Kraj vytáhl na řidiče oponentní posudek, autobus zastaví na 20 vteřin

  17:50
Zákopovou válku připomíná spor Královéhradeckého kraje a řidičů o podobu tendru na autobusovou dopravu. Odboráři ho napadli vlastní analýzou, která parametry tendru zpochybnila. Kraj poté analýzu rozcupoval vlastním posudkem. O pokračování sporu rozhodne antimonopolní úřad.
Řidiči autobusů vítali ráno cestující v Královéhradeckém kraji ve žlutých či...

Řidiči autobusů vítali ráno cestující v Královéhradeckém kraji ve žlutých či oranžových reflexních vestách (5.1.2016). | foto: Martin Veselý, MAFRA

Protestující odboráři našli v zadávacích podmínkách více než pětimiliardového tendru na zajištění autobusové dopravy v Královéhradeckém kraji řadu chyb. Královéhradecký kraj si nechal zpracovat analýzu analýzy a úředníci úder vracejí: odborářský posudek je podle toho krajského plný faktických chyb a hraničí s poplašnou zprávou.

MF DNES proto požádala o názor profesionálního řidiče Pavla Mokrého z Jihomoravského kraje, který některé sporné body posoudil na základě svých zkušeností z letité praxe.

1 Zrychlení autobusu

Odborářská analýza se s krajskou neshodne na výpočtech zrychlení autobusu, které je potřeba znát pro stanovení časové délky jízdy na jednotlivých linkách. Firma B&C dopravní systémy, která zpracovala analýzu pro odbory, vypočítala, že na zrychlení z nuly na 50 kilometrů v hodině autobus potřebuje 694,4 metru.

„Tato dráha se spíš blíží zrychlení u železničních vozidel, chyba výpočtu je způsobena záměnou jednotek u výsledné rychlosti, místo na 50 kilometrů za hodinu zpracovatel zrychluje na 50 metrů za sekundu,“ argumentují krajští úředníci. Podle jejich výpočtu na 50 kilometrů v hodině autobus může zrychlit na 53,58 metrech.

„Pokud by šlo jen o to rozjet se s prázdným autobusem, tak by to na padesáti metrech možné bylo. V provozu, kdy za sebou vezu desítky lidí, z nichž někteří v případě naplněného autobusu i stojí, to je však nesmysl,“ míní Pavel Mokrý.

2 Zastávka za 20 vteřin

Analýzy se neshodnou ani na čase odbavení cestujících na jedné zastávce. Odboráři pracují se 60 vteřinami na zastávku. Podle posudku úředníků je však tato doba od skutečné diametrálně odlišná.

„Například na trase Náchod - Hradec Králové zpracovatel uvádí dobu odbavení 15 krát 1 minuta, což je 15 minut, správná hodnota je však maximálně 5 minut,“ uvádí krajský posudek. V průměru tak dle něj na to, aby nechal cestující vystoupit, nastoupit a prodal jim lístky, případně uložil zavazadla, řidič má na každé zastávce na trase 20 vteřin.

„Na jižní Moravě máme nastavené jízdní řády podobně, tedy že řidič na zastávce jen zastaví a hned jede dál. Když ale někde nastupují tři lidé a kupují si jízdenku, už mám 2 minuty zpoždění. Když je takových zastávek po cestě pět, tak se zpoždění hned vyšplhá na 10 minut, a to bez jakékoliv příčiny,“ popisuje praxi Mokrý.

Podle královéhradeckých úředníků to je však v tamním regionu jiné. „Doba odbavení na jedné zastávce se pohybuje průměrně okolo 25 sekund,“ říká mluvčí hejtmanství Martina Götzová.

3 Devadesátkou v obci?

Autorům analýzy, kterou si nechali zpracovat odboráři, u některých linek vyšlo, že pro dodržení stanoveného času by šoféři museli jet v průměru devadesátikilometrovou rychlostí, a to i v obcích. To však kraj popírá a tvrdí, že ten, kdo analýzu zpracovával, chyboval.

„Naše statistiky ukazují, že nejčastější rychlost autobusů je mezi 30-34 kilometry za hodinu,“ tvrdí krajský radní pro dopravu Karel Janeček (ČSSD), který ve věci tendru začal vystupovat až od konce března, kdy ho odboráři vyzvali k odstoupení. Do té doby tendr veřejně řešil hejtman Lubomír Franc (ČSSD).

Protest řidičů: v lednu vyjeli v reflexních vestách

Kraj vypsal tendr na zajištění autobusové dopravy v regionu na roky 2017 až 2026 ještě v loňském roce, aby měl na výběrové řízení více času. Koncem roku se ukázalo, že to bylo od představitelů kraje prozřetelné, protože několik dnů před otevíráním obálek, k němuž mělo dojít 18. prosince, šoféři a jejich odbory tendr napadli (více čtěte zde). A to nejen kvůli údajným chybám, ale především ze strachu o výši svých mezd, neboť se některými podmínkami tendru cítí ohroženi.

Posledním termínem otevření obálek byl 5. duben, den předtím však Úřad pro ochranu hospodářské soutěže tendr pozastavil (o rozhodnutí jsme psali zde). Antimonopolní úřad uvedl, že má důvodné podezření, že zadávací podmínky nemusí být stanoveny v souladu se zákonem o veřejných zakázkách a nabídky mohou být neporovnatelné.

Kraj se rozhodl podat právní rozklad. ÚOHS se má definitivně rozhodnout do 1. května. Buď tendr nechá pokračovat, nebo ho zruší úplně. V tom případě by kraj musel od 1. ledna 2017 najít jiné řešení dopravy v regionu, protože by nestihl vypsat nový tendr a vysoutěžit zadavatele.

  • Nejčtenější

Přemalovaná dívčí prsa probudila Hradec. Vzniká streetartový festival

28. dubna 2024  8:26

Před rokem v dubnu si desítky Hradečanů na mostě u soutoku Labe s Orlicí fotografovaly malbu dívky...

Špindlerův Mlýn povolil propojení skiareálů, parkovací terminál počká

22. dubna 2024

Premium Kvůli raketově rostoucím nákladům musela společnost Melida zcela přepracovat projekt na lyžařské...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Křižovatka byla příliš přehledná, divoké řidiče zkrotí kruhový objezd

22. dubna 2024  9:45

Ještě před začátkem léta začne přestavba křižovatky U Voříšku, na spojnici mezi Častolovicemi a...

Porušení nočního klidu, zničená dlažba. Jičín s driftery zahájil správní řízení

23. dubna 2024  17:10

V případu únorového srazu aut s tuningovou úpravou v Jičíně zahájila jičínská radnice zatím 22...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Ministr zamítl rozklady obce Všestary a občanů proti stavbě D35 u Hradce

25. dubna 2024  9:54

Ředitelství silnic a dálnic má pravomocné stavební povolení na stavbu úseku dálnice D35 ze Sadové k...

Teď už potřebujeme emoce na maximu. Hraje se play off, říká Trpišovský

29. dubna 2024  10:20

Třetí zaváhání už nedovolil. Tentokrát výrazně rotoval sestavou a vyplatilo se. „Cítili jsme, že...

Královéhradecký kraj opět očekává těsný souboj ODS s hnutím ANO

29. dubna 2024  9:50

Billboardy a plakáty už několik dnů patří kandidátům červnových voleb do Evropského parlamentu. A...

Centimetry a kila přibývají, posily hokejového Hradce mají zvýšit důraz

29. dubna 2024  9:22

Američan Ryan Dmowski 187 centimetrů a 95 kilogramů. Jakub Pour ještě o čtyři centimetry víc a 90...

Hr. Králové - Slavia 1:2, hosté rozhodli v závěru první půle. Snížení přišlo pozdě

28. dubna 2024,  aktualizováno  18:46

Do ligového finiše vstoupí se čtyřbodovou ztrátou. Slávističtí fotbalisté zvítězili ve 30. kole v...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

KOMENTÁŘ: Z Davida Černého se stal parazit. O umění už dávno nejde

Premium Když se David Černý v televizi pohádal s kurátorkou Marií Foltýnovou, spory o jeho plastiku na obchodním domě Máj...