Řešení problémů dopravního podniku nechávají v Hradci uležet až do voleb

  9:53
Náklady i ztráty dopravního podniku závratně stoupají, ale Hradec Králové s řešením vyčkává až po volbách. Město by bylo rádo, kdyby společnost na pár let stabilizovala kompenzaci prokazatelné ztráty, která letos bude činit až 335 milionů korun. A příští rok podle předpovědí růstu cen a inflace stoupne o dalších 40 milionů.
Křižovatka Koruna u nákupního centra Aupark v Hradci Králové (8.11.2016).

Křižovatka Koruna u nákupního centra Aupark v Hradci Králové (8.11.2016). | foto: Lukáš Urban

Když se zastupitelé na jaře seznámili se skutečnými náklady a s odhady dalších obrovských výdajů svého dopravního podniku, zvolil Hradec Králové osvědčenou „vyhnívací“ taktiku.

Nejspořivější zastupitelé na jaře dokonce hovořili o pokusu ušetřit ročně až sto milionů korun. Jenže místo okamžitých kroků vedoucích k šetření nebo nepopulárního zdražení jízdného v městské hromadné dopravě vedení města problém pouze zakonzervovalo a coby dědictví se rozhodlo předat ho nové radě a primátorovi či primátorce.

Náborová kampaň zabrala

Potíž bude zrát přinejmenším čtvrt roku, spíše ještě déle. Komunální volby se konají 23. a 24. září a další týdny potrvá, než se zformuje nová koalice a městská vláda.

Dopravní podnik, tedy úspory, případné omezení provozu MHD, platy řidičů, růst cen jízdného a další sanační opatření, by však pro novou radnici měl být jednou z prvních věcí.

Zatím město a jeho firma podnikají spíš dílčí kroky. Od června MHD pro nedostatek řidičů jezdí v omezeném prázdninovém režimu, od začátku srpna došlo k dočasnému vypuštění linek 4 a 8. I když není zřejmé, jakou cestu úspor nové vedení města svému podniku narýsuje a zda nedojde k další redukci spojů, velká náborová kampaň pokračuje.

Kromě řidičáku na autobus je připraven i náborový příspěvek až 50 tisíc korun. A díry v týmu se skutečně daří lepit. Do konce roku by mělo být připraveno usednout za volant nejméně 12 nových šoférů. Další by se měli vrátit z dlouhodobě plánovaných operací a rehabilitací, jež po konci covidového poplachu dopravnímu podniku také přidělaly velké starosti. Důsledkem bylo právě omezení provozu.

Náklady? Plus 1,5 miliardy

Covid, úbytek cestujících i řidičů, závratný růst cen energií, válka na Ukrajině. To vše žene náklady nejen hradecké společnosti strmě vzhůru. Vždyť Sdružení dopravních podniků ČR tento týden odhadlo, že oproti loňskému roku náklady měst a obcí na provoz MHD stoupnou o 1,5 miliardy. Hradecký dopravní podnik je na tom ještě docela dobře.

„Oproti jiným nejen dopravním podnikům jsme na tom o něco lépe. Přestáli jsme největší boom trojnásobného nárůstu cen elektrické energie, protože jsme už měli vysoutěženo. Příští rok budeme mít zvýšení cen elektřiny o 15 procent, to už nás tolik nepřekvapí. Plyn se nás tolik týkat nebude, protože nemáme autobusy na CNG. Máme indicie na zvýšení cen energie na vytápění mezi sedmi až deseti procenty. Zpracováváme hrubý plán a věříme, že bychom se mohli vejít asi do 15 procent navýšení cen za energie,“ řekl ředitel Dopravního podniku města Hradec Králové Zdeněk Abraham.

MHD jako volební téma

Určité vakuum mezi odchodem dosluhujícího vedení města a volbou nového může pro dopravní podnik znamenat lehkou nervozitu. Nikdo neví, jakou strategii radnice zvolí. Nejspíš to však nebude dříve než s nástupem nového roku.

Propouštění i škrty linek

Představené úsporné balíčky dopravního podniku jsou tři.

  1. Ten nejméně bolestivý počítá při současných cenách jízdného s úsporou pěti milionů korun. Nejcitelnější ztrátou by bylo zrušení všech spojů do 5 hodin ráno a po 23. hodině.
  2. Patnáctimilionová úspora by kromě rušení ranních a nočních linek přinesla celoroční provoz podle prázdninového jízdního řádu s posílením školních spojů.
  3. Třetí varianta je tvrdá. Kromě doplnění o školní spoje by hradecké autobusy a trolejbusy celoročně jezdily jen v sobotním režimu. Ve stručnosti by škrtla 34 procent rozsahu provozu, přes dva miliony kilometrů a 50 řidičů z celkového počtu 225. Mohla by však znamenat úsporu do 90 milionů korun.

Představení materiálu s názvem Koncepce stabilizace výše prokazatelné ztráty podloženého mnoha daty, predikcemi a třemi úspornými variantami každopádně mezi zastupiteli vyvolal obrovský zájem. Dá se očekávat, že téma MHD bude s Benešovou třídou či stadionem patřit k nosným volebním tématům napravo i nalevo.

„Dostali jsme za úkol stabilizovat výši kompenzace prokazatelné ztráty a naše studie měla minimálně jeden dobrý účel: zastupitelé se dozvěděli, jaké jsou skutečné náklady dopravního podniku. Máme obrat 470 milionů, z toho polovina jsou personální náklady, další se pak týkají paliv, oprav a investic. Ta čísla možná otevřela oči těm, kteří říkali, že je potřeba uspořit sto milionů, což byla jedna z variant. Studie ukázala, že když přichází zdražování energií a inflace, bude to stát každý rok víc, a nikoli, že se to dá na pět let stabilizovat,“ upozornil šéf podniku, který věří, že hůř už bylo.

Současně však poukázal, že kdyby bylo rozhodnutí jen na něm, pohnula by se cena jízdného: „Nové zastupitelstvo bude, doufejme, rozumné a když všechno zdražuje, mělo by se konečně asi po šesti letech podívat na jízdné. To bude aspoň jedna část příjmů dopravního podniku. Něco málo možná získáme díky vjezdům autobusů na terminál, snažíme se opět rozvíjet i zájezdovou dopravu, která se také dostává do kladných čísel a pomáhá pokrývat ztráty.“

Nejistota Zdeňka Abrahama neužírá, stejná situace jako v Hradci panuje i ve většině jiných měst. Rostoucí výdaje podniků budou muset kompenzovat města, protože vládní kompenzační balíček je v nedohlednu.

„Nechává se to na městech. Čekám, až někdo řekne, kolik bychom měli uspořit. Zatím jsme jen ukázali, co by úspory znamenaly. Pokud bychom měli šetřit, znamenalo by to propouštění, omezování dopravy a snižování komfortu pro cestující. Město vše nechává na nové vedení po volbách, což je pochopitelné.“

„Jezdí všichni s řidičákem“

S plnou obnovou běžného jízdního řádu se počítá až začátkem října, kdy má prozatím jen pro autobusy skončit uzavírka modernizované křižovatky Fortna. Záleží však také na okolnostech, které město ovlivnit nemůže: na návratu řidičů ze stavu nemocných.

„Ten problém eskaloval na začátku června. Přes léto je vždy standardní nemocnost, což vyřadí 27 řidičů, dovolené čítají dalších asi 35 lidí. Proto jezdí celé první patro, provozu autobusů pomáhají i mechanici z dílen. Zkrátka jezdí všichni, kteří mají řidičský průkaz na autobus. Potřebujeme získat více řidičů. Ale to, co se nyní děje na trhu práce, je skutečně nevídané,“ dodal Abraham.

  • Nejčtenější

Kaderka jako Putin. Kdo se vládci tenisu vzbouřil, poznal tvrdou odplatu

27. března 2024

Premium Tato příhoda je stará už 14 let, ale hodí se připomenout, neboť výmluvně líčí dlouho zaběhlé...

Muž skočil do přehrady zachránit dítě, oba tam uvázli. Vysvobodili je až hasiči

24. března 2024  14:35,  aktualizováno  14:58

Do labské přehrady Les Království na Trutnovsku v neděli dopoledne sjelo dítě na kole. Do vody za...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Sparta zlomila Liberec a je v semifinále, Pardubice se postupu přiblížily

20. března 2024  16:40,  aktualizováno  22:55

Hokejisté Sparty jsou prvním semifinalistou letošního play off extraligy. Pražané ve čtvrtém zápase...

Bez řidičáku a po panáku řídil mustanga, na křižovatce kuriózně boural

26. března 2024  11:18

Oslava padesátin se nevyvedla muži v Hradci Králové. Ten dostal darem zážitkovou jízdu sportovním...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nejnáročnější úprava křižovatky v Česku začala, v Hradci ji přestaví za provozu

21. března 2024  17:45

Skoro až symbolicky dopravními komplikacemi začala přestavba nejvytíženější křižovatky Mileta v...

Kuks slaví výročí a ukáže dřevořezbu sochaře Brauna i restaurování sochy

28. března 2024  7:14

Výročí 340 let od narození sochaře Matyáše Bernarda Brauna a 40 let od otevření lapidária, kde jsou...

Velikonoční lyžování v Krkonoších: střediska nabídnou 12 kilometrů sjezdovek

27. března 2024

V Krkonoších se bude o velikonočních svátcích lyžovat ve Špindlerově Mlýně, Peci pod Sněžkou a na...

Tady si rádi zvykneme. Malšovická aréna hnala lvíčata i mexickou vlnou

27. března 2024  9:59

Fantastickou atmosféru vytvořili diváci při kvalifikačním zápase české reprezentace do 21 let o...

Kaderka jako Putin. Kdo se vládci tenisu vzbouřil, poznal tvrdou odplatu

27. března 2024

Premium Tato příhoda je stará už 14 let, ale hodí se připomenout, neboť výmluvně líčí dlouho zaběhlé...

2. týden: Vyhrajte dobroty pro batolata v hodnotě 3 466 Kč
2. týden: Vyhrajte dobroty pro batolata v hodnotě 3 466 Kč

Zúčastněte se volby jména roku 2024 a správně odpovězte na soutěžní otázku.

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...