Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Dopravní podnik chce zamezit úbytku šoférů, za volant láká ženy

  8:45
Řidiči linkových autobusů stárnou a mladí se za volant příliš nehrnou. Odrazuje je zodpovědnost i nízké platy, kvůli kterým jsou teď řidiči v kraji ve stávkové pohotovosti. Dopravní podnik v Hradci Králové takové starosti zatím nemá, i tak se snaží zaujmout nové zaměstnance. V nové kampani zkouší zacílit na ženy.

Nízkopodlažní autobusy hradeckého dopravního podniku (16. 1. 2013) | foto: Martin Veselý, MAFRA

Když koncem loňského roku začali řidiči linkových autobusů v Královéhradeckém kraji protestovat proti plánovanému tendru na zajištění autobusové dopravy v regionu, upozornili tím na dva zásadní problémy: nízké platy a zvyšující se průměrný věk.

Hradecký Dopravní podnik zatím ještě úbytek řidičů netrápí, avšak i tak činí preventivní opatření. Kromě vyššího ohodnocení oproti řidičům linkových autobusů nyní zkouší lanařit i více žen, kterých v Hradci nyní jezdí za volantem městských autobusů a trolejbusů historicky nejvíce.

Za volantem autobusu

  • 25 řidiček nyní pracuje v hradeckém dopravním podniku. V roce 2000 jich bylo jen sedm
  • 23 tisíc korun je průměrný plat šoféra hradecké MHD, linkoví mají základ 12,5 tisíce
  • 2 řidiči do 30 let jezdí v hradecké MHD. Většina šoférů v Hradci je starší 40 let

Meziměstské autobusy běžně řídí i šoféři důchodového věku, převládající skupinou jsou pak ti, které odchod do penze čeká do deseti let. Zvyšující se průměrný věk svých šoférů však zaznamenává i hradecký Dopravní podnik.

„Rozhodující podíl mezi 240 řidiči, které máme, převyšuje věk 40 let. Mladé mezi 24 a 30 lety zaměstnáváme jen dva,“ upozorňuje personalista dopravního podniku Jiří Hladký.

Proti budoucímu možnému nedostatku kvalifikovaných šoférů se proto městská firma nově snaží bojovat náborem žen, které chce přesvědčit, že práce za volantem nemusí být jen mužská záležitost a co je důležitější: za volantem si vydělají víc než například za kasou v supermarketu.

Náborová kampaň s vnadnou blondýnou dopravnímu podniku sice vynesla nominaci na anticenu Sexistické prasátečko, ale svůj účel nejspíš měla. Protože zatímco před dvěma lety podnik zaměstnával 19 řidiček, letos jich je už 25.

„V poslední době máme historicky nejvyšší počet žen za volantem. Neklademe na ně žádný extrémní požadavek stran technického vzdělání,“ popisuje Hladký.

Před dvaceti a více lety byla řidička městského autobusu či trolejbusu ojedinělým úkazem. Na přelomu tisíciletí v Hradci řídilo jen sedm žen. Nyní v nich však dopravní podnik vidí budoucnost.

Za volantem si vydělají více než za kasou

„Velkou motivací je pro ně mzda, která je vyšší než například v supermarketu, kde práce není o nic lehčí,“ říká mluvčí dopravního podniku František Meduna.

Průměrný plat řidiče hradeckého dopravního podniku je totiž kolem 23 tisíc korun hrubého, což některým povoláním spolehlivě konkuruje. Šoféři meziměstských autobusů, kteří jsou stále ve stávkové pohotovosti, si totiž bez příplatků a přesčasů vydělají v průměru 12,5 tisíce korun.

„Řidič má základní plat 100 korun na hodinu a k němu příplatky za služby o víkendu či noční. Po tříměsíční zkušební lhůtě dostávají i osobní ohodnocení. Samozřejmostí je, že ženy mají shodnou finanční odměnu jako muži. Mzda se stanovuje podle odpracovaných hodin,“ říká personalista, podle nějž je práce u dopravního podniku pro ženy atraktivní i proto, že si při ní mohou lépe organizovat rodinný život.

„Rozpis směn máme na několik měsíců dopředu, což zaměstnancům umožňuje plánovat osobní volno s rodinou, pro kterou mají i jiné bonusy, například zvýhodněné jízdné,“ vysvětluje Hladký.

Řidičky se nemusí obávat ani toho, že by musely na vozech provádět jakoukoliv údržbu či drobné opravy. „Tento servis plně zajišťují naši dílenští specialisté,“ potvrzuje Meduna.

Řidičem či řidičkou v hradeckém dopravním podniku se může stát každý, kdo je trestně i řidičsky bezúhonný, starší 21 let, zdravotně způsobilý a projde potřebným výcvikem. Nemusí ani zpočátku mít řidičský průkaz skupiny D na autobusy.

„S těmito případy nám pomáhá rekvalifikace s finanční pomocí úřadu práce,“ vysvětluje personalista.

Kromě rekvalifikací vyhledávají službu u dopravního podniku často i ženy těsně po dokončení studia. Jednou z nich je například Hana Richterová, která patří k nejdéle sloužícím šoférkám.

„Po volantu jsem začala pokukovat už na gymnáziu. Po mateřské jsem pak nastoupila do dopravního podniku do kanceláře. Tam mne od toho trochu zrazovali, ale snu o řízení jsem se nevzdala,“ popsala své začátky Richterová, která Hradečáky vozí po městě již skoro čtvrt století.

  • Nejčtenější

Přemalovaná dívčí prsa probudila Hradec. Vzniká streetartový festival

28. dubna 2024  8:26

Před rokem v dubnu si desítky Hradečanů na mostě u soutoku Labe s Orlicí fotografovaly malbu dívky...

Ministr zamítl rozklady obce Všestary a občanů proti stavbě D35 u Hradce

25. dubna 2024  9:54

Ředitelství silnic a dálnic má pravomocné stavební povolení na stavbu úseku dálnice D35 ze Sadové k...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Vzácná mláďata hyenky hřivnaté se mají čile k světu, kontrolu nesla nelibě

26. dubna 2024  15:13

Hyenka hřivnatá pustila po měsíci ke svým třem mláďatům chovatele Safari parku ve Dvoře Králové....

Stát nalije miliardy do kolejí k automobilce v Kvasinách, práce začnou letos

30. dubna 2024  7:05

Rozdělené město, kde řidiči mnohdy stojí desítky minut před železničními závorami, se možná už...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Hory budou dostupnější, krkonošská střediska zavádějí letní skipasy

26. dubna 2024  10:05

Největší krkonošská střediska v letní sezoně zavedou novinku známou dosud hlavně z alpských zemí....

U Pardubic srazil vlak člověka, provoz na trati směr Česká Třebová je omezený

3. května 2024  6:30

U Pardubic srazil ráno vlak člověka. Nehoda omezila dopravu na hlavní železniční trati mezi Kolínem...

Spor Hradce a ABD Invest o čtvrt miliardy pokračuje, strany smíru nedosáhly

2. května 2024  17:40

Vleklý soudní spor Hradce Králové se společností ABD Invest o čtvrt miliardy korun v kauze...

Taxikáři říkal, že postřílí několik lidí. Policie u duševně nemocného našla pušky

2. května 2024

Psychiatrický pacient si na internetu koupil tři funkční historické brokovnice a tvrdil, že je...

V centru Hradce hořelo podkroví domu, obyvatelé bytů se vrátit nemohou

2. května 2024  10:22

V historickém jádru Hradce Králové vyhořelo podkroví nad dvoupodlažním domem. Když hasiči dorazili,...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...