Firma TMŽ vyhrála výběrové řízení před rokem, smlouvu podepsala v srpnu. Několik měsíců se čekalo, až ji stvrdí Správa železnic. Teď už spuštění provozu šlapacích drezín na kolejích lokálky ze Žacléře do Lampertic žádné administrativní překážky nebrání.
„Provoz chceme zahájit o letních prázdninách,“ potvrdil Martin Dvořák. Původně doufal, že by se to mohlo povést už loni, ale prodej se protáhl.
Na trať vyjedou stejné šlapací drezíny, které vozí turisty v Ratíškovicích na Hodonínsku. „Pouze je musíme trochu upravit, protože v Žacléři je sklon trati větší,“ sdělil podnikatel.
Tento rok plánuje pouze letní provoz, drezíny možná pojedou ještě v září. V dalších letech by sezonu rád zahájil už na jaře.
Firma chce oživit lokálku v Žacléři, turistům nabídne šlapací drezíny |
Kolejiště je podle Dvořáka ve velmi dobrém stavu a nevyžaduje zásadní úpravy. To se však nedá říct o bývalých nádražích v Žacléři a Lamperticích, které TMŽ koupila také. Zchátralé domy potřebují rekonstrukci za miliony korun.
„Něco málo bychom chtěli udělat už letos. Začneme s budovou v Žacléři, ta je pro nás důležitější,“ uvedl jednatel TMŽ.
V ní má být zázemí pro provoz drezín, muzeum a na pozemcích stání pro obytná auta. Náklady Dvořák odhaduje na pět až osm milionů korun. Stanici v Lamperticích chce firma přeměnit na ubytování pro turisty.
Zážitková železnice se po hornickém skanzenu a vojenské pevnosti Stachelberg stane dalším turistickým magnetem třítisícového Žacléře.
„Věříme, že o to bude velký zájem, protože to je něco, co v regionu není. Za turistickými atrakcemi, které nejsou obvyklé, neváhají lidé jet z větší dálky a chtějí si je vyzkoušet,“ řekl žacléřský starosta Aleš Vaníček (nestraník).
Lokálku nabídli za milion
Díky rekonstrukci silničního tahu z Trutnova do Polska se výrazně zlepšila dostupnost města i turistických cílů.
„Turisté často navštíví jen Stachelberg, a dál už nejedou. Drezíny by je mohly přimět k tomu, aby jeli i do Žacléře, zvlášť když teď je nová silnice,“ dodal starosta.
Správa železnic lokálku v nejvýchodnějším cípu Krkonoš nabídla za milion korun. Do druhého kola výběrového řízení se v roce 2021 přihlásili čtyři uchazeči. Rozhodujícím kritériem byla cena. Smlouvu s vítězem tendru musela posvětit správní rada Správy železnic i vláda.
Jak se fáralo v Podkrkonoší. Doly v Žacléři využívali i nacisté |
Nový majitel se zavázal, že trať bude udržovat v provozuschopném stavu minimálně pět let. Složit musel šestimilionovou bankovní záruku.
V moravských Ratíškovicích jsou vagonky na lidský pohon vyhledávanou atrakcí už víc než 20 let. Jezdí na kolejích, které dříve průmyslník Tomáš Baťa používal pro převoz hnědého uhlí z dolu Tomáš do Sudoměřic. Za sezonu se na drezínách sveze kolem pěti tisíc lidí.
Letos mají drezíny vyjet také na nepoužívanou lokálku v Hevlíně na Znojemsku. Žacléř by se tak stal třetí lokalitou. Drezíny pro krkonošskou železnici sestaví Svatopluk Stokláska, který je vyrábí i pro Ratíškovice.
Zábavní park na jižní Moravě
Odbočku do Žacléře ze železniční tratě Trutnov–Lubawka postavila Rakouská společnost místních drah v roce 1882. Trať sehrála zásadní úlohu v rozvoji hornického města. Uhelný důl Jan Šverma spojovala s tratí vlečka. Železnice do Královce sloužila sklárně i textilce.
V roce 1960 jezdilo v úseku Trutnov–Královec–Žacléř deset souprav, pak se počet snižoval. V 90. letech se zavřely doly. Poslední vlak do Žacléře projel v roce 2009.
Mnohem ambicióznější záměr realizuje firma TMŽ na jižní Moravě. V roce 2020 koupila od Správy železnic šestnáctikilometrovou lokálku Čejč–Uhřice. Plánuje zábavní park s provozem historických a zážitkových vlaků. V loňském roce už na koleje vyjelo několik prezentačních vlaků a parní lokomotiva. Investor opravuje nádraží.
„Ještě dva roky nám to bude trvat,“ uvedl Martin Dvořák.