chyb," řekla Markéta Kovaříková z koalice občanských sdružení S.O.S. Český Ráj.
Chyby jsou podle ní v počtech mostů i délce tunelů, ani odhadované náklady tak zřejmě nebudou správné. Upozornila, že dálnice Českým rájem rezervaci nenávratně poškodí, znehodnotí oblíbenou turistickou lokalitu a bude znamenat vyškrtnutí Geoparku Český ráj z unikátního seznamu UNESCO.
Rozdělení Českého ráje silnicí odmítá i správa CHKO, za špatný považují projekt zelení.
Předseda strany Ondřej Liška v Liberci upozornil na negativní dopady, jaké bude mít severní varianta zejména na obyvatele Turnova. "Budou o to větší, že projekt počítá s výrazným nárůstem dopravy až na 25 tisíc automobilů denně," zdůraznil Liška. Za přijatelnou považuje jen variantu jižní, která vede Středočeským krajem.