Dvouplošník Antonov An-2 na letišti v Hradci Králové.

Dvouplošník Antonov An-2 na letišti v Hradci Králové. | foto: Martin Veselý, MF DNES

Do Hradce přiletí patnáct Andul na sobotní dvouplošníkovou show

  • 5
Na patnáct oblíbených Andul z celé Evropy se slétne do Hradce Králové. V sobotu předvedou největší dvouplošníky se značkou Antonov An-2 leteckou show, chybět nebude ani společný přelet nad městem.

Ruští konstruktéři ho vymysleli ve 40. letech, do jeho kokpitu sedali vojáci, civilové i práškaři zemědělských družstev. Někdo z něj vyskakoval, jiný zachraňoval životy nebo hasil. Má rozpětí přes deset metrů a pověst stabilní a spolehlivé mašiny. Nikdo mu neřekne jinak než Andulka.

Aviatický den na hradeckém letišti

Začátek v sobotu v 11 hodin, letecká show od 14 do 17 hodin, vyhlášení divácké tipovací soutěže v 16.30 hodin. Vstupné dobrovolné.

Z programu: letové a statické ukázky letadel, soutěže, prohlídky interiérů vybraných letounů An-2, simulované lety, ukázky obřích modelů letadel, mezinárodní klání účastníků Evropského sletu An-2 v netradičních disciplínách.

Dvouplošník Antonov An-2 je hlavní hvězdou sobotního aviatického dne na hradeckém letišti. Dnes se jich do Hradce Králové sletí na 15 kusů a zítra předvedou velkou leteckou show.

"Andula se dočkala několikatisícové série a až čtyřiceti modifikací. Ve 40. letech se používala hlavně pro dopravu, ale také jako sanitní letoun pro vojenské účely," říká letecký expert a spoluorganizátor akce František Kučera.

Letadlo, původně navržené jako malé dopravní pro armádu, po válce používali vojenští parašutisté v Sovětském svazu i celém východního bloku.

"Dokáže se přizpůsobit těžkým klimatickým podmínkám ve velkém horku i dešti, v prachovém prostředí i třeskuté sovětské zimě. Pro seskoky sportovních parašutistů se používá dodnes," říká Kučera.

Andulu si neoblíbili jen vojáci a ruští pohlaváři, ale také zemědělci. "Používali ji i jako práškovací letadlo. Je největším dvouplošníkem na světě, má velmi dobře konstruovaná křídla pro malé rychlosti a vyniká stabilitou," vysvětluje expert.

Do Hradce přiletí se svým antonovem sběratelé z Česka, Anglie, Německa, Irska nebo Litvy. "Andula je charakteristická svým brumlavým zvukem motoru a výkonem tisíc koní. Skupinový let Andul je mimořádným zážitkem. Letoun působí rozměry, hlubokým zvukem motoru a pomalým letem až majestátně," láká Kučera.

V centru aviatického dne bude hlavně legendární dvouplošník, návštěvníci ale uvidí i další letadla, hlavně sportovní typy. Budou si také moci vyzkoušet letecký simulátor nebo si prohlédnout interiér některých letounů.

"Sběratelé o své letadla pečují, zájemci tak budou mít možnost nakouknout do různých luxusních variant úprav," dodává Kučera.

Celoevropský sraz letounů An-2 se koná už pošestnácté, v Česku je podruhé. Vstupné na akci, která začíná zítra v 11 hodin, je dobrovolné. Program skončí okolo 18. hodiny. Vybrané vstupné půjde na provoz historických letounů.