Přestože developer očekával protesty a zmatky, šoféři jako by rezignovali a ukázněně hledají místo mimo oplocený areál, kde včera stálo několik posledních vozů.
„Jedu ke koupališti, kde se také parkuje zadarmo, a do práce dojdu pěšky. Věděl jsem, že to jednou přijde, jen jsem doufal, že se začne stavět až na jaře,“ řekl Pavel Kolář z Pardubic, jenž ze zvyku zajel až ke Koruně, kde jej však překvapil zelený plot.
Další řidiči volí parkoviště u blízkých supermarketů anebo vzdálenější ulice, kam ještě nedosáhly automaty firmy ISP, která si v okolí Koruny účtuje nejčastěji 40 korun denně. Navzdory reklamě na nevyužitý parkovací dům Kollárova a přání města, aby se ještě více zaplnila Katschnerka, auta od Koruny zmizela jinam než do „parkhausů“.
„O žádných dopravních komplikacích spojených s Korunou nevím,“ potvrdil hladký „zábor“ betonové plochy komisař hradeckého policejního dopravního inspektorátu Stanislav Blažek.
Srovnání: „Černé“ parkování u Koruny v Hradci Králové skončilo s příchodem listopadu 2014.
Konec bezplatného parkování u Koruny je však teprve začátkem. Za dva roky se někdejší nádraží promění k nepoznání. Vznikne tu centrum, které sice bývá označováno za přehnaně monumentální a kritici připomínají i riziko dopravních komplikací, ale podle architektů přirozeně uzavře Gočárovu třídu.
První bude mít o práci postaráno demoliční četa. K zemi musí jít bývalá celnice i budova Drahstavu u trati. Naplno však práce začnou až příští rok a bohužel s nimi budou spojeny nemalé dopravní komplikace.
Aupark bude stát 1,8 miliardy, křižovatka až 100 milionů korun
Developer je připravený do budování Auparku napumpovat až 1,8 miliardy korun, ale velké investice se nevyhnou ani městu. Radnice se totiž zavázala, že uhradí stavbu kruhové křižovatky u Koruny.
„Očekáváme výdaj mezi 80 až 100 miliony korun,“ uvedl náměstek primátora Jindřich Vedlich.
Podstatnou část nákladů radnice uhradí z prodeje pozemku o rozloze zhruba deset tisíc metrů čtverečných, dalších asi 20 milionů však vydá přímo ze své kasy. „Předpokládám, že cena křižovatky se po výběrovém řízení sníží a my ji vysoutěžíme za zhruba 70 procent projektové ceny,“ pokračoval náměstek.
Novou křižovatku s konstrukcí připomínající korunu a fontánou by město chtělo začít budovat příští rok v létě. „Nejnáročnější práce bychom rádi nasměrovali do období prázdnin, aby obyvatelé byli zatíženi co nejméně,“ sdělil Vedlich a dodal, že nyní město čeká na výzvu firmy HB Reavis o odkup pozemků. Odhaduje, že výstavba kruhové křižovatky by měla trvat asi jeden rok.
Aupark Hradec Králové
|
Mluvčí HB Reavis neupřesnila, kolik procent prodejní plochy se již podařilo pronajmout, a tajné je rovněž, které značky již projevily zájem. Aupark je ještě před stavbou považován za luxusní chrám.
„Nechali jsme si vypracovat několik studií, které mapovaly, jaká je skladba občanů a maloobchodních jednotek nejen v blízkém okolí, ale v celém v Hradci Králové, a na základě těchto dat se ukázalo, že nákupní centrum v tomto místě smysl má,“ konstatovala mluvčí společnosti Magdaléna Drsová.
Potvrdila i to, že v Auparku nebude místo pro supermarket, ale jen pro obchod s potravinami. Zatímco ještě létě to vypadalo, že v Auparku by mohla být česká centrála banky ČSOB, která by zde vytvořila stovky nových pracovních míst, podle informací MF DNES „námluvy“ mezi HB Reavis a peněžním ústavem nevyšly.