Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Kaštanová alej má naději, dvoukolejka do Pardubic by mohla vést vedle

  10:05
Bojovníci za zachování téměř stoleté kaštanové aleje v okrajové části Hradce Králové mají naději. Projektanti dvoukolejky do Pardubic, jíž mělo stromořadí ustoupit, slíbili, že zváží možnost vedení druhé koleje po vedlejších pozemcích. Nápad úplného odklonění trati od čtvrti však neuspěl.
Správa železniční dopravní cesty chce nechat vykácet vzrostlé kaštany v...

Správa železniční dopravní cesty chce nechat vykácet vzrostlé kaštany v hradecké Opatovické ulici kvůli stavbě druhé koleje do Pardubic. | foto: Martin Veselý, MAFRA

Předpokládal přimknout pardubickou trať k pražské a na původní trasu ji vrátit přes Temešvár. Takové řešení by ovšem pohřbilo smysl stavby druhé koleje, která má dopravu mezi oběma krajskými městy zrychlit.

Projektanti se však i přesto pokusí vymyslet, jak jírovcovou alej zachránit. Přislíbili to na posledním městském zastupitelstvu, kam si s lidmi z iniciativy Kaštanka přišli vyměnit názory.

„Zvažovali jsme několik variant, ale území je natolik stísněné, že jsme se rozhodli nezasahovat do soukromých pozemků na levé straně a spíš zasáhnout do jedné strany kaštanové aleje. Po jednání se spolkem prověříme i variantu výkupu pozemků na druhé straně, kam bychom mohli přesunout jednu kolej,“ přislíbil Daniel Filip, který ve firmě Sudop Praha vede projekt zdvoukolejnění trati Hradec - Pardubice.

Někteří lidé z Farářství by však nejraději koleje za svými domy zrušili a přesunuli je na druhou, méně obydlenou stranu, kudy už vede trať na Prahu.

„Jde nám o prosazení plánu a odklonění pardubické trati k pražské přes vlečku, která zásobuje uhlím elektrárnu v Opatovicích. Jako bonus nabízíme využití stávající tratě pro cyklostezku na Pardubice. Uvažovaná dvoukolejka po současné trati se na první pohled zdá jako rychlé řešení na propojení Hradce a Pardubic, ale do budoucna výrazně ztíží rozvoj Farářství, Pražského Předměstí a později Kuklen,“ apeloval na zastupitele Milan Gonda, jeden z řečníků na zasedání.

O myšlence přiklonění pardubické trati k pražské a jejím zpětném navedení do původního směru přes Temešvár až k Březhradu však podle představitelů města nemůže být ani řeč.

„To je v samém rozporu s ideou zdvoukolejnění. My chceme kapacitní a rychlé spojení do Pardubic a úhly zatáček by to znemožnily. Navíc jsme vázáni určitými termíny k dotacím a toto by vše zdrželo,“ vysvětlil spolku náměstek primátora zodpovědný za rozvoj města Jindřich Vedlich (TOP 09).

„Zničí se dětské hřiště“

Zastupitelé kromě diskuse s petenty na svém květnovém zasedání odsouhlasili záměr spolupráce se Správou železniční dopravní cesty, jehož výsledkem by v dalších letech mělo být několik nových podchodů pod hradecko-pardubickou tratí. Radnice se zavázala zaplatit projektovou dokumentaci v celkové ceně 1,25 milionů korun. Nahradit by měly dva současné přechody a jeden přejezd.

Podchody by měly vzniknout v Bezručově a Honkově ulici a podjezd v ulici Kuklenské/Poděbradově. Podle Vedlicha je nezbytné je vybudovat nyní.

„Musíme tyto mimoúrovně vybudovat v návaznosti na zdvoukolejnění. Je to strategická věc z hlediska rozvoje Hradce Králové. Musíme proto navrhovaná mimoúrovňové křížení realizovat. Není to nic nového, jsou zakotvena ve stávajícím i připravovaném územním plánu,“ vysvětlil.

Vybudování podjezdů se však lidem, kteří si to přišli se zastupiteli vyříkat, také nelíbí. Nejraději by vše nechali při starém.

„Proč je nutné stavět podjezd v Poděbradově ulici, když o pár metrů dál je k hlavnímu nádraží přejezd? Znehodnotí se tím nemovitosti, zkomplikuje se průjezd na Rybárnu a svede se doprava do Poděbradovy. Zničí se tak dětské hřiště, děti nemají kam jinam chodit, takže na to doplatí. Zničíte celé Pražské Předměstí,“ řekla zastupitelům Marie Elišáková.

Zastupitele tím však neobměkčila. Pro vybudování podjezdů se vyslovili i někteří členové opozice.

„Je jasné, že dvě křížení, plotišťský nadjezd a kuklenský podjezd, jsou nedostačující. Není možné stále všechno nechávat na kuklenském, je nutné část té místní městské dopravy rozptýlit. Určitě to však nebude žádná tranzitní doprava. Tu převezme jižní spojka a pětatřicítka,“ uvedl dlouholetý opoziční zastupitel Alois Havrda (KSČM), který je zároveň členem komise místní samosprávy v Kuklenách.

Že by zmizelo hřiště, se podle představitelů města a projekční kanceláře tamní obyvatelé nemusí obávat.

„Navrhli jsme tam pouze přeskládání herních prvků a oplocení k ochraně dětí. To je nízké, zhruba metrové a v něm asi tři branky. Mezi železniční tratí a hřištěm je navrženo oplocení vyšší, které zabrání vběhnutí dětí do kolejiště,“ uklidnil Elišákovou projektant Filip.

Po zdvoukolejnění by měl na trati narůst provoz a budou to právě podjezdy, které zajistí plynulost dopravy z jedné strany na druhou. Součástí projektu bude i rozšíření stávajícího již nevyhovujícího podjezdu v Kuklenách.

Video z měřenírychlostivlaků na trati mezi Hradcem a Pardubicemi:

19. listopadu 2015

  • Nejčtenější

Přemalovaná dívčí prsa probudila Hradec. Vzniká streetartový festival

28. dubna 2024  8:26

Před rokem v dubnu si desítky Hradečanů na mostě u soutoku Labe s Orlicí fotografovaly malbu dívky...

Vzácná mláďata hyenky hřivnaté se mají čile k světu, kontrolu nesla nelibě

26. dubna 2024  15:13

Hyenka hřivnatá pustila po měsíci ke svým třem mláďatům chovatele Safari parku ve Dvoře Králové....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Stát nalije miliardy do kolejí k automobilce v Kvasinách, práce začnou letos

30. dubna 2024  7:05

Rozdělené město, kde řidiči mnohdy stojí desítky minut před železničními závorami, se možná už...

U Pardubic usmrtil vlak člověka, provoz na hlavní trati byl ráno přerušen

3. května 2024  6:30,  aktualizováno  9:44

Na hlavní koridorové trati u Pardubic brzy ráno vlak srazil a usmrtil člověka. Nehoda omezila...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Hory budou dostupnější, krkonošská střediska zavádějí letní skipasy

26. dubna 2024  10:05

Největší krkonošská střediska v letní sezoně zavedou novinku známou dosud hlavně z alpských zemí....

Alej Kaštanku by vedle navržené dvoukolejky mohl zachránit ochranný rám

3. května 2024  10:22

Osm let převažoval názor, že kvůli stavbě železniční dvoukolejky bude na předměstí Hradce Králové...

U Pardubic usmrtil vlak člověka, provoz na hlavní trati byl ráno přerušen

3. května 2024  6:30,  aktualizováno  9:44

Na hlavní koridorové trati u Pardubic brzy ráno vlak srazil a usmrtil člověka. Nehoda omezila...

První jaro v nové aréně. Nejistotu odvál dobrý finiš, Hradec kouká po Evropě

3. května 2024  9:43

Ještě první letošní výsledky vzbuzovaly mírnou nejistotu. Ta byla způsobena obavami: Co kdyby v...

Spor Hradce a ABD Invest o čtvrt miliardy pokračuje, strany smíru nedosáhly

2. května 2024  17:40

Vleklý soudní spor Hradce Králové se společností ABD Invest o čtvrt miliardy korun v kauze...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...