Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Automobilka v Kvasinách slaví 80 let, první superb vyrobila v roce 1947

  11:59
Osmdesátiletou cestu od dřevěných karosérií až po robotizovanou výrobu si v úterý připomněla automobilka Škoda Auto v Kvasinách na Rychnovsku. Výročí oslavila prací a dala nahlédnout i do provozu na montáži.
Během oslav 80. výročí automobilky Škoda Auto v Kvasinách mohli návštěvníci...

Během oslav 80. výročí automobilky Škoda Auto v Kvasinách mohli návštěvníci vidět historické i nejnovější modely aut. (23. 9. 2014) | foto: Martin Veselý, MAFRA

Vedení automobilky Škoda Auto během odpolední slavnosti zopakovalo, jak moc je pro ně závod v Kvasinách na Rychnovsku důležitý. Tři zdejší modely aut pomohly firmě loni s „modelovou ofenzivou“ celkem osmi inovovaných vozů v silné konkurenci na trhu.

Závod si vybojoval i další produkty v rámci koncernu a s nimi i další budoucnost. Má se modernizovat a rozšiřovat (více čtěte zde).

První byl Superb v roce 1947

Automobily se v Kvasinách vyrábějí od roku 1934. Prvním vozem značky Škoda vyrobeným v Kvasinách byla v roce 1947 tehdejší Škoda Superb, což byl luxusní model své doby.

Po Listopadu se potomci rodiny Janečkovy o majetek dobrovolně nepřihlásili, i když jsou přesvědčeni, že po druhé světové válce stát získal továrnu podle Benešových dekretů neoprávněně.

„Bylo to dobrovolné rozhodnutí, klíčové. Tím, že jsme o tento majetek nežádali v restituci, umožnili jsme privatizaci pro Volkswagen,“ řekla vnučka zakladatele Soňa Klímová, rozená Janečková. V obci se stará o zámek a získala pro rodinu i lesy.

Výroba aut v Kvasinách

 * 20. léta - třiadvacetiletý František Karel Janeček (1904 -1990) koupil roku 1927 větší část dědictví solnicko-kvasinského panství po Königswarterech, podnikatelé Janečkové začali s motocykly koncem dvacátých let

* 30. léta - Janečkové koupili licenci na auta a v létě 1934 zahájili prodej vozů Jawa 700, karosérie se vyráběly v Kvasinách. V roce 1937 Janečkové nabídli na trhu nejlevnější auto Jawu Minor

* 40. léta - továrnu zabral německý zbrojní průmysl, tajně tam vznikl prototyp Jawy Minor II, s koncem války přešel podnik do rukou státu

* 50. léta - kvasinská továrna v letech 1953 až 1959 fungovala jako samostatný národní podnik, vyráběla Škodu 1101 Roadster, úspěchy měla Škoda 450 s pevnou i plátěnou střechou, z její obměny se vyvinula Octavia i Felicia

* 60. léta - podnik měl 760 zaměstnanců, úspěchy v exportu slavila Octavia Combi, hrozilo však, že podnik bude obstarávat jen náhradní díly pro celou automobilku, ale začaly přípravy na coupé a stavba svařovny

* 70. léta - skončila Octavia Combi, od roku 1971 ji nahradila Škoda 110 R Coupé, po ní následovaly Garde a Rapid

* 80. léta - automobilka zde vyráběla sedany, například Škodu 105, 120, 130 v různých provedeních, Kvasiny se podílely na budoucím Favoritu a Pickupu

* 90. léta - roku 1991 vstoupil do mladoboleslavské automobilky koncern VW, v Kvasinách se uplatnila Škoda Pickup, začínala Fabie

* po roce 2000 - v květnu 2000 se automobilka dostala zcela do rukou koncernu VW, podnik uskutečnil velkou výstavbu svařovny a lakovny, roku 2002 začala výroba Superbu, nyní vyrábí i model Roomster a Yeti

Socialistický podnik prošel úspěšnou privatizací a dostal se do rukou koncernu Volkswagen. Před třinácti lety začalo jeho razantní rozšiřování, protože se zde znovu začaly vyrábět superby nové generace. Škoda tehdy do rozvoje investovala 190 milionů eur.

Tři modely vyžadují 15 tisíc dílů

Kvasinský závod nyní provozuje dvě montážní linky, má svařovnu i lakovnu. Montáží může projít denně přes tisíc aut, cesta jednoho vozu trvá na montáži jen 3,5 hodiny.

„Pro tři modely potřebujeme kolem 15 tisíc dílů. Klíčem k úspěchu je mít všechny díly ve správný čas na správném místě. Proto například plochy logistické haly převyšují plochou montážní linku,“ vysvětlil ředitel závodu Jiří Černý.

Od roku 1934 sjelo v Kvasinách z linky už více než 1,5 milionu vozů. Nyní zde vyrábí asi 4 200 zaměstnanců modely Superb, Yeti a Roomster. Továrna platí za největšího zaměstnavatele v kraji.

Loni automobilka v Kvasinách vyrobila 153 955 vozů. Přes 67 tisíc připadá na model Yeti, víc než 54 tisíc bylo superbů a přes 31 tisíc roomsterů.

Škoda Auto patřící pod koncern Volkswagen zaměstnává celosvětově téměř 26 tisíc lidí a v roce 2013 dodala zákazníkům na celém světě 920 800 vozů.

Co s rozrůstající se automobilkou, řeší i okolní obce. Problémy jsou s kamiony na přetížených nebo úzkých silnicích. Stát letos už podpořil zvýšení kapacity železniční trati do Kvasin.

Průmyslová zóna automobilky čerpala od státu a kraje už v minulosti kolem 1,3 miliardy korun. Kvůli jejímu dalšímu rozšíření chce vláda a kraj podpořit infrastrukturu v regionu. Plánuje se i rozšíření zóny v okolí továrny Škody, a to pro komerční využití a lehkou výrobu. Královéhradecký kraj dá na tento projekt prvních 700 tisíc korun na studie a potřebné průzkumy.

„Přesný seznam projektů zveřejníme až po podepsání memoranda mezi vládou, Královéhradeckým krajem a Škodou Auto. Investovat by se ale mělo především do silnic 2. a 3. třídy, dokončení obchvatu Solnice, přeložek a protihlukových opatření. Líbila by se nám i podpora bydlení,“ řekl hejtman Lubomír Franc.

  • Nejčtenější

Přemalovaná dívčí prsa probudila Hradec. Vzniká streetartový festival

28. dubna 2024  8:26

Před rokem v dubnu si desítky Hradečanů na mostě u soutoku Labe s Orlicí fotografovaly malbu dívky...

U Pardubic usmrtil vlak člověka, provoz na hlavní trati byl ráno přerušen

3. května 2024  6:30,  aktualizováno  9:44

Na hlavní koridorové trati u Pardubic brzy ráno vlak srazil a usmrtil člověka. Nehoda omezila...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Stát nalije miliardy do kolejí k automobilce v Kvasinách, práce začnou letos

30. dubna 2024  7:05

Rozdělené město, kde řidiči mnohdy stojí desítky minut před železničními závorami, se možná už...

Teď už potřebujeme emoce na maximu. Hraje se play off, říká Trpišovský

29. dubna 2024  10:20

Třetí zaváhání už nedovolil. Tentokrát výrazně rotoval sestavou a vyplatilo se. „Cítili jsme, že...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Taxikáři říkal, že postřílí několik lidí. Policie u duševně nemocného našla pušky

2. května 2024

Psychiatrický pacient si na internetu koupil tři funkční historické brokovnice a tvrdil, že je...

Šéfarchitekt Hradce s koalicí nesouzněl, velké projekty zůstanou nástupci

4. května 2024  7:32

V závěru srpna Petr Brůna skončí jako hlavní architekt Hradce Králové. Na odchodu se dohodl zrovna...

Garáž vedle už hořela, nemocného penzistu s kyslíkem zachránili policisté

3. května 2024  13:39

Špatně pohyblivého sedmdesátníka zachránila v úterý během dvou minut z hořícího domu na...

Alej Kaštanku by vedle navržené dvoukolejky mohl zachránit ochranný rám

3. května 2024  10:22

Osm let převažoval názor, že kvůli stavbě železniční dvoukolejky bude na předměstí Hradce Králové...

U Pardubic usmrtil vlak člověka, provoz na hlavní trati byl ráno přerušen

3. května 2024  6:30,  aktualizováno  9:44

Na hlavní koridorové trati u Pardubic brzy ráno vlak srazil a usmrtil člověka. Nehoda omezila...

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...