Starým vrakům konec nehrozí, Hradec odmítá zavést emisní zóny

  9:25
Jen co vláda schválila vznik nízkoemisních zón, města začala vymýšlet, jak se jim vyhnout. Zakázat vjezd starších aut do centra nechce ani Hradec. Spoléhá na obchvaty, jejichž stavba je však nejistá.

Dalším argumentem proč nezavádět v Hradci povolenky je velké množství dopravních značek | foto: Martin Veselý, MAFRA

Jednatřicetiletý Martin si loni pořídil vysněnou dodávku Chevrolet. Příliš jej nevzrušuje ani průměrná spotřeba, která se ve městě hravě vyšplhá na 16 litrů nafty, nebo nářky sousedů, když ulici po nastartování "ameriky" zahalí hustý dým.

Kdyby Martin bydlel v Karlových Varech nebo Klimkovicích, brzo by se musel buď odstěhovat, nebo se svého vozu vzdát. Ale protože žije v Hradci, může být v klidu. Město totiž neuvažuje o zřízení takzvaných emisních zón, jež by zakazovaly vjezd starým a nevyhovujícím autům především do centra.

Hradec prý zatím bude jen sledovat, jak se novinka osvědčí, ale ani v budoucnu si nejspíš nevezme za vzor téměř každé větší německé město, kde si nízkoemisní zóny pochvalují už pět let.

Místo emisních zón obchvaty

Nízkoemisní zóny

  • Obce budou moci do jednoho roku zakázat vjezd vozidlům produkujícím velké množství škodlivin.
  • Povolenku opravňující ke vjezdu dostanou všichni majitelé benzinových aut vyrobených po 1. lednu 2013 a splňujících emisní normu Euro 1.
  • Problém mohou mít starší dieselové vozy. Žádnou nálepku nedostane auto vyrobené před rokem 1997, nárok na nejmírnější červenou známku budou mít auta přihlášená v období 1997 až 2000.
  • Auta, kterým je přes 15 let, ujedou jen asi deset procent kilometrů, ale vyprodukují polovinu emisí. Ta bez katalyzátoru ujedou ročně jen čtyři procenta všech kilometrů, ale jejich podíl na zplodinách je 40 procent.

"Zřízení nízkoemisních zón by bylo jen velmi obtížně realizovatelné. Musely by se udělat tak velké dopravní úpravy, že by patrně škodily ještě více než vjezd starších vozů," vysvětluje hradecké váhání náměstek primátora Jindřich Vedlich.

Hradecký magistrát argumentuje podobně jako brněnský nebo českobudějovický, které však alespoň schválily peníze na studii emisní zóny. Také tam spoléhají na to, že zplodinám ve městě udělají přítrž plánované obchvaty silnic.

"Příští týden jedeme na Ředitelství silnic a dálnic, kde se budeme snažit prosadit dvě klíčové stavby - jižní spojku a severní tangentu. Pokud se tyto dvě komunikace podaří vybudovat, uvnitř okruhu nebude nutné tyto zóny zavádět," pokračuje hradecký náměstek.

Vedlichův kolega ze zastupitelstva Martin Hanousek souhlasí s nutností budování severního obchvatu a zmiňuje rovněž stavbu silnice R35 na Moravu, ale emisní zóny podporuje: "Problém s automobilovou dopravou a ovzduším je v Hradci velký. Třeba na brněnské výpadovce je situace hrozivá. Myslím, že zřizování emisních zón je dobrá myšlenka, přestože v Hradci by to patrně nic nevyřešilo."

"Já jsem jednoznačně pro. Máme tu dva sousedy, kvůli kterým nemůžeme ráno větrat, protože jezdí třicet let starými auty. Zkoušeli jsme si s nimi promluvit, ale nic," stěžuje si Věra Hutařová z Eliščina nábřeží.

Dalším argumentem proč nezavádět povolenky je velké množství dopravních značek. "Už teď je to džungle, nedovedu si představit, že by přibyly další," přemýšlí někdejší komisař hradeckého policejního inspektorátu Lubomír Šitina.

O emisních zónách neuvažují ani další města v kraji

Pravidla upravující vznik nízkoemisních zón schválila vláda teprve před dvěma týdny. Na novinku však mnoho radnic neslyší nebo jim to třeba jako v případě Pardubic nedovolují místní podmínky.

Kromě Klimkovic, Karlových Varů a Prahy další česká města v otázce nízkoemisních zón spíš opatrně vyčkávají a stejný postoj jako Hradec zvolily i Jičín, Trutnov nebo Náchod.

"Domnívám se, že je to cesta vhodná spíš pro mnohem větší města. Dosud jsem nezaznamenal, že by se o tom vedla nějaká diskuse na městském úřadě nebo v zastupitelstvu. Bylo by to dost složité a pro město naší velikosti zřejmě i těžko proveditelné a zbytečné," míní krajský zastupitel a bývalý starosta Jičína Martin Puš.

Také místostarosta Náchoda Tomáš Šubert soudí: "U velkých měst je logické, že by pro starší auta uzavřela svá centra, ale u nás by to bylo složité. Průjezd městem tvoří silnice první třídy a ta by asi musela zůstat volná pro všechny."

S ním souhlasí rovněž mluvčí trutnovské radnice Veronika Svobodová: "Nepatříme k lokalitám, kde by byly větší problémy s ovzduším. U nás je největší problém tranzit skrz město, který nám vyřeší až dálnice na Polsko, takže v Trutnově nemá smysl přemýšlet o regulacích. Dopravu bychom ani neměli kudy jinudy vést."

Povolenky zavrhuje rovněž Rychnov nad Kněžnou. "Že bychom někomu zakázali někam jezdit? V centru města a okolních zónách máme třicítku a do horní poloviny náměstí auta nejezdí. Rychnov je na to malý," říká místostarostka Michaela Zimová.

  • Nejčtenější

Přemalovaná dívčí prsa probudila Hradec. Vzniká streetartový festival

28. dubna 2024  8:26

Před rokem v dubnu si desítky Hradečanů na mostě u soutoku Labe s Orlicí fotografovaly malbu dívky...

Ministr zamítl rozklady obce Všestary a občanů proti stavbě D35 u Hradce

25. dubna 2024  9:54

Ředitelství silnic a dálnic má pravomocné stavební povolení na stavbu úseku dálnice D35 ze Sadové k...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Vzácná mláďata hyenky hřivnaté se mají čile k světu, kontrolu nesla nelibě

26. dubna 2024  15:13

Hyenka hřivnatá pustila po měsíci ke svým třem mláďatům chovatele Safari parku ve Dvoře Králové....

Stát nalije miliardy do kolejí k automobilce v Kvasinách, práce začnou letos

30. dubna 2024  7:05

Rozdělené město, kde řidiči mnohdy stojí desítky minut před železničními závorami, se možná už...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Žena nedbala varování své banky, falešným makléřům poslala přes milion

26. dubna 2024  15:57

Podvodníkům naletěla dvaašedesátiletá žena z Jičínska, která nedbala ani upozornění ze své banky,...

Miliardy z unie pomohly k lanovce na Sněžku i rozvoji Broumovska

2. května 2024

Za dvě dekády od vstupu České republiky do Evropské unie přitekly do Královéhradeckého kraje...

Slovenský reprezentační brankář Škorvánek bude chytat v Hradci Králové

1. května 2024  22:01

Královéhradecké hokejisty posílí slovenský reprezentační brankář Stanislav Škorvánek....

Vrchlabská nemocnice investuje ve velkém, rozšíří oddělení za desítky milionů

1. května 2024  8:10

Desítky milionů korun investuje soukromá nemocnice ve Vrchlabí, která je od roku 2016 součástí...

Po honičce a schovávané na půdě našli policisté u řidiče doma pěstírny konopí

30. dubna 2024  13:32

Řidič, který bez řidičáku ujížděl policistům v Hradci Králové polem a hlídka ho poté našla na půdě...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...

Do Bolívie jsem odešla kvůli smrti rodičů, přiznala sestra Romana Vojtka

Mladší sestra herce Romana Vojtka (52) Edita Vojtková (49) je módní návrhářkou a žije v Bolívii. Do zahraničí odešla...